Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Een Duitse start-up met de naam Original Unverpackt opent binnenkort een supermarkt in Berlijn die zonder verpakkingen zal werken. Het wordt zo meteen de eerste van zijn soort in Duitsland.

Alles per gewicht

De start-up Original Unverpackt is een initiatief van twee Berlijnse vrouwen, die met de supermarkt paal en perk willen stellen aan het overvloedige gebruik van verpakkingen. Alle producten die in de winkel verkocht worden, worden opgeslagen in containers en verkocht per gewicht. Klanten kunnen zelf verpakkingen meebrengen of gebruik maken van de recycleerbare materialen die de winkel aanbiedt.

 

Omdat alles per gewicht wordt verkocht, gaat het concept ook voedselverspilling tegen. Klanten kunnen immers perfect zelf kiezen hoeveel ze van welk product willen, in plaats van gebonden te zijn aan de hoeveelheid die in een verpakking wordt aangeboden.

 

Het concept is niet nieuw: in 2007 opende in Engeland de supermarkt Unpackaged zijn deuren, maar in 2013 sloot het die opnieuw, omdat het concept niet rendabel was. Ook in Wenen hebben ze met Luzners een gelijkaardig concept, dat vooral gericht is op de ecologisch bewuste klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top