Belg at vorig jaar iets minder fruit | RetailDetail

Belg at vorig jaar iets minder fruit

Belg at vorig jaar iets minder fruit

De gemiddelde Belg consumeerde vorig jaar ruim 89 kilogram verse groenten en fruit, iets minder dan in 2012. Appels (gemiddeld 9 kg) blijven het populairste fruit, in de categorie groenten moeten wortels hun eerste plaats weer afstaan aan tomaat (6,3kg).

Vers is en blijft dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en vers fruit. Dat blijkt uit een onderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM. "De verwerkte producten (diepvries, blik en bokaal) zijn stabiel tot licht dalend. Verse producten winnen dus relatief aan belang", klinkt het bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

Volgens de studie kocht de gemiddelde Belg 48,8 kg vers fruit en ruim 40,5 kg verse groenten. Hij besteedde daar respectievelijk 113 en 93 euro aan. Het verbruik van vers fruit vertoont een dalende trend; voor verse groenten blijft het thuisverbruik stabiel (zie grafiek).

 

Tomaat, wortel en appel

Wortel en tomaat zijn de meest aangekochte groenten in België, met gemiddeld 6,26 kg tomaten en 6,23 kg wortelen. Op drie volgt ajuin, met 4,6 kg. Met uitzondering van champignons zagen alle groenten uit de top-10 trouwens hun verkoop de voorbije tien jaar stijgen. Nieuw in de top-10 is de komkommer: die verdringt de bloemkool van de tiende plaats.

 

Bij het fruit blijft de appel het nummer één, al daalde zijn marktaandeel in tien jaar tijd wel van 22% naar 19%. Op de tweede plaats volgt de sinaasappel met een kleine 9 kg. Op drie staat de banaan, die het afgelopen decennium een enorme groei kende, net als braambessen, frambozen en blauwe bosbessen, aldus nog VLAM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.