Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top