Belgische brouwers dienen klacht in tegen verhoogde Franse taks

Belgische brouwers dienen klacht in tegen verhoogde Franse taks

De verhoogde taks op bieren die sinds 1 januari 2013 in voege is in Frankrijk, zou de Belgische brouwers een verlies van 58,6 miljoen euro hebben gekost. De sectorfederatie wil dan ook dat Europa de taks veroordeelt.

Eén derde export naar Frankrijk

Frankrijk is een bijzonder belangrijke markt voor de Belgische brouwers: zestig procent van de totale productie dient voor export en daarvan is een derde bestemd voor Frankrijk. Volgens de Belgische Brouwers heeft de verhoogde taks er echter voor gezorgd dat de groei in Frankrijk van Belgische bieren is vertraagd.

 

Tussen 2008 en 2012 steeg de omzet van de export naar Frankrijk met 10,4 procent, in volume was er sprake van een groei van 4,75 procent. In 2013 daalde de omzet echter met 7,68 procent en ook het volume ging met 9,35 procent achteruit, naar 3,22 miljoen hectoliter. Vergeleken met de groeiratio van 10,4% voor de verhoging is er volgens Belgische Brouwers sprake van een verschil van 58,6 miljoen euro.

 

"De cijfers zijn erger dan wat we tot een maand of zes geleden hadden verwacht op basis van eerste indrukken", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwersfederatie aan De Tijd. De Belgische Brouwers gaan ervan uit dat het verlies volledig te wijten is aan de verhoogde taks, aangezien de verkoop van wijn in de handel wel vooruit ging.

 

Klacht bij Europa

Volgens de Belgische Brouwers diende de taks enkel om de eigen wijnboeren te beschermen en was het terugdringen van het alcoholverbruik slechts een drogreden. Franse brouwers krijgen ook lagere tarieven opgelegd dan buitenlandse brouwers.

 

De Belgische Brouwers dienen daarom een klacht in bij Europa om de taks teniet te doen. Dat deden ze eerder al, maar toen werd hun eis van tafel geveegd. "Ik zou het onbegrijpelijk vinden dat de Commissie dit dossier van tafel veegt. Het klopt dat de taks ook geldt voor Franse brouwers, maar zij krijgen als kleine brouwers lagere tarieven, en waar de totale biermarkt in Frankrijk met 3 procent daalt, daalt de import met 16 procent. Dan klopt er toch iets niet", vindt Gatz.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top