Belgische voedingsindustrie groeit sterk | RetailDetail

Belgische voedingsindustrie groeit sterk

Belgische voedingsindustrie groeit sterk

De Belgische voedingsindustrie heeft in het jaar 2012 een omzet van 47,5 miljard euro opgehaald. Daarmee steeg de omzet met 3,7 procent ten opzichte van 2011 en met liefst 47 procent ten opzichte van het midden van het voorbije decennium.

Sterkere groei dan buurlanden

Volgens de Federatie voor de Voedingsindustrie (Fevia) is de groei een gevolg van de veeleisende instelling van de Belgische consument, waardoor de sector steeds moet blijven innoveren en investeren in kwaliteit. Andere sectoren toonden in België een groei van gemiddeld 28 procent, flink onder de groei van de voedingsindustrie dus.

 

Volgens Fevia zijn de Belgische cijfers ook bijzonder positief wanneer ze vergeleken worden met Frankrijk, Duitsland en Nederland: daar bleef de groei onder de grens van de dertig procent. In Duitsland groeide de sector tussen 2005 en 2012 met 26 procent, in Frankrijk met 25 procent en in Nederland met 29 procent.

 

Voor dit jaar verwacht Fevia dat de omzet zal groeien naar 48,8 miljard euro. Tijdens het eerste half jaar groeide de voedingsindustrie al met 2,7 procent. Dat alles blijkt uit de cijfers van de Fevia die het tijdens haar jaarvergadering vrijgaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.