Auchan neemt 25 Parijse superettes over van Casino | RetailDetail

Auchan neemt 25 Parijse superettes over van Casino

Auchan neemt 25 Parijse superettes over van Casino

De Franse distributeur Auchan koopt 25 Parijse vestigingen van Casino. Die laatste moest van de Franse concurrentiewaakhond immers 55 winkels afstoten na de machtsgreep bij Monoprix, nu bijna twee jaar geleden.

Nieuwe eigenaars voor 55 Parijse winkels

Niet Intermarché en al evenmin Carrefour, maar wel Auchan koopt het gros van de Parijse (buurt)winkels die Casino in de etalage had staan. De 25 vestigingen zal Auchan naar alle waarschijnlijkheid omvormen tot "A2Pas", de tak van stedelijke superettes die de keten volop aan het uitrollen is.

 

Voorts komen nog zeven vestigingen in handen van G20, een groep van zelfstandige uitbaters gelinkt aan de regionale groep Diapar, terwijl Marks & Spencer zes Casino's zal omvormen tot M&S Food-vestigingen. De resterende winkels komen in handen van zelfstandige uitbaters; twee van hen zouden plannen hebben voor een biosuperette.

 

Gevolg van "inlijving" Monoprix

Met het afstoten van de 55 Parijse winkels voldoet Casino aan een uitdrukkelijke voorwaarde van de Franse concurrentiewaakhond. Die wilde het licht voor de overname van Monoprix door Casino pas op groen zetten als die laatste 55 vestigingen in Parijs van de hand deed, want de groep werd anders te dominant in de Franse hoofdstad.

 

Casino lijfde Monoprix in na een bitse strijd met Galeries Lafayette, die beide kemphanen uitvochten tot in de Parijse handelsrechtbank. Uiteindelijk betaalde Casino 1,175 miljard euro voor de 50% aandelen van de familiale holding boven de Galeries Lafayette in Monoprix. Een groot deel van dat geld heeft de familie-Moulin intussen trouwens alweer geïnvesteerd in Carrefour, 'toevallig' een van Casino's grootste concurrenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.