Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top