Belg at vorig jaar iets minder fruit | RetailDetail

Belg at vorig jaar iets minder fruit

Belg at vorig jaar iets minder fruit

De gemiddelde Belg consumeerde vorig jaar ruim 89 kilogram verse groenten en fruit, iets minder dan in 2012. Appels (gemiddeld 9 kg) blijven het populairste fruit, in de categorie groenten moeten wortels hun eerste plaats weer afstaan aan tomaat (6,3kg).

Vers is en blijft dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en vers fruit. Dat blijkt uit een onderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM. "De verwerkte producten (diepvries, blik en bokaal) zijn stabiel tot licht dalend. Verse producten winnen dus relatief aan belang", klinkt het bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

Volgens de studie kocht de gemiddelde Belg 48,8 kg vers fruit en ruim 40,5 kg verse groenten. Hij besteedde daar respectievelijk 113 en 93 euro aan. Het verbruik van vers fruit vertoont een dalende trend; voor verse groenten blijft het thuisverbruik stabiel (zie grafiek).

 

Tomaat, wortel en appel

Wortel en tomaat zijn de meest aangekochte groenten in België, met gemiddeld 6,26 kg tomaten en 6,23 kg wortelen. Op drie volgt ajuin, met 4,6 kg. Met uitzondering van champignons zagen alle groenten uit de top-10 trouwens hun verkoop de voorbije tien jaar stijgen. Nieuw in de top-10 is de komkommer: die verdringt de bloemkool van de tiende plaats.

 

Bij het fruit blijft de appel het nummer één, al daalde zijn marktaandeel in tien jaar tijd wel van 22% naar 19%. Op de tweede plaats volgt de sinaasappel met een kleine 9 kg. Op drie staat de banaan, die het afgelopen decennium een enorme groei kende, net als braambessen, frambozen en blauwe bosbessen, aldus nog VLAM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.