Auchan gaat Franse prijzenoorlog extra aanporren

Auchan gaat Franse prijzenoorlog extra aanporren

Auchan wil dit jaar marktleiders Carrefour en Casino het vuur aan de schenen leggen met prijsdalingen en agressieve promoties. Dat zal nodig zijn als Frankrijks vijfde grootste distributeur de afkalving van zijn marktaandeel wil stoppen.

Frankrijk en West-Europa in de min

In Frankrijk, nog altijd goed voor 42% van de totale omzet, vielen de inkomsten het voorbije jaar 1,1% terug (tot zo'n 20 miljard euro). Met een daling van -2,5% zorgden de hypermarkten, de belangrijkste tak van de distributeur, voor een negatieve uitschieter.

 

In de rest van West-Europa ging de verkoop zelfs 2,8% achteruit. Als gevolg van de slechte economie in de eurozone was er enkel omzetgroei in Centraal- en Oost-Europa en Azië, waar er een recordgroei van 11,1% werd opgetekend, klinkt het bij Auchan.

 

Dankzij de sterke prestaties in China (waar Auchan de op één na grootste is) en de expansie in Polen, Rusland, Oekraïne en Roemenië (sinds de overname van de Real-hypermarkten van Metro) was er toch nog een omzetgroei van 4,1% tot 62,1 miljard euro. De nettowinst steeg liefst 19% tot 767 miljoen euro, al zit het afstoten van de vastgoedtak (voor 268 miljoen euro) daar voor veel tussen.

 

Prijsdaling en promoties

Auchan moest vorig jaar in eigen land wel wat marktaandeel prijsgeven (-0,2% tot 11,3%) en ziet grote concurrenten Carrefour (20,3%), Leclerc (19,6%), Intermarché (14,2%) en Casino (11,7%) verder uitlopen.

 

Dat is niet het enige slechte nieuws: "We hebben het voorbije jaar ook onze eerste plaats inzake promoties verloren; die leiderspositie terugwinnen is onze eerste prioriteit", zegt algemeen directeur Vincent Mignot. Daarmee geeft de topman toe dat zijn groep zwaar te lijden heeft onder het prijzenoffensief van Carrefour, dat het voorbije jaar niet alleen uitpakte met vergelijkende reclames maar sinds 2012 ook een lageprijsgarantie geeft op 500 producten.

 

Om het tij te keren, gaat Auchan het komende jaar 230 miljoen euro investeren in de winkels én vooral in de prijzen. Tegen juni wil de groep het aanbod aan producten van minder dan één euro uitbreiden (fruit, groente, charcuterie...) en uitpakken met stuntprijzen voor seizoensproducten.

 

Via een grote promotiecampagne inclusief 'vergelijkende winkelkarretjes' aan de ingang van elke vestiging wil de groep bovendien verkondigen dat Auchan de voordeligste is. "Voor dagdagelijkse aankopen zijn we wel degelijk de goedkoopste, we hebben dat het voorbije jaar alleen te weinig verteld", besluit Mignot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top