Belgische voedingsindustrie groeit sterk

Belgische voedingsindustrie groeit sterk

De Belgische voedingsindustrie heeft in het jaar 2012 een omzet van 47,5 miljard euro opgehaald. Daarmee steeg de omzet met 3,7 procent ten opzichte van 2011 en met liefst 47 procent ten opzichte van het midden van het voorbije decennium.

Sterkere groei dan buurlanden

Volgens de Federatie voor de Voedingsindustrie (Fevia) is de groei een gevolg van de veeleisende instelling van de Belgische consument, waardoor de sector steeds moet blijven innoveren en investeren in kwaliteit. Andere sectoren toonden in België een groei van gemiddeld 28 procent, flink onder de groei van de voedingsindustrie dus.

 

Volgens Fevia zijn de Belgische cijfers ook bijzonder positief wanneer ze vergeleken worden met Frankrijk, Duitsland en Nederland: daar bleef de groei onder de grens van de dertig procent. In Duitsland groeide de sector tussen 2005 en 2012 met 26 procent, in Frankrijk met 25 procent en in Nederland met 29 procent.

 

Voor dit jaar verwacht Fevia dat de omzet zal groeien naar 48,8 miljard euro. Tijdens het eerste half jaar groeide de voedingsindustrie al met 2,7 procent. Dat alles blijkt uit de cijfers van de Fevia die het tijdens haar jaarvergadering vrijgaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top