Auchan gaat Franse prijzenoorlog extra aanporren

Auchan gaat Franse prijzenoorlog extra aanporren

Auchan wil dit jaar marktleiders Carrefour en Casino het vuur aan de schenen leggen met prijsdalingen en agressieve promoties. Dat zal nodig zijn als Frankrijks vijfde grootste distributeur de afkalving van zijn marktaandeel wil stoppen.

Frankrijk en West-Europa in de min

In Frankrijk, nog altijd goed voor 42% van de totale omzet, vielen de inkomsten het voorbije jaar 1,1% terug (tot zo'n 20 miljard euro). Met een daling van -2,5% zorgden de hypermarkten, de belangrijkste tak van de distributeur, voor een negatieve uitschieter.

 

In de rest van West-Europa ging de verkoop zelfs 2,8% achteruit. Als gevolg van de slechte economie in de eurozone was er enkel omzetgroei in Centraal- en Oost-Europa en Azië, waar er een recordgroei van 11,1% werd opgetekend, klinkt het bij Auchan.

 

Dankzij de sterke prestaties in China (waar Auchan de op één na grootste is) en de expansie in Polen, Rusland, Oekraïne en Roemenië (sinds de overname van de Real-hypermarkten van Metro) was er toch nog een omzetgroei van 4,1% tot 62,1 miljard euro. De nettowinst steeg liefst 19% tot 767 miljoen euro, al zit het afstoten van de vastgoedtak (voor 268 miljoen euro) daar voor veel tussen.

 

Prijsdaling en promoties

Auchan moest vorig jaar in eigen land wel wat marktaandeel prijsgeven (-0,2% tot 11,3%) en ziet grote concurrenten Carrefour (20,3%), Leclerc (19,6%), Intermarché (14,2%) en Casino (11,7%) verder uitlopen.

 

Dat is niet het enige slechte nieuws: "We hebben het voorbije jaar ook onze eerste plaats inzake promoties verloren; die leiderspositie terugwinnen is onze eerste prioriteit", zegt algemeen directeur Vincent Mignot. Daarmee geeft de topman toe dat zijn groep zwaar te lijden heeft onder het prijzenoffensief van Carrefour, dat het voorbije jaar niet alleen uitpakte met vergelijkende reclames maar sinds 2012 ook een lageprijsgarantie geeft op 500 producten.

 

Om het tij te keren, gaat Auchan het komende jaar 230 miljoen euro investeren in de winkels én vooral in de prijzen. Tegen juni wil de groep het aanbod aan producten van minder dan één euro uitbreiden (fruit, groente, charcuterie...) en uitpakken met stuntprijzen voor seizoensproducten.

 

Via een grote promotiecampagne inclusief 'vergelijkende winkelkarretjes' aan de ingang van elke vestiging wil de groep bovendien verkondigen dat Auchan de voordeligste is. "Voor dagdagelijkse aankopen zijn we wel degelijk de goedkoopste, we hebben dat het voorbije jaar alleen te weinig verteld", besluit Mignot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top