Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

Belgische Colruyts bestormd voor Westvleteren XII

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

De speciale verkoopactie van Westvleteren in de Belgische Colruytwinkels was een schot in de roos. Heel wat filialen zagen al lang voor openingstijd enorme wachtrijen ontstaan en ook aan de kassa's was het aanschuiven en (voor)dringen.

93.000 boxen de deur uit

De discountketen bood 93.000 “bouwsteenboxen” van Westvleteren XII aan voor 25 euro: telkens zes flesjes met het beroemde Westvleteren 12 en twee passende trappistenglazen. De opbrengst gaat haar de renovatie van de Sint-Sixtusabdij, die een paar jaar geleden getroffen werd door een grondverzakking.

 

Het is de eerste keer dat de paters gebruik maken van zo'n groot verkoopkanaal: normaal gezien is het “beste bier ter wereld” enkel te koop in de abdij zelf en in het ontmoetingscentrum daar recht tegenover. Onder bierliefhebbers is Westvleteren beroemd om zijn excellente bieren, maar berucht omwille van het kleine brouwvolume dat de paters hanteren. Nu hadden de paters echter niet genoeg aan hun gebruikelijke brouwvolume en draaiden ze een jaar lang extra brouwbeurten om deze actie te kunnen waarmaken.

Stormloop op winkels

De respons was dan ook enorm: gisteren kochten liefhebbers massaal De Standaard, Knack of Le Vif omwille van de bijgevoegde bon – elke bon gaf vervolgens het recht om één box te kopen. In theorie was er ook een limiet van één bon per persoon, maar die werd volgens deredactie.be alvast niet overal gerespecteerd.

 

Vandaag was het succes nog veel duidelijker: aan sommige vestigingen stonden ruim voor openingstijd tientallen mensen te dringen en de stormloop die ontstond toen de deuren opengingen, had veel weg van een paniekerige kudde gnoes of een eerste soldendag. Hier en daar was de voorraad na een paar minuten op en moesten zelfs vroege vogels teleurgesteld afdruipen. Onze redactie, die uiteraard enkel uit journalistieke nieuwsgierigheid ter plaatse was, had gelukkig meer succes.

(update): Waarom Colruyt?

In een interview met Radio1 legde Piet Jaspaert (verantwoordelijke voor de marketingcampagne) uit waarom de broeders voor Colruyt kozen. "We moeten er geen doekjes om winden. Colruyt neemt de hele distributie volledig gratis voor zijn rekening." Andere realistische mogelijkheden waren er niet volgens hem: "Als je de 93.000 bakken aan de abdijpoort gaat verkopen, zit half West-Vlaanderen vast." De boxen over alle supermarkten verdelen - en dus niet enkel Colruyt - was ook "praktisch niet mogelijk". 

 

Jaspaert verzekerde wel dat de actie éénmalig is en dat de charme van het legendarisch onbereikbare bier niet verloren zal gaan. De paters mogen immers volgens hun leefregels niet meer brouwen dan nodig is om in hun levensonderhoud te voorzien, dus dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid. "Bovendien is het zeker niet zo dat nu zomaar iedereen aan Westvleteren kan geraken", zei hij nog: 'amper' 93.000 mensen konden nu een "limited edition" kopen. De boxen zijn alleszins 'limited' genoeg om ze voor woekerprijzen te kunnen doorverkopen, blijkt meteen alweer uit Ebay. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Frites Atelier van Sergio Herman wordt internationale keten

24/01/2018

De luxueuze frituren Frites Atelier van topkok Sergio Herman blijken een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De chef-kok wil zelfs naar steden als Barcelona en Berlijn.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top