Biersector vraagt verlaging accijnzen

Biersector vraagt verlaging accijnzen

De Belgische brouwers, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (Febed) en de diverse regionale horeca-organisaties roepen de Belgische regering op om de accijnsverhoging op bier te herzien. Ze vinden bier daarvoor economisch én symbolisch te belangrijk.

'Biersector heeft het zo al moeilijk'

De Belgische biersector beleeft moeilijke tijden: een dalend cafébezoek en een verminderd bierverbruik knagen aan de inkomsten. Bovendien dreigt een stuk traditie verloren te gaan en gaat het om heel wat jobs: elke job in een brouwerij goed voor een job in de landbouw, een in de logistiek en twaalf in de horeca, aldus de belangengroepen.

 

De horecafederaties en de brouwers roepen daarom op om de accijnsverhoging terug te draaien, de btw te verlagen en de invoering van kassa's met een blackbox gefaseerd te laten verlopen en ze te laten vergezellen van "positieve maatregelen op fiscaal en sociaal vlak".

 

De federale regering besliste deze zomer om de accijnzen op alcohol en tabak lichtjes te verhogen om zo het begrotingstekort te kunnen beperken. Daarmee trad ze in het spoor van buurlanden Nederland en Frankrijk, die dezelfde (ook daar erg omstreden) beslissing al eerder namen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top