Belgische bieren opnieuw getroffen door Franse taks?

Belgische bieren opnieuw getroffen door Franse taks?

Bieren dreigen in Frankrijk opnieuw een fiscale mokerslag te moeten verwerken, na de eerdere zware accijnsverhoging van 160% begin dit jaar. Frankrijk wil met een zogeheten "pre-mixtaks" het restsuikergehalte in bier gaan belasten.

Tweede klap

De accijnsverhoging die de Fransen begin dit jaar doorvoerden heeft volgens de Belgische Brouwers geleid tot hogere prijzen "en dus, zoals verwacht, tot een significant lagere bierconsumptie" bij onze zuiderburen: de Fransen hebben dit jaar dik 10% minder bier gedronken. Omdat de inkomsten uit accijns door de mindere consumptie beduidend lager liggen dan de Franse regering destijds had gehoopt, is ze volgens de brouwersfederatie nu op zoek naar nieuwe inkomsten.

 

Die nieuwe inkomsten "schijnt ze gevonden te hebben in de toepassing van een wet van 2005 die destijds tot doel had het suikergehalte in de zogenaamde 'alcopops' (een mix van frisdrank met alcohol) te belasten", zegt Sven Gatz, voorzitter van de Belgische Brouwers.

 

"Tot dusver werd deze wet enkel toegepast voor deze 'alcopops', maar nu schijnt de Franse overheid ook het restsuikergehalte in bier in het vizier te nemen. Hoewel de meeste moutsuiker door vergisting wordt omgezet in alcohol, bevatten zowat alle bieren na vergisting nog altijd een bepaalde hoeveelheid restsuiker." Vooral de fruitbieren dreigen slachtoffer te worden van de nieuwe taks: volgens Gatz zou er zo'n twee euro taks per glas gaan geheven worden.

 

Vechten tegen de bierkaai?

Van de 18,75 miljoen hectoliter bier die ons land vorig jaar in produceerde, was 62% bestemd voor de export en het gros daarvan gaat naar Frankrijk. De Belgische brouwers kunnen deze tweede prijsverhoging in één jaar tijd missen als kiespijn en zijn dan ook tevreden dat minister van Financiën Koen Geens (CD&V) een brief heeft geschreven naar zijn Franse ambtgenoot om zijn alcoholprobleem aan te kaarten.

 

Bij de accijnsverhoging eerder dit jaar was premier Di Rupo naar Parijs getrokken om er persoonlijk de zaak van de Belgische brouwers te bepleiten bij president Hollande, maar dat bleek tevergeefs. Toch houdt Gatz in Het Nieuwsblad de moed erin: "Zelfs wie niets van bier afweet, moet toegeven dat er totaal geen verband is tussen de Belgische fruitbieren en de zogeheten alcopops."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top