"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

Volgens de analisten van JP Morgan woedt de concurrentie op de Belgische retailmarkt steeds heviger en staan de winstmarges almaar sterker onder druk. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor de belegger: in die mate zelfs dat de zakenbank haar advies en koersdoel voor Colruyt verlaagt.

Colruyt krijgt stevige dreun

"De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever", zegt JP Morgan. De sterke groei van discounter Lidl zit daar voor veel tussen. Lidl wordt almaar agressiever en aangezien de strategie van Colruyt erin bestaat om prijsdalingen te volgen, zal dat wegen op de marges, aldus de analisten.

 

JP Morgan verlaagt daarom zijn beleggingsadvies van "neutral" naar "underweight" (van "houden" naar "verkopen") en het koersdoel van 40,50 euro naar 38 euro. Het gevolg laat zich raden: op de Belgische beurs is Colruyt vanochtend de grootste verliezer binnen de Bel20. De koers daalde zelfs onder de 40 euro en staat nu op zijn laatste peil sinds deze zomer. Dit jaar steeg het aandeel van de Halse groep met 9%, terwijl de Europese retailsector er 21% op vooruitging.

 

Ook Delhaize heeft last van Lidl

Colruyt is niet de enige die last heeft van de groeiende concurrentie op de Belgische markt: ook Delhaize kampt met krimpende winstmarges, zo bleek uit de resultaten van het derde kwartaal. Ook hier schuift CEO Frans Muller de zwarte piet door naar de Duitsers: "Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling", klinkt het in Het Financieele Dagblad.

 

De opvolger van Pierre-Olivier Beckers gaf er toe dat Delhaize in het voorbije kwartaal "meer dan gebruikelijk" met promoties en acties had moeten uitpakken om zijn marktaandeel te beschermen. Deze voormiddag noteerde het Delhaize-aandeel tegen 43,30 euro, een daling met 0,69% tegenover de slotkoers van gisteren en het laagste peil sinds eind april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top