Biersector vraagt verlaging accijnzen | RetailDetail

Biersector vraagt verlaging accijnzen

Biersector vraagt verlaging accijnzen

De Belgische brouwers, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (Febed) en de diverse regionale horeca-organisaties roepen de Belgische regering op om de accijnsverhoging op bier te herzien. Ze vinden bier daarvoor economisch én symbolisch te belangrijk.

'Biersector heeft het zo al moeilijk'

De Belgische biersector beleeft moeilijke tijden: een dalend cafébezoek en een verminderd bierverbruik knagen aan de inkomsten. Bovendien dreigt een stuk traditie verloren te gaan en gaat het om heel wat jobs: elke job in een brouwerij goed voor een job in de landbouw, een in de logistiek en twaalf in de horeca, aldus de belangengroepen.

 

De horecafederaties en de brouwers roepen daarom op om de accijnsverhoging terug te draaien, de btw te verlagen en de invoering van kassa's met een blackbox gefaseerd te laten verlopen en ze te laten vergezellen van "positieve maatregelen op fiscaal en sociaal vlak".

 

De federale regering besliste deze zomer om de accijnzen op alcohol en tabak lichtjes te verhogen om zo het begrotingstekort te kunnen beperken. Daarmee trad ze in het spoor van buurlanden Nederland en Frankrijk, die dezelfde (ook daar erg omstreden) beslissing al eerder namen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.