Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Er heerst groeiende ongerustheid onder de Belgische land- en tuinbouwers, zo bevestigen de Boerenbond en het Algemeen Boeren Syndicaat. De boeren ervaren steeds meer druk op hun prijzen en wijzen daarbij met een beschuldigende vinger naar Albert Heijn.

Vrees voor neerwaartse prijzenspiraal

Asperges tegen 6 euro per kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro is, of rundgehakt met een korting van 28%: de superkortingen waarmee verschillende supermarkten de afgelopen dagen uitpakten, maken de land- en tuinbouwers behoorlijk zenuwachtig.

 

"Er is ongerustheid bij de landbouwers. Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Leveranciers worden onder druk gezet door de warenhuizen om hun prijzen te verlagen en ze durven niet weigeren uit schrik afzet te verliezen", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boeren Syndicaat, aan persbureau Belga.

 

Albert Heijn kop van jut

Ook de Boerenbond maakt zich zorgen: "Het wordt voor de landbouwers steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen voor hun producten. De situatie is niet langer houdbaar", zegt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe.

 

Ook hier is Albert Heijn kop van jut: "Zij zetten de prijs laag, en de rest moet meedoen. Albert Heijn kan dat, omdat onder meer de lonen lager liggen, maar ze trekken de rest mee naar beneden. Die betalen bijgevolg minder aan de boer." De Boerenbond herhaalt dat voedsel niet als 'lokmiddel' kan worden gebruikt.

 

Het ABS waarschuwt overigens nog voor een bijkomend gevaar: "Albert Heijn werkt vooral met Nederlandse producten. De Belgische warenhuizen zetten meer Belgische producten in de rekken. Als Albert Heijn blijft groeien, betekent dat binnenlandse afzet die we kwijtspelen", aldus nog Hendrik Vandamme.

 

Albert Heijn zelf benadrukt in een reactie dat het verse producten steeds inkoopt via contractteelt, en er dus vaste afspraken op voorhand worden gemaakt over prijs en benodigde volumes. "Zo kan Albert Heijn zijn klanten de hoge kwaliteit bieden die zij van ons verwachten en wordt aan boeren en telers in zowel Nederland als België zekerheid geboden", aldus de distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top