Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn | RetailDetail

Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Er heerst groeiende ongerustheid onder de Belgische land- en tuinbouwers, zo bevestigen de Boerenbond en het Algemeen Boeren Syndicaat. De boeren ervaren steeds meer druk op hun prijzen en wijzen daarbij met een beschuldigende vinger naar Albert Heijn.

Vrees voor neerwaartse prijzenspiraal

Asperges tegen 6 euro per kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro is, of rundgehakt met een korting van 28%: de superkortingen waarmee verschillende supermarkten de afgelopen dagen uitpakten, maken de land- en tuinbouwers behoorlijk zenuwachtig.

 

"Er is ongerustheid bij de landbouwers. Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Leveranciers worden onder druk gezet door de warenhuizen om hun prijzen te verlagen en ze durven niet weigeren uit schrik afzet te verliezen", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boeren Syndicaat, aan persbureau Belga.

 

Albert Heijn kop van jut

Ook de Boerenbond maakt zich zorgen: "Het wordt voor de landbouwers steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen voor hun producten. De situatie is niet langer houdbaar", zegt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe.

 

Ook hier is Albert Heijn kop van jut: "Zij zetten de prijs laag, en de rest moet meedoen. Albert Heijn kan dat, omdat onder meer de lonen lager liggen, maar ze trekken de rest mee naar beneden. Die betalen bijgevolg minder aan de boer." De Boerenbond herhaalt dat voedsel niet als 'lokmiddel' kan worden gebruikt.

 

Het ABS waarschuwt overigens nog voor een bijkomend gevaar: "Albert Heijn werkt vooral met Nederlandse producten. De Belgische warenhuizen zetten meer Belgische producten in de rekken. Als Albert Heijn blijft groeien, betekent dat binnenlandse afzet die we kwijtspelen", aldus nog Hendrik Vandamme.

 

Albert Heijn zelf benadrukt in een reactie dat het verse producten steeds inkoopt via contractteelt, en er dus vaste afspraken op voorhand worden gemaakt over prijs en benodigde volumes. "Zo kan Albert Heijn zijn klanten de hoge kwaliteit bieden die zij van ons verwachten en wordt aan boeren en telers in zowel Nederland als België zekerheid geboden", aldus de distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".