"Belgische retailmarkt steeds competitiever" | RetailDetail

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

Volgens de analisten van JP Morgan woedt de concurrentie op de Belgische retailmarkt steeds heviger en staan de winstmarges almaar sterker onder druk. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor de belegger: in die mate zelfs dat de zakenbank haar advies en koersdoel voor Colruyt verlaagt.

Colruyt krijgt stevige dreun

"De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever", zegt JP Morgan. De sterke groei van discounter Lidl zit daar voor veel tussen. Lidl wordt almaar agressiever en aangezien de strategie van Colruyt erin bestaat om prijsdalingen te volgen, zal dat wegen op de marges, aldus de analisten.

 

JP Morgan verlaagt daarom zijn beleggingsadvies van "neutral" naar "underweight" (van "houden" naar "verkopen") en het koersdoel van 40,50 euro naar 38 euro. Het gevolg laat zich raden: op de Belgische beurs is Colruyt vanochtend de grootste verliezer binnen de Bel20. De koers daalde zelfs onder de 40 euro en staat nu op zijn laatste peil sinds deze zomer. Dit jaar steeg het aandeel van de Halse groep met 9%, terwijl de Europese retailsector er 21% op vooruitging.

 

Ook Delhaize heeft last van Lidl

Colruyt is niet de enige die last heeft van de groeiende concurrentie op de Belgische markt: ook Delhaize kampt met krimpende winstmarges, zo bleek uit de resultaten van het derde kwartaal. Ook hier schuift CEO Frans Muller de zwarte piet door naar de Duitsers: "Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling", klinkt het in Het Financieele Dagblad.

 

De opvolger van Pierre-Olivier Beckers gaf er toe dat Delhaize in het voorbije kwartaal "meer dan gebruikelijk" met promoties en acties had moeten uitpakken om zijn marktaandeel te beschermen. Deze voormiddag noteerde het Delhaize-aandeel tegen 43,30 euro, een daling met 0,69% tegenover de slotkoers van gisteren en het laagste peil sinds eind april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".