Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top