Bierbrouwers dienen formeel klacht in tegen Franse biertaks

Bierbrouwers dienen formeel klacht in tegen Franse biertaks
Gesteund door hun Europese collega's dienen de Belgische bierbrouwers nog deze maand formeel klacht in bij de Europese Commissie tegen de zware accijnsverhoging in Frankrijk. Na onderzoek kan de Europese Commissie Frankrijk vragen om de biertaks in te trekken of te milderen.

32% van bierexport naar Frankrijk

Wat al een tijdje in de lucht hing, zal deze maand dan toch gebeuren: de Belgische brouwers gaan een formele klacht indienen tegen de Franse "biertaks". De Franse regering besliste eind 2012 de accijnzen op bier met 180% te verhogen om zo het gapende gat in haar begroting te helpen dichtfietsen. De nationale drank van de Fransen, de wijn, werd echter vrijgesteld van de accijnsverhoging op alcohol. Zelfs een voorafgaand bezoek van premier Di Rupo aan president Hollande kon de Franse regering niet op andere gedachten brengen: het bleef vechten tegen de bierkaai.

 

De taks treft vooral de Belgische brouwers hard: zo'n 32 procent van onze bieruitvoer, vooral dan speciale bieren, vertrekt namelijk richting Frankrijk. Na symbolisch protest de voorbije maanden zullen de brouwers nu dus een klacht indienen bij de Europese Commissie

 

Verstoring van de vrije markt

"Het initiatief gaat uit van de Europese koepelorganisatie die de afgelopen maanden de juridische argumentatie heeft uitgebouwd, en wij sluiten ons daarbij aan", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische sectorfederatie. "De Commissie zal na de klacht haar rol als bewaker van het Europees recht spelen. Als zij vindt dat het recht met de voeten wordt getreden, kan ze Frankrijk vragen om de accijnsverhoging in te trekken of te milderen", aldus nog Gatz.

 

Dat het toch nog zo lang heeft geduurd alvorens er een formele klacht komt, is te verklaren doordat "de gevolgen voor de prijsbepaling van bieren in Frankrijk en de impact op de export naar ons buurland nu pas duidelijk worden", aldus Europarlementslid Philippe De Backer (Open Vld). Die interpelleerde eerder dit jaar de Commissie al over de affaire, zij het zonder succes. Volgens De Backer "verstoort de biertaks in elk geval de vrije markt" en moet de Commissie dus optreden. "We mogen de eengemaakte Europese markt niet laten ondermijnen door Frans chauvinisme", aldus nog het Europarlementslid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top