Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top