Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Belgische retailers zakken in Deloitte top-250

Delhaize Group blijft de grootste retailer van ons land, blijkt uit de 15e editie van Deloittes "Global Powers of Retailing"-rapport, dat is opgesteld op basis van de cijfers uit het boekjaar 2010. Ondanks een mooie groei moeten de Belgische distributeurs trouwens enkele plaatsjes inboeten door de zwakkere euro.

Delhaize Group blijft Belgische primus

plaatsbedrijfverkoop in $
37. (31) Delhaize 24,918 miljard
63. (51) Louis Delhaize 14,100 miljard
128. (121) Colruyt   7,428 miljard

Hoewel de drie grootste retailers van ons land een hoger jaarlijks groeipercentage lieten optekenen dan in 2009, zakken ze toch verschillende plaatsen in de top-250 van grootste retailers van de wereld. Delhaize Group daalt vijf plaatsen (32 naar 37), Louis Delhaize zelfs twaalf (51 naar 63) en Colruyt zeven (van 121 naar 128).

 

"Het feit dat de euro in 2010 zwakker stond tegenover de Amerikaanse dollar dan in 2009 had een impact op de Europese retailers en deed sommigen enkele plaatsen verliezen in de in dollar opgestelde rangschikking, ondanks hun soms toch solide groei", nuanceert Koen De Staercke, partner bij Deloitte België, de ogenschijnlijke achteruitgang van het Belgische kwartet.

 

Voor de volledigheid toch nog even vermelden dat die andere grote speler in België - het Franse Carrefour - op twee staat in de top-250, met een omzet van 119,642 miljard dollar (+3,9%). Ahold, met een omzet van 39,2 miljard dollar, blijft de grootste Nederlandse retailer. Het moederconcern van Albert Heijn prijkt daarmee op een mooie 25e plaats.

Tags: