Belgische bierexport blijft maar groeien

Belgische bierexport blijft maar groeien
De Belgische bierbrouwers verkochten in 2012 iets meer dan 60% van hun totale productie aan het buitenland. Met 11.686.312 hectoliter deden ze het nog 5,4% beter dan in 2011. De voorbije 10 jaar is de export van ons bier trouwens met ruim 70% gestegen. En dat is maar goed ook, want de binnenlandse vraag blijft stagneren.

"Enorm groeipotentieel"

"Dit duidt op het enorme groeipotentieel dat Belgisch bier in zich draagt", stelt Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische Brouwers, in het zopas gepubliceerde Jaarverslag 2012 van de Belgische Brouwers.

 

Belangrijkste exportland blijft Frankrijk, dat goed is voor een derde van de Belgische bieruitvoer. Al kijkt de sector wel met een bang hartje naar de zware accijnsverhoging die de Franse regering gaat doorvoeren en waartegen de sector nog deze maand een formele klacht wil indienen bij Europa.

 

Ook de export naar Japan, Duitsland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten groeide in het voorbije jaar; die naar het Verenigd Koninkrijk en Canada daalde dan weer.

 

"Uitdagend jaar"

Toch was 2012 voor de Belgische brouwers een jaar met heel wat uitdagingen. "Een veranderende maatschappij met andere consumptiegewoontes blijft de dalende bierconsumptie in eigen land beïnvloeden. Maar met een verbruik in België van 74 liter bier per hoofd is ons land nog altijd een bierland", aldus Theo Vervloet. Anders gezegd: bier is en blijft met voorsprong de favoriete alcoholhoudende drank in ons land.

 

De brouwers produceerden het afgelopen jaar 18.751.008 miljoen  hectoliter bier, een status-quo tegenover het jaar voordien.

 

"Duurzamer"

De Belgische bierbrouwers wijzen er in hun jaarverslag voorts op dat er ook steeds duurzamer wordt gebrouwen: "De vele investeringen die heel wat kleine en middelgrote brouwerijen maken, zijn zeer uiteenlopend, maar toch met een duidelijke focus op duurzaam ondernemen. Dit kan zijn het op het vlak van een dalend waterverbruik, een dalend energieverbruik, een meer efficiënt gebruik van grondstoffen of meer duurzame productiemethoden", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top