"Belgische retailmarkt steeds competitiever" | RetailDetail

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

Volgens de analisten van JP Morgan woedt de concurrentie op de Belgische retailmarkt steeds heviger en staan de winstmarges almaar sterker onder druk. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor de belegger: in die mate zelfs dat de zakenbank haar advies en koersdoel voor Colruyt verlaagt.

Colruyt krijgt stevige dreun

"De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever", zegt JP Morgan. De sterke groei van discounter Lidl zit daar voor veel tussen. Lidl wordt almaar agressiever en aangezien de strategie van Colruyt erin bestaat om prijsdalingen te volgen, zal dat wegen op de marges, aldus de analisten.

 

JP Morgan verlaagt daarom zijn beleggingsadvies van "neutral" naar "underweight" (van "houden" naar "verkopen") en het koersdoel van 40,50 euro naar 38 euro. Het gevolg laat zich raden: op de Belgische beurs is Colruyt vanochtend de grootste verliezer binnen de Bel20. De koers daalde zelfs onder de 40 euro en staat nu op zijn laatste peil sinds deze zomer. Dit jaar steeg het aandeel van de Halse groep met 9%, terwijl de Europese retailsector er 21% op vooruitging.

 

Ook Delhaize heeft last van Lidl

Colruyt is niet de enige die last heeft van de groeiende concurrentie op de Belgische markt: ook Delhaize kampt met krimpende winstmarges, zo bleek uit de resultaten van het derde kwartaal. Ook hier schuift CEO Frans Muller de zwarte piet door naar de Duitsers: "Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling", klinkt het in Het Financieele Dagblad.

 

De opvolger van Pierre-Olivier Beckers gaf er toe dat Delhaize in het voorbije kwartaal "meer dan gebruikelijk" met promoties en acties had moeten uitpakken om zijn marktaandeel te beschermen. Deze voormiddag noteerde het Delhaize-aandeel tegen 43,30 euro, een daling met 0,69% tegenover de slotkoers van gisteren en het laagste peil sinds eind april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.