Belg doet retailomzet uit bier stijgen ten nadele van horeca

Belg doet retailomzet uit bier stijgen ten nadele van horeca

Steeds minder Belgen gaan tegenwoordig nog op café: het marktaandeel van de horeca op de Belgische biermarkt is de voorbije negen jaar met bijna negen procent gedaald. Meer mensen kopen hun bier in de winkel en drinken het liever thuis op.

Ook vier procent minder bierverbruik

De daling van het bierverbruik in de horeca is al enkele jaren aan de gang. Daar zijn verschillende factoren voor aan te duiden: veranderende leefgewoontes, de economische crisis, meer alcoholcontroles en het rookverbod in de horeca. Het bierverbruik in België nam trouwens in zijn geheel ook met vier procent af.

 

Uit het jaarverslag van Co.Br.Ha, het moederbedrijf van de brouwerij Haacht, blijkt dat het marktaandeel van de horeca vorig jaar opnieuw met een procent achteruit ging, tot 45,6 procent. Haacht is de derde grootste bierbrouwer in ons land, na AB InBev en Alken-Maes. 

Tags: