Belgische bieren opnieuw getroffen door Franse taks?

Belgische bieren opnieuw getroffen door Franse taks?

Bieren dreigen in Frankrijk opnieuw een fiscale mokerslag te moeten verwerken, na de eerdere zware accijnsverhoging van 160% begin dit jaar. Frankrijk wil met een zogeheten "pre-mixtaks" het restsuikergehalte in bier gaan belasten.

Tweede klap

De accijnsverhoging die de Fransen begin dit jaar doorvoerden heeft volgens de Belgische Brouwers geleid tot hogere prijzen "en dus, zoals verwacht, tot een significant lagere bierconsumptie" bij onze zuiderburen: de Fransen hebben dit jaar dik 10% minder bier gedronken. Omdat de inkomsten uit accijns door de mindere consumptie beduidend lager liggen dan de Franse regering destijds had gehoopt, is ze volgens de brouwersfederatie nu op zoek naar nieuwe inkomsten.

 

Die nieuwe inkomsten "schijnt ze gevonden te hebben in de toepassing van een wet van 2005 die destijds tot doel had het suikergehalte in de zogenaamde 'alcopops' (een mix van frisdrank met alcohol) te belasten", zegt Sven Gatz, voorzitter van de Belgische Brouwers.

 

"Tot dusver werd deze wet enkel toegepast voor deze 'alcopops', maar nu schijnt de Franse overheid ook het restsuikergehalte in bier in het vizier te nemen. Hoewel de meeste moutsuiker door vergisting wordt omgezet in alcohol, bevatten zowat alle bieren na vergisting nog altijd een bepaalde hoeveelheid restsuiker." Vooral de fruitbieren dreigen slachtoffer te worden van de nieuwe taks: volgens Gatz zou er zo'n twee euro taks per glas gaan geheven worden.

 

Vechten tegen de bierkaai?

Van de 18,75 miljoen hectoliter bier die ons land vorig jaar in produceerde, was 62% bestemd voor de export en het gros daarvan gaat naar Frankrijk. De Belgische brouwers kunnen deze tweede prijsverhoging in één jaar tijd missen als kiespijn en zijn dan ook tevreden dat minister van Financiën Koen Geens (CD&V) een brief heeft geschreven naar zijn Franse ambtgenoot om zijn alcoholprobleem aan te kaarten.

 

Bij de accijnsverhoging eerder dit jaar was premier Di Rupo naar Parijs getrokken om er persoonlijk de zaak van de Belgische brouwers te bepleiten bij president Hollande, maar dat bleek tevergeefs. Toch houdt Gatz in Het Nieuwsblad de moed erin: "Zelfs wie niets van bier afweet, moet toegeven dat er totaal geen verband is tussen de Belgische fruitbieren en de zogeheten alcopops."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top