Beleggers rekenen Colruyt af op gebrek aan winstgroei | RetailDetail

Beleggers rekenen Colruyt af op gebrek aan winstgroei

Beleggers rekenen Colruyt af op gebrek aan winstgroei

Supermarktgroep Colruyt zag gisteren nagenoeg 4% van zijn beurswaarde verloren gaan, omdat het management de vooruitzichten voor het hele boekjaar neerwaarts had bijgesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders.

Zuinige consument drukt omzet- en winstverwachting

Volgens topman Jef Colruyt zal de winst voor dit boekjaar, dat loopt tot maart, op hetzelfde peil uitkomen van de winst van vorig boekjaar. Toen boekte de Halse groep een nettowinst van 353,7 miljoen euro. De analisten die door het financieel agentschap Bloomberg werden ondervraagd, gingen nog uit van gemiddeld 381,2 miljoen euro.

 

Het tegenvallende resultaat is een gevolg van de aarzelende consumenten: aanvankelijk had Colruyt voor dit boekjaar een stijging van de omzet met 4% à 6% vooropgezet, maar nu herleidt de groep dat tot 'dicht bij de 4%'. Door een stijging van de werkloosheid houden de klanten de portemonnee immers wat strakker dicht. Volgens financieel directeur Marc Hofman kopen consumenten vooral veel meer goedkope voedingsproducten.

 

In het eerste kwartaal van het boekjaar tekende Colruyt een stijging van zijn verkopen met 2,8% tot 2,11 miljard euro op. Zelfs om aan de gewenste 4% te geraken, zal de Halse groep dus nog een tandje moeten bijsteken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.