Barilla zwicht voor protest holebi's

Barilla zwicht voor protest holebi's

Het Italiaanse Barilla trekt volop de kaart van de diversiteit. 's Werelds grootste pastaproducent hoopt zo een punt te zetten achter een woelige periode nadat topman Guido Barilla (foto) twee maanden geleden de hele holebigemeenschap nog zwaar had geschoffeerd.

Boycot na ongepaste uitspraken

"Onze familie is een traditionele familie. Je kunt niet iedereen plezieren. Ik wil nooit reclames met een homokoppel. Niet omdat ik geen respect heb voor homo's: zij hebben het recht om te doen wat ze willen zolang ze anderen maar niet storen. Maar ik ga niet akkoord met hen, en wij willen traditionele families aanspreken. Daarbij zijn vrouwen cruciaal." Met die uitspraak stak Guido Barilla, de 55-jarige topman van Barilla, eigenhandig het vuur aan de lont.

 

De vlam werd al gauw een wereldwijd uitslaande brand, toen diverse belangenorganisaties opriepen om Barilla en de andere merken van het voedingsconcern te boycotten. Via de sociale media gaat zoiets snel, zeker in de Verenigde Staten, de op één na grootste afzetmarkt van het Italiaanse voedingsconcern.

 

Na excuses nu ook concrete stappen

De heisa werd zo groot dat de achterkleinzoon van de stichter al gauw zijn excuses aanbood: "Ik verontschuldig mij indien mijn uitspraken misverstanden hebben opgeroepen. Ik wilde enkel de centrale rol van vrouwen in onze advertenties benadrukken."

 

Nu heeft het bedrijf laten weten dat Barilla volop de kaart van de diversiteit trekt, niet alleen in zijn reclame maar ook in zijn bedrijfsvoering en zijn personeelsbeleid. Zo zullen in de spots van Barilla voortaan niet alleen maar traditionele gezinnen te zien zijn, maar krijgen ook onder meer de gehandicapte voormalige Formule1-piloot en Paralympisch handbiker Alex Zanardi en de Amerikaanse homorechtenactivist David Mixner een prominente rol.

 

Het bedrijf richt ook een dienst Diversiteit & Integratie op en er komt een 'global diversity officer', die Barilla op het juiste spoor moet zetten en houden. Om te bewijzen dat het de firma uit Parma menens is, wil Barilla ook gescreend worden volgens de principes van de Corporate Equality Index, een initiatief van Human Rights Campaign dat best practices inzake diversiteit op het werk rapporteert.

 

Gesprekken met holebi's

Al die stappen komen er nadat Guido Barilla de voorbije weken diverse contacten en gesprekken had met holebi's en hun belangenverenigingen in Italië en de Verenigde Staten. "Die vergaderingen hebben ons geholpen om onze ogen en oren te openen voor wat er zich afspeelt in de wereld buiten Parma en Italië", aldus woordvoerder Luca Virginio.

 

Volgens sommige bronnen zou de boycot Barilla 10% van zijn omzet hebben gekost, maar de firma bevestigt noch ontkent dat cijfer. Wel is het zo dat de pastamaker in het door recessie getroffen Italië flink achteruitboert (vorig jaar viel de nettowinst meer dan 21% terug tot 60 miljoen euro) en voor zijn herstel vooral afhankelijk is van de groei in de Verenigde Staten. Barilla kon de hele heisa daar dan ook missen als kiespijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top