Belgische bierexport blijft maar groeien | RetailDetail

Belgische bierexport blijft maar groeien

Belgische bierexport blijft maar groeien
De Belgische bierbrouwers verkochten in 2012 iets meer dan 60% van hun totale productie aan het buitenland. Met 11.686.312 hectoliter deden ze het nog 5,4% beter dan in 2011. De voorbije 10 jaar is de export van ons bier trouwens met ruim 70% gestegen. En dat is maar goed ook, want de binnenlandse vraag blijft stagneren.

"Enorm groeipotentieel"

"Dit duidt op het enorme groeipotentieel dat Belgisch bier in zich draagt", stelt Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische Brouwers, in het zopas gepubliceerde Jaarverslag 2012 van de Belgische Brouwers.

 

Belangrijkste exportland blijft Frankrijk, dat goed is voor een derde van de Belgische bieruitvoer. Al kijkt de sector wel met een bang hartje naar de zware accijnsverhoging die de Franse regering gaat doorvoeren en waartegen de sector nog deze maand een formele klacht wil indienen bij Europa.

 

Ook de export naar Japan, Duitsland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten groeide in het voorbije jaar; die naar het Verenigd Koninkrijk en Canada daalde dan weer.

 

"Uitdagend jaar"

Toch was 2012 voor de Belgische brouwers een jaar met heel wat uitdagingen. "Een veranderende maatschappij met andere consumptiegewoontes blijft de dalende bierconsumptie in eigen land beïnvloeden. Maar met een verbruik in België van 74 liter bier per hoofd is ons land nog altijd een bierland", aldus Theo Vervloet. Anders gezegd: bier is en blijft met voorsprong de favoriete alcoholhoudende drank in ons land.

 

De brouwers produceerden het afgelopen jaar 18.751.008 miljoen  hectoliter bier, een status-quo tegenover het jaar voordien.

 

"Duurzamer"

De Belgische bierbrouwers wijzen er in hun jaarverslag voorts op dat er ook steeds duurzamer wordt gebrouwen: "De vele investeringen die heel wat kleine en middelgrote brouwerijen maken, zijn zeer uiteenlopend, maar toch met een duidelijke focus op duurzaam ondernemen. Dit kan zijn het op het vlak van een dalend waterverbruik, een dalend energieverbruik, een meer efficiënt gebruik van grondstoffen of meer duurzame productiemethoden", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.