Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Belgische boeren in de clinch met Albert Heijn

Er heerst groeiende ongerustheid onder de Belgische land- en tuinbouwers, zo bevestigen de Boerenbond en het Algemeen Boeren Syndicaat. De boeren ervaren steeds meer druk op hun prijzen en wijzen daarbij met een beschuldigende vinger naar Albert Heijn.

Vrees voor neerwaartse prijzenspiraal

Asperges tegen 6 euro per kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro is, of rundgehakt met een korting van 28%: de superkortingen waarmee verschillende supermarkten de afgelopen dagen uitpakten, maken de land- en tuinbouwers behoorlijk zenuwachtig.

 

"Er is ongerustheid bij de landbouwers. Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Leveranciers worden onder druk gezet door de warenhuizen om hun prijzen te verlagen en ze durven niet weigeren uit schrik afzet te verliezen", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boeren Syndicaat, aan persbureau Belga.

 

Albert Heijn kop van jut

Ook de Boerenbond maakt zich zorgen: "Het wordt voor de landbouwers steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen voor hun producten. De situatie is niet langer houdbaar", zegt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe.

 

Ook hier is Albert Heijn kop van jut: "Zij zetten de prijs laag, en de rest moet meedoen. Albert Heijn kan dat, omdat onder meer de lonen lager liggen, maar ze trekken de rest mee naar beneden. Die betalen bijgevolg minder aan de boer." De Boerenbond herhaalt dat voedsel niet als 'lokmiddel' kan worden gebruikt.

 

Het ABS waarschuwt overigens nog voor een bijkomend gevaar: "Albert Heijn werkt vooral met Nederlandse producten. De Belgische warenhuizen zetten meer Belgische producten in de rekken. Als Albert Heijn blijft groeien, betekent dat binnenlandse afzet die we kwijtspelen", aldus nog Hendrik Vandamme.

 

Albert Heijn zelf benadrukt in een reactie dat het verse producten steeds inkoopt via contractteelt, en er dus vaste afspraken op voorhand worden gemaakt over prijs en benodigde volumes. "Zo kan Albert Heijn zijn klanten de hoge kwaliteit bieden die zij van ons verwachten en wordt aan boeren en telers in zowel Nederland als België zekerheid geboden", aldus de distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top