Belg at vorig jaar iets minder fruit

Belg at vorig jaar iets minder fruit

De gemiddelde Belg consumeerde vorig jaar ruim 89 kilogram verse groenten en fruit, iets minder dan in 2012. Appels (gemiddeld 9 kg) blijven het populairste fruit, in de categorie groenten moeten wortels hun eerste plaats weer afstaan aan tomaat (6,3kg).

Vers is en blijft dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en vers fruit. Dat blijkt uit een onderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM. "De verwerkte producten (diepvries, blik en bokaal) zijn stabiel tot licht dalend. Verse producten winnen dus relatief aan belang", klinkt het bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

Volgens de studie kocht de gemiddelde Belg 48,8 kg vers fruit en ruim 40,5 kg verse groenten. Hij besteedde daar respectievelijk 113 en 93 euro aan. Het verbruik van vers fruit vertoont een dalende trend; voor verse groenten blijft het thuisverbruik stabiel (zie grafiek).

 

Tomaat, wortel en appel

Wortel en tomaat zijn de meest aangekochte groenten in België, met gemiddeld 6,26 kg tomaten en 6,23 kg wortelen. Op drie volgt ajuin, met 4,6 kg. Met uitzondering van champignons zagen alle groenten uit de top-10 trouwens hun verkoop de voorbije tien jaar stijgen. Nieuw in de top-10 is de komkommer: die verdringt de bloemkool van de tiende plaats.

 

Bij het fruit blijft de appel het nummer één, al daalde zijn marktaandeel in tien jaar tijd wel van 22% naar 19%. Op de tweede plaats volgt de sinaasappel met een kleine 9 kg. Op drie staat de banaan, die het afgelopen decennium een enorme groei kende, net als braambessen, frambozen en blauwe bosbessen, aldus nog VLAM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top