Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen | RetailDetail

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Een Duitse start-up met de naam Original Unverpackt opent binnenkort een supermarkt in Berlijn die zonder verpakkingen zal werken. Het wordt zo meteen de eerste van zijn soort in Duitsland.

Alles per gewicht

De start-up Original Unverpackt is een initiatief van twee Berlijnse vrouwen, die met de supermarkt paal en perk willen stellen aan het overvloedige gebruik van verpakkingen. Alle producten die in de winkel verkocht worden, worden opgeslagen in containers en verkocht per gewicht. Klanten kunnen zelf verpakkingen meebrengen of gebruik maken van de recycleerbare materialen die de winkel aanbiedt.

 

Omdat alles per gewicht wordt verkocht, gaat het concept ook voedselverspilling tegen. Klanten kunnen immers perfect zelf kiezen hoeveel ze van welk product willen, in plaats van gebonden te zijn aan de hoeveelheid die in een verpakking wordt aangeboden.

 

Het concept is niet nieuw: in 2007 opende in Engeland de supermarkt Unpackaged zijn deuren, maar in 2013 sloot het die opnieuw, omdat het concept niet rendabel was. Ook in Wenen hebben ze met Luzners een gelijkaardig concept, dat vooral gericht is op de ecologisch bewuste klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.