Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen | RetailDetail

Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen

Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen
Barry Callebaut heeft van Europa groen licht gekregen voor zijn "Acticoa"-gezondheidsclaim. Een wereldprimeur, waardoor de Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant nu officieel kan stellen dat 'zijn' chocolade gezond is voor het hart.

Flavanolen zijn gezond

"Het was al langer bekend dat flavanolen gezond zijn", zegt Herwig Bernaert, directeur innovatie bij Callebaut. "Het probleem bij het productieproces van chocolade is dat flavanolen instabiel zijn. Bij de conventionele productieprocessen gaan ze verloren tijdens de fermentatie van de cacao. We hebben een manier gevonden om de stappen tijdens het productieproces - de fermentatie, het droogproces en het roosteren - te optimaliseren. Door de blootstelling van de flavanolen aan hitte en zuurstof tot een minimum te beperken, slaagden onze onderzoekers erin om tot 80% van de flavanolen te behouden in de chocolade."

 

In april 2005 kon het Research & Development-centrum in het Oost-Vlaamse Wieze al melden dat het een nieuw procédé had ontwikkeld om de waardevolle flavanolen in de chocolade te bewaren. De nu officieel goedgekeurde Acticoa-gezondheidsclaim stelt dat "een dagelijkse inname van 200 mg flavanolen de elasticiteit van de bloedvaten bevordert en daarmee de normale bloedsomloop".

 

"Een belangrijke doorbraak voor het bedrijf en de hele chocoladesector", zegt Herwig Bernaert, die consumenten echter wel meteen afraadt om al te veel chocolade te eten. "Je moet nu niet overmatig gaan consumeren. In een normale, gezonde levensstijl volstaat 20 tot 30 gram donkere chocolade per dag."

 

4 miljard euro jaaromzet

Met een jaaromzet van ongeveer 4,8 miljard Zwitserse frank (ca. 4 miljard euro) in zijn gebroken boekjaar 2011-2012 is Barry Callebaut wereldleider op de markt van hoogkwalitatieve cacao en chocolade. De onderneming, met hoofdkantoor in Zürich, heeft circa 50 productievestigingen wereldwijd en telt dik 8.000 medewerkers.

 

Het bedrijf trok zich in september vorig jaar volledig uit de consumentenmarkt terug en levert sindsdien nog uitsluitend aan de voedselindustrie, van industriële fabrikanten tot ambachtelijke en professionele verwerkers van chocolade (chocolatiers, banketbakkers en horeca). Barry Callebaut verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.