Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize | RetailDetail

Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.