Belgische retailers zakken in Deloitte top-250 | RetailDetail

Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Delhaize Group blijft de grootste retailer van ons land, blijkt uit de 15e editie van Deloittes "Global Powers of Retailing"-rapport, dat is opgesteld op basis van de cijfers uit het boekjaar 2010. Ondanks een mooie groei moeten de Belgische distributeurs trouwens enkele plaatsjes inboeten door de zwakkere euro.

Delhaize Group blijft Belgische primus

plaatsbedrijfverkoop in $
37. (31) Delhaize 24,918 miljard
63. (51) Louis Delhaize 14,100 miljard
128. (121) Colruyt   7,428 miljard

Hoewel de drie grootste retailers van ons land een hoger jaarlijks groeipercentage lieten optekenen dan in 2009, zakken ze toch verschillende plaatsen in de top-250 van grootste retailers van de wereld. Delhaize Group daalt vijf plaatsen (32 naar 37), Louis Delhaize zelfs twaalf (51 naar 63) en Colruyt zeven (van 121 naar 128).

 

"Het feit dat de euro in 2010 zwakker stond tegenover de Amerikaanse dollar dan in 2009 had een impact op de Europese retailers en deed sommigen enkele plaatsen verliezen in de in dollar opgestelde rangschikking, ondanks hun soms toch solide groei", nuanceert Koen De Staercke, partner bij Deloitte België, de ogenschijnlijke achteruitgang van het Belgische kwartet.

 

Voor de volledigheid toch nog even vermelden dat die andere grote speler in België - het Franse Carrefour - op twee staat in de top-250, met een omzet van 119,642 miljard dollar (+3,9%). Ahold, met een omzet van 39,2 miljard dollar, blijft de grootste Nederlandse retailer. Het moederconcern van Albert Heijn prijkt daarmee op een mooie 25e plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.