Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII | RetailDetail

Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.