Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Delhaize Group blijft de grootste retailer van ons land, blijkt uit de 15e editie van Deloittes "Global Powers of Retailing"-rapport, dat is opgesteld op basis van de cijfers uit het boekjaar 2010. Ondanks een mooie groei moeten de Belgische distributeurs trouwens enkele plaatsjes inboeten door de zwakkere euro.

Delhaize Group blijft Belgische primus

plaatsbedrijfverkoop in $
37. (31) Delhaize 24,918 miljard
63. (51) Louis Delhaize 14,100 miljard
128. (121) Colruyt   7,428 miljard

Hoewel de drie grootste retailers van ons land een hoger jaarlijks groeipercentage lieten optekenen dan in 2009, zakken ze toch verschillende plaatsen in de top-250 van grootste retailers van de wereld. Delhaize Group daalt vijf plaatsen (32 naar 37), Louis Delhaize zelfs twaalf (51 naar 63) en Colruyt zeven (van 121 naar 128).

 

"Het feit dat de euro in 2010 zwakker stond tegenover de Amerikaanse dollar dan in 2009 had een impact op de Europese retailers en deed sommigen enkele plaatsen verliezen in de in dollar opgestelde rangschikking, ondanks hun soms toch solide groei", nuanceert Koen De Staercke, partner bij Deloitte België, de ogenschijnlijke achteruitgang van het Belgische kwartet.

 

Voor de volledigheid toch nog even vermelden dat die andere grote speler in België - het Franse Carrefour - op twee staat in de top-250, met een omzet van 119,642 miljard dollar (+3,9%). Ahold, met een omzet van 39,2 miljard dollar, blijft de grootste Nederlandse retailer. Het moederconcern van Albert Heijn prijkt daarmee op een mooie 25e plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top