Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Bijna helft Belgen consumeert dagelijks Belgische producten

Uit een enquête van supermarktketen Delhaize blijkt dat 42 procent van de Belgen minstens één keer per dag een Belgisch product consumeert. Meer dan de helft zegt dat ze de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten zijn gaan gebruiken.

 

Vraag naar Belgische producten groeit

Uit de rondvraag blijkt dat Belgen een Belgisch product definiëren als producten die verbouwd, geteeld of geproduceerd worden in België, zonder tussenkomst van een ander land. Ze denken daarbij vooral aan aardbeien, witloof en Belgisch Witblauw rundsvlees.

 

89 procent van de ondervraagden stelt dat ze kleine en middelgrote Belgische bedrijven willen steunen. 85 procent zegt dan ook minstens één keer per week een Belgisch product te gebruiken, 42 procent doet dat zelfs dagelijks. 62 procent gelooft dat ze de komende jaren nog meer Belgische producten zullen gaan gebruiken, terwijl 56 procent zegt dat ze de voorbije vijf jaar al meer Belgisch hebben gekocht.

 

De top drie van de populairste Belgische producten in heel België bestaat uit trappistenbieren, de Luikse wafel en witloof. In Vlaanderen bestaat de top drie uit witloof, mattentaarten en trappistenbieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top