RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

icon
Food17 mei, 2016

Een betere schapindeling en een betere productmix in droge kruidenierswaren levert Nederlandse supermarkten ongeveer 600 miljoen euro ofwel drie procent meer omzet op, stelt een rapport van Nielsen.

 

Dranken en home care

Alleen al in dranken bedraagt de potentie 116 miljoen euro, een plus van drie procent, door het assortiment aan te scherpen met meer producten in bier en frisdrank en minder producten in warme dranken en wijn. Bier is trendy en in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten verzadiging laat zien.

 

Ook de categorie home care kan met een betere productmix 23 miljoen euro meer omzet (+5 procent) opleveren wanneer het assortiment met zes procent wordt teruggebracht, vertelt Dewy Heiser, regionale consultant binnen Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux.

 

Assortimentsgroei is niet altijd omzetgroei

Sommige categorieën groeien in assortimentsbreedte maar niet per se in omzet. Er ontstaan omzetkansen binnen diverse categorieën door de schapruimte verdeling en productmix te optimaliseren. Meer producten toevoegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten is belangrijk. Er is echter een verzadigingspunt, waarbij te veel producten op het schap een negatieve impact kunnen hebben op de verkopen.

 

Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, kan de verkopen dus laten groeien. Die meeromzet is haalbaar met het verdelen van de juiste hoeveelheid schapruimte voor de diverse categorieën en een juiste mix van A-merken en huismerken.

 

Deze ontwikkelingen zijn ook zichtbaar in andere Europese landen: “In Europa zien we dat in acht van de tien gevallen waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” aldus Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts zes van de tien gevallen.”

 

“Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het foodkanaal”, legt Roberto van Taunay, Director van Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux uit. “Deze groei in keuze komt door nieuwe producten, maar ook het groeiende aantal winkels met een gemiddeld grotere vloeroppervlakte. De toename in assortiment loopt echter niet altijd evenredig met de groei in omzet. Het maken van de juiste keuze in de verdeling van de schapruimte voor de verschillende categorieën en het kiezen van de juiste mix van producten binnen de categorieën geeft omzetkansen voor zowel retailers als fabrikanten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    [In Beeld] Pret A Manger opent in station Antwerpen-Centraal

    Op dinsdag 16 december opent de Britse broodjesketen Pret A Manger een eerste vestiging in Vlaanderen, de tweede in België. De primeur is weggelegd voor het station Antwerpen-Centraal.

  • icon
    Food15 december, 2025
    “Mondelez gedoogde ontbossing in toeleveringsketens”

    Voedingsmultinational Mondelez wordt geconfronteerd met kritiek over ontbossing in zijn toeleveringsketens voor cacao en palmolie. Volgens een analyse van milieuorganisatie Aidenvironment zou in gebieden die gelinkt kunnen worden aan het bedrijf meer dan 4.100 hectare bos zijn verdwenen, ná de eigen ontbossingsdeadline van Mondelez.

  • icon
    Food15 december, 2025
    “Marktaandeel Carrefour hypermarkten stijgt tijdens feestdagen”

    Elk jaar stijgt tijdens de eindejaarsperiode het marktaandeel van de Carrefour hypermarkten. Dat heeft alles te maken met het uitgebreide assortiment en de focus op innovatie, zegt inkoopdirectrice Nathalie Matterne.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN