Belgische brouwers dienen klacht in tegen verhoogde Franse taks | RetailDetail

Belgische brouwers dienen klacht in tegen verhoogde Franse taks

Belgische brouwers dienen klacht in tegen verhoogde Franse taks

De verhoogde taks op bieren die sinds 1 januari 2013 in voege is in Frankrijk, zou de Belgische brouwers een verlies van 58,6 miljoen euro hebben gekost. De sectorfederatie wil dan ook dat Europa de taks veroordeelt.

Eén derde export naar Frankrijk

Frankrijk is een bijzonder belangrijke markt voor de Belgische brouwers: zestig procent van de totale productie dient voor export en daarvan is een derde bestemd voor Frankrijk. Volgens de Belgische Brouwers heeft de verhoogde taks er echter voor gezorgd dat de groei in Frankrijk van Belgische bieren is vertraagd.

 

Tussen 2008 en 2012 steeg de omzet van de export naar Frankrijk met 10,4 procent, in volume was er sprake van een groei van 4,75 procent. In 2013 daalde de omzet echter met 7,68 procent en ook het volume ging met 9,35 procent achteruit, naar 3,22 miljoen hectoliter. Vergeleken met de groeiratio van 10,4% voor de verhoging is er volgens Belgische Brouwers sprake van een verschil van 58,6 miljoen euro.

 

"De cijfers zijn erger dan wat we tot een maand of zes geleden hadden verwacht op basis van eerste indrukken", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwersfederatie aan De Tijd. De Belgische Brouwers gaan ervan uit dat het verlies volledig te wijten is aan de verhoogde taks, aangezien de verkoop van wijn in de handel wel vooruit ging.

 

Klacht bij Europa

Volgens de Belgische Brouwers diende de taks enkel om de eigen wijnboeren te beschermen en was het terugdringen van het alcoholverbruik slechts een drogreden. Franse brouwers krijgen ook lagere tarieven opgelegd dan buitenlandse brouwers.

 

De Belgische Brouwers dienen daarom een klacht in bij Europa om de taks teniet te doen. Dat deden ze eerder al, maar toen werd hun eis van tafel geveegd. "Ik zou het onbegrijpelijk vinden dat de Commissie dit dossier van tafel veegt. Het klopt dat de taks ook geldt voor Franse brouwers, maar zij krijgen als kleine brouwers lagere tarieven, en waar de totale biermarkt in Frankrijk met 3 procent daalt, daalt de import met 16 procent. Dan klopt er toch iets niet", vindt Gatz.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.