Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top