Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

19/06/2017

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Producten in snelverkoop tonen beginnend bederf

19/06/2017

Ongeveer 20 procent van de producten die in supermarkten in snelverkoop worden aangeboden, tonen sporen van beginnend bederf. Dat blijkt uit een onderzoek van 81 producten, dat door Test-Aankoop werd uitgevoerd.

Bakkerij Paul opent in Oostende

19/06/2017

De Franse keten Bakkerij Paul heeft in Oostende een eerste vestiging geopend aan de Belgische kust. Het is nog maar het derde filiaal van de bakkerijketen in Vlaanderen, maar ondertussen zijn er wel al 22 winkels te vinden in heel België.

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Nestlé zet Amerikaanse snoepmerken in de etalage

16/06/2017

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé bekijkt diverse strategische opties voor zijn Amerikaanse snoeptak, waaronder een verkoop. De bedoeling is dat er nog dit jaar een beslissing valt.

Logistieke problemen bij Delhaize

16/06/2017

Delhaize heeft te kampen met bevoorradingsproblemen, die het gevolg zijn van een samenloop van omstandigheden. De ontevredenheid is groot bij de aangesloten ondernemers, maar het hoofdkantoor belooft snel beterschap.  

Back to top