Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen

Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen
Barry Callebaut heeft van Europa groen licht gekregen voor zijn "Acticoa"-gezondheidsclaim. Een wereldprimeur, waardoor de Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant nu officieel kan stellen dat 'zijn' chocolade gezond is voor het hart.

Flavanolen zijn gezond

"Het was al langer bekend dat flavanolen gezond zijn", zegt Herwig Bernaert, directeur innovatie bij Callebaut. "Het probleem bij het productieproces van chocolade is dat flavanolen instabiel zijn. Bij de conventionele productieprocessen gaan ze verloren tijdens de fermentatie van de cacao. We hebben een manier gevonden om de stappen tijdens het productieproces - de fermentatie, het droogproces en het roosteren - te optimaliseren. Door de blootstelling van de flavanolen aan hitte en zuurstof tot een minimum te beperken, slaagden onze onderzoekers erin om tot 80% van de flavanolen te behouden in de chocolade."

 

In april 2005 kon het Research & Development-centrum in het Oost-Vlaamse Wieze al melden dat het een nieuw procédé had ontwikkeld om de waardevolle flavanolen in de chocolade te bewaren. De nu officieel goedgekeurde Acticoa-gezondheidsclaim stelt dat "een dagelijkse inname van 200 mg flavanolen de elasticiteit van de bloedvaten bevordert en daarmee de normale bloedsomloop".

 

"Een belangrijke doorbraak voor het bedrijf en de hele chocoladesector", zegt Herwig Bernaert, die consumenten echter wel meteen afraadt om al te veel chocolade te eten. "Je moet nu niet overmatig gaan consumeren. In een normale, gezonde levensstijl volstaat 20 tot 30 gram donkere chocolade per dag."

 

4 miljard euro jaaromzet

Met een jaaromzet van ongeveer 4,8 miljard Zwitserse frank (ca. 4 miljard euro) in zijn gebroken boekjaar 2011-2012 is Barry Callebaut wereldleider op de markt van hoogkwalitatieve cacao en chocolade. De onderneming, met hoofdkantoor in Zürich, heeft circa 50 productievestigingen wereldwijd en telt dik 8.000 medewerkers.

 

Het bedrijf trok zich in september vorig jaar volledig uit de consumentenmarkt terug en levert sindsdien nog uitsluitend aan de voedselindustrie, van industriële fabrikanten tot ambachtelijke en professionele verwerkers van chocolade (chocolatiers, banketbakkers en horeca). Barry Callebaut verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top