"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

Volgens de analisten van JP Morgan woedt de concurrentie op de Belgische retailmarkt steeds heviger en staan de winstmarges almaar sterker onder druk. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor de belegger: in die mate zelfs dat de zakenbank haar advies en koersdoel voor Colruyt verlaagt.

Colruyt krijgt stevige dreun

"De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever", zegt JP Morgan. De sterke groei van discounter Lidl zit daar voor veel tussen. Lidl wordt almaar agressiever en aangezien de strategie van Colruyt erin bestaat om prijsdalingen te volgen, zal dat wegen op de marges, aldus de analisten.

 

JP Morgan verlaagt daarom zijn beleggingsadvies van "neutral" naar "underweight" (van "houden" naar "verkopen") en het koersdoel van 40,50 euro naar 38 euro. Het gevolg laat zich raden: op de Belgische beurs is Colruyt vanochtend de grootste verliezer binnen de Bel20. De koers daalde zelfs onder de 40 euro en staat nu op zijn laatste peil sinds deze zomer. Dit jaar steeg het aandeel van de Halse groep met 9%, terwijl de Europese retailsector er 21% op vooruitging.

 

Ook Delhaize heeft last van Lidl

Colruyt is niet de enige die last heeft van de groeiende concurrentie op de Belgische markt: ook Delhaize kampt met krimpende winstmarges, zo bleek uit de resultaten van het derde kwartaal. Ook hier schuift CEO Frans Muller de zwarte piet door naar de Duitsers: "Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling", klinkt het in Het Financieele Dagblad.

 

De opvolger van Pierre-Olivier Beckers gaf er toe dat Delhaize in het voorbije kwartaal "meer dan gebruikelijk" met promoties en acties had moeten uitpakken om zijn marktaandeel te beschermen. Deze voormiddag noteerde het Delhaize-aandeel tegen 43,30 euro, een daling met 0,69% tegenover de slotkoers van gisteren en het laagste peil sinds eind april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top