Belgische bierexport blijft maar groeien | RetailDetail

Belgische bierexport blijft maar groeien

Belgische bierexport blijft maar groeien
De Belgische bierbrouwers verkochten in 2012 iets meer dan 60% van hun totale productie aan het buitenland. Met 11.686.312 hectoliter deden ze het nog 5,4% beter dan in 2011. De voorbije 10 jaar is de export van ons bier trouwens met ruim 70% gestegen. En dat is maar goed ook, want de binnenlandse vraag blijft stagneren.

"Enorm groeipotentieel"

"Dit duidt op het enorme groeipotentieel dat Belgisch bier in zich draagt", stelt Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische Brouwers, in het zopas gepubliceerde Jaarverslag 2012 van de Belgische Brouwers.

 

Belangrijkste exportland blijft Frankrijk, dat goed is voor een derde van de Belgische bieruitvoer. Al kijkt de sector wel met een bang hartje naar de zware accijnsverhoging die de Franse regering gaat doorvoeren en waartegen de sector nog deze maand een formele klacht wil indienen bij Europa.

 

Ook de export naar Japan, Duitsland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten groeide in het voorbije jaar; die naar het Verenigd Koninkrijk en Canada daalde dan weer.

 

"Uitdagend jaar"

Toch was 2012 voor de Belgische brouwers een jaar met heel wat uitdagingen. "Een veranderende maatschappij met andere consumptiegewoontes blijft de dalende bierconsumptie in eigen land beïnvloeden. Maar met een verbruik in België van 74 liter bier per hoofd is ons land nog altijd een bierland", aldus Theo Vervloet. Anders gezegd: bier is en blijft met voorsprong de favoriete alcoholhoudende drank in ons land.

 

De brouwers produceerden het afgelopen jaar 18.751.008 miljoen  hectoliter bier, een status-quo tegenover het jaar voordien.

 

"Duurzamer"

De Belgische bierbrouwers wijzen er in hun jaarverslag voorts op dat er ook steeds duurzamer wordt gebrouwen: "De vele investeringen die heel wat kleine en middelgrote brouwerijen maken, zijn zeer uiteenlopend, maar toch met een duidelijke focus op duurzaam ondernemen. Dit kan zijn het op het vlak van een dalend waterverbruik, een dalend energieverbruik, een meer efficiënt gebruik van grondstoffen of meer duurzame productiemethoden", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”

Becel komt (een beetje) in Belgische handen

25/04/2018

Ook de Belgische Frère-familie krijgt nu een vinger in de pap bij Flora Food Group (FFG), de margarinedivisie die Unilever verkoopt aan het Amerikaanse KKR. De GBL-holding injecteert een kwart miljard euro en verwerft zo een aandeel van 3,7%.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.