Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten | RetailDetail

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Uit een enquête van supermarktketen Delhaize blijkt dat 42 procent van de Belgen minstens één keer per dag een Belgisch product consumeert. Meer dan de helft zegt dat ze de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten zijn gaan gebruiken.

 

Vraag naar Belgische producten groeit

Uit de rondvraag blijkt dat Belgen een Belgisch product definiëren als producten die verbouwd, geteeld of geproduceerd worden in België, zonder tussenkomst van een ander land. Ze denken daarbij vooral aan aardbeien, witloof en Belgisch Witblauw rundsvlees.

 

89 procent van de ondervraagden stelt dat ze kleine en middelgrote Belgische bedrijven willen steunen. 85 procent zegt dan ook minstens één keer per week een Belgisch product te gebruiken, 42 procent doet dat zelfs dagelijks. 62 procent gelooft dat ze de komende jaren nog meer Belgische producten zullen gaan gebruiken, terwijl 56 procent zegt dat ze de voorbije vijf jaar al meer Belgisch hebben gekocht.

 

De top drie van de populairste Belgische producten in heel België bestaat uit trappistenbieren, de Luikse wafel en witloof. In Vlaanderen bestaat de top drie uit witloof, mattentaarten en trappistenbieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.