Aziatisch melkpoederprobleem kost Danone heel wat omzet | RetailDetail

Aziatisch melkpoederprobleem kost Danone heel wat omzet

Aziatisch melkpoederprobleem kost Danone heel wat omzet

De Franse voedingsproducent Danone heeft zijn omzetprognose voor dit jaar verlaagd. De grootste boosdoener zou een sterke daling van de verkoop van melkpoeder in Azië zijn.

Probleem met melkpoeder

Danone moest onlangs in acht Aziatische landen melkpoeder uit de rekken halen, nadat werd vastgesteld dat er mogelijk vervuilde ingrediënten in het product zaten. Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn, maar de schade was geleden. Danone wil nu het verlies van minstens 200 miljoen euro verhalen op leverancier Fonterra.

 

Het terugroepen van het melkpoeder zorgde bij Danone voor "significante verliezen in omzet en nettoresultaat. Maatregelen om dat te herstellen, beginnen vruchten af te werpen, maar slechts heel geleidelijk." In het derde kwartaal had Danone een omzet van 5,3 miljard euro. Voor het hele jaar stelt de groep de verwachte omzetgroei nu met ten minste vijf procent naar beneden bij, waardoor die zou uitkomen op 4,5 à 5 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.