Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Er heerst groeiende ongerustheid onder de Belgische land- en tuinbouwers, zo bevestigen de Boerenbond en het Algemeen Boeren Syndicaat. De boeren ervaren steeds meer druk op hun prijzen en wijzen daarbij met een beschuldigende vinger naar Albert Heijn.

Vrees voor neerwaartse prijzenspiraal

Asperges tegen 6 euro per kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro is, of rundgehakt met een korting van 28%: de superkortingen waarmee verschillende supermarkten de afgelopen dagen uitpakten, maken de land- en tuinbouwers behoorlijk zenuwachtig.

 

"Er is ongerustheid bij de landbouwers. Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Leveranciers worden onder druk gezet door de warenhuizen om hun prijzen te verlagen en ze durven niet weigeren uit schrik afzet te verliezen", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boeren Syndicaat, aan persbureau Belga.

 

Albert Heijn kop van jut

Ook de Boerenbond maakt zich zorgen: "Het wordt voor de landbouwers steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen voor hun producten. De situatie is niet langer houdbaar", zegt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe.

 

Ook hier is Albert Heijn kop van jut: "Zij zetten de prijs laag, en de rest moet meedoen. Albert Heijn kan dat, omdat onder meer de lonen lager liggen, maar ze trekken de rest mee naar beneden. Die betalen bijgevolg minder aan de boer." De Boerenbond herhaalt dat voedsel niet als 'lokmiddel' kan worden gebruikt.

 

Het ABS waarschuwt overigens nog voor een bijkomend gevaar: "Albert Heijn werkt vooral met Nederlandse producten. De Belgische warenhuizen zetten meer Belgische producten in de rekken. Als Albert Heijn blijft groeien, betekent dat binnenlandse afzet die we kwijtspelen", aldus nog Hendrik Vandamme.

 

Albert Heijn zelf benadrukt in een reactie dat het verse producten steeds inkoopt via contractteelt, en er dus vaste afspraken op voorhand worden gemaakt over prijs en benodigde volumes. "Zo kan Albert Heijn zijn klanten de hoge kwaliteit bieden die zij van ons verwachten en wordt aan boeren en telers in zowel Nederland als België zekerheid geboden", aldus de distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top