Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Delhaize Group blijft de grootste retailer van ons land, blijkt uit de 15e editie van Deloittes "Global Powers of Retailing"-rapport, dat is opgesteld op basis van de cijfers uit het boekjaar 2010. Ondanks een mooie groei moeten de Belgische distributeurs trouwens enkele plaatsjes inboeten door de zwakkere euro.

Delhaize Group blijft Belgische primus

plaatsbedrijfverkoop in $
37. (31) Delhaize 24,918 miljard
63. (51) Louis Delhaize 14,100 miljard
128. (121) Colruyt   7,428 miljard

Hoewel de drie grootste retailers van ons land een hoger jaarlijks groeipercentage lieten optekenen dan in 2009, zakken ze toch verschillende plaatsen in de top-250 van grootste retailers van de wereld. Delhaize Group daalt vijf plaatsen (32 naar 37), Louis Delhaize zelfs twaalf (51 naar 63) en Colruyt zeven (van 121 naar 128).

 

"Het feit dat de euro in 2010 zwakker stond tegenover de Amerikaanse dollar dan in 2009 had een impact op de Europese retailers en deed sommigen enkele plaatsen verliezen in de in dollar opgestelde rangschikking, ondanks hun soms toch solide groei", nuanceert Koen De Staercke, partner bij Deloitte België, de ogenschijnlijke achteruitgang van het Belgische kwartet.

 

Voor de volledigheid toch nog even vermelden dat die andere grote speler in België - het Franse Carrefour - op twee staat in de top-250, met een omzet van 119,642 miljard dollar (+3,9%). Ahold, met een omzet van 39,2 miljard dollar, blijft de grootste Nederlandse retailer. Het moederconcern van Albert Heijn prijkt daarmee op een mooie 25e plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top