Belg doet retailomzet uit bier stijgen ten nadele van horeca

Belg doet retailomzet uit bier stijgen ten nadele van horeca

Steeds minder Belgen gaan tegenwoordig nog op café: het marktaandeel van de horeca op de Belgische biermarkt is de voorbije negen jaar met bijna negen procent gedaald. Meer mensen kopen hun bier in de winkel en drinken het liever thuis op.

Ook vier procent minder bierverbruik

De daling van het bierverbruik in de horeca is al enkele jaren aan de gang. Daar zijn verschillende factoren voor aan te duiden: veranderende leefgewoontes, de economische crisis, meer alcoholcontroles en het rookverbod in de horeca. Het bierverbruik in België nam trouwens in zijn geheel ook met vier procent af.

 

Uit het jaarverslag van Co.Br.Ha, het moederbedrijf van de brouwerij Haacht, blijkt dat het marktaandeel van de horeca vorig jaar opnieuw met een procent achteruit ging, tot 45,6 procent. Haacht is de derde grootste bierbrouwer in ons land, na AB InBev en Alken-Maes. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top