Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten | RetailDetail

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Uit een enquête van supermarktketen Delhaize blijkt dat 42 procent van de Belgen minstens één keer per dag een Belgisch product consumeert. Meer dan de helft zegt dat ze de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten zijn gaan gebruiken.

 

Vraag naar Belgische producten groeit

Uit de rondvraag blijkt dat Belgen een Belgisch product definiëren als producten die verbouwd, geteeld of geproduceerd worden in België, zonder tussenkomst van een ander land. Ze denken daarbij vooral aan aardbeien, witloof en Belgisch Witblauw rundsvlees.

 

89 procent van de ondervraagden stelt dat ze kleine en middelgrote Belgische bedrijven willen steunen. 85 procent zegt dan ook minstens één keer per week een Belgisch product te gebruiken, 42 procent doet dat zelfs dagelijks. 62 procent gelooft dat ze de komende jaren nog meer Belgische producten zullen gaan gebruiken, terwijl 56 procent zegt dat ze de voorbije vijf jaar al meer Belgisch hebben gekocht.

 

De top drie van de populairste Belgische producten in heel België bestaat uit trappistenbieren, de Luikse wafel en witloof. In Vlaanderen bestaat de top drie uit witloof, mattentaarten en trappistenbieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.