"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

"Belgische retailmarkt steeds competitiever"

Volgens de analisten van JP Morgan woedt de concurrentie op de Belgische retailmarkt steeds heviger en staan de winstmarges almaar sterker onder druk. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor de belegger: in die mate zelfs dat de zakenbank haar advies en koersdoel voor Colruyt verlaagt.

Colruyt krijgt stevige dreun

"De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever", zegt JP Morgan. De sterke groei van discounter Lidl zit daar voor veel tussen. Lidl wordt almaar agressiever en aangezien de strategie van Colruyt erin bestaat om prijsdalingen te volgen, zal dat wegen op de marges, aldus de analisten.

 

JP Morgan verlaagt daarom zijn beleggingsadvies van "neutral" naar "underweight" (van "houden" naar "verkopen") en het koersdoel van 40,50 euro naar 38 euro. Het gevolg laat zich raden: op de Belgische beurs is Colruyt vanochtend de grootste verliezer binnen de Bel20. De koers daalde zelfs onder de 40 euro en staat nu op zijn laatste peil sinds deze zomer. Dit jaar steeg het aandeel van de Halse groep met 9%, terwijl de Europese retailsector er 21% op vooruitging.

 

Ook Delhaize heeft last van Lidl

Colruyt is niet de enige die last heeft van de groeiende concurrentie op de Belgische markt: ook Delhaize kampt met krimpende winstmarges, zo bleek uit de resultaten van het derde kwartaal. Ook hier schuift CEO Frans Muller de zwarte piet door naar de Duitsers: "Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling", klinkt het in Het Financieele Dagblad.

 

De opvolger van Pierre-Olivier Beckers gaf er toe dat Delhaize in het voorbije kwartaal "meer dan gebruikelijk" met promoties en acties had moeten uitpakken om zijn marktaandeel te beschermen. Deze voormiddag noteerde het Delhaize-aandeel tegen 43,30 euro, een daling met 0,69% tegenover de slotkoers van gisteren en het laagste peil sinds eind april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top