Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Uit een enquête van supermarktketen Delhaize blijkt dat 42 procent van de Belgen minstens één keer per dag een Belgisch product consumeert. Meer dan de helft zegt dat ze de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten zijn gaan gebruiken.

 

Vraag naar Belgische producten groeit

Uit de rondvraag blijkt dat Belgen een Belgisch product definiëren als producten die verbouwd, geteeld of geproduceerd worden in België, zonder tussenkomst van een ander land. Ze denken daarbij vooral aan aardbeien, witloof en Belgisch Witblauw rundsvlees.

 

89 procent van de ondervraagden stelt dat ze kleine en middelgrote Belgische bedrijven willen steunen. 85 procent zegt dan ook minstens één keer per week een Belgisch product te gebruiken, 42 procent doet dat zelfs dagelijks. 62 procent gelooft dat ze de komende jaren nog meer Belgische producten zullen gaan gebruiken, terwijl 56 procent zegt dat ze de voorbije vijf jaar al meer Belgisch hebben gekocht.

 

De top drie van de populairste Belgische producten in heel België bestaat uit trappistenbieren, de Luikse wafel en witloof. In Vlaanderen bestaat de top drie uit witloof, mattentaarten en trappistenbieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top