Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen

Barry Callebaut mag zijn chocolade "gezond" noemen
Barry Callebaut heeft van Europa groen licht gekregen voor zijn "Acticoa"-gezondheidsclaim. Een wereldprimeur, waardoor de Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant nu officieel kan stellen dat 'zijn' chocolade gezond is voor het hart.

Flavanolen zijn gezond

"Het was al langer bekend dat flavanolen gezond zijn", zegt Herwig Bernaert, directeur innovatie bij Callebaut. "Het probleem bij het productieproces van chocolade is dat flavanolen instabiel zijn. Bij de conventionele productieprocessen gaan ze verloren tijdens de fermentatie van de cacao. We hebben een manier gevonden om de stappen tijdens het productieproces - de fermentatie, het droogproces en het roosteren - te optimaliseren. Door de blootstelling van de flavanolen aan hitte en zuurstof tot een minimum te beperken, slaagden onze onderzoekers erin om tot 80% van de flavanolen te behouden in de chocolade."

 

In april 2005 kon het Research & Development-centrum in het Oost-Vlaamse Wieze al melden dat het een nieuw procédé had ontwikkeld om de waardevolle flavanolen in de chocolade te bewaren. De nu officieel goedgekeurde Acticoa-gezondheidsclaim stelt dat "een dagelijkse inname van 200 mg flavanolen de elasticiteit van de bloedvaten bevordert en daarmee de normale bloedsomloop".

 

"Een belangrijke doorbraak voor het bedrijf en de hele chocoladesector", zegt Herwig Bernaert, die consumenten echter wel meteen afraadt om al te veel chocolade te eten. "Je moet nu niet overmatig gaan consumeren. In een normale, gezonde levensstijl volstaat 20 tot 30 gram donkere chocolade per dag."

 

4 miljard euro jaaromzet

Met een jaaromzet van ongeveer 4,8 miljard Zwitserse frank (ca. 4 miljard euro) in zijn gebroken boekjaar 2011-2012 is Barry Callebaut wereldleider op de markt van hoogkwalitatieve cacao en chocolade. De onderneming, met hoofdkantoor in Zürich, heeft circa 50 productievestigingen wereldwijd en telt dik 8.000 medewerkers.

 

Het bedrijf trok zich in september vorig jaar volledig uit de consumentenmarkt terug en levert sindsdien nog uitsluitend aan de voedselindustrie, van industriële fabrikanten tot ambachtelijke en professionele verwerkers van chocolade (chocolatiers, banketbakkers en horeca). Barry Callebaut verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top