Beleggers rekenen Colruyt af op gebrek aan winstgroei

Beleggers rekenen Colruyt af op gebrek aan winstgroei

Supermarktgroep Colruyt zag gisteren nagenoeg 4% van zijn beurswaarde verloren gaan, omdat het management de vooruitzichten voor het hele boekjaar neerwaarts had bijgesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders.

Zuinige consument drukt omzet- en winstverwachting

Volgens topman Jef Colruyt zal de winst voor dit boekjaar, dat loopt tot maart, op hetzelfde peil uitkomen van de winst van vorig boekjaar. Toen boekte de Halse groep een nettowinst van 353,7 miljoen euro. De analisten die door het financieel agentschap Bloomberg werden ondervraagd, gingen nog uit van gemiddeld 381,2 miljoen euro.

 

Het tegenvallende resultaat is een gevolg van de aarzelende consumenten: aanvankelijk had Colruyt voor dit boekjaar een stijging van de omzet met 4% à 6% vooropgezet, maar nu herleidt de groep dat tot 'dicht bij de 4%'. Door een stijging van de werkloosheid houden de klanten de portemonnee immers wat strakker dicht. Volgens financieel directeur Marc Hofman kopen consumenten vooral veel meer goedkope voedingsproducten.

 

In het eerste kwartaal van het boekjaar tekende Colruyt een stijging van zijn verkopen met 2,8% tot 2,11 miljard euro op. Zelfs om aan de gewenste 4% te geraken, zal de Halse groep dus nog een tandje moeten bijsteken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top