Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Beckers "bijzonder tevreden" over derde kwartaal Delhaize

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.

België trappelt ter plaatse

In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.

7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene

IPierre-Olivier Beckersn de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo'n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.

 

Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo'n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. "Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk", aldus topman Pierre-Olivier Beckers. "Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag."

"Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa"

In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. "Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat", besloot Beckers, die er wel op wijst dat "het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen." De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top