Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

Bio bereikt nieuw en duurzaam record.

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

De vraag naar bioproducten heeft in 2010 een nieuw record bereikt. Volgens schattingen van GfK en het VLAM zou bio afgelopen jaar een omzet hebben gehaald van ongeveer 400 miljoen euro. Het bewijst dat bio helemaal terug is van weggeweest, en dit keer voorgoed.

 

Het was geleden van 2002 dat de verkoop van biovoeding nog zo’n hoge toppen scheerde. Toen bereikte bio een omzet van circa 375 miljoen euro. Ingegeven door crises in de voedselmarkt, met name de dioxinecrisis, mond-en-klauwzeer en de vogelpest, namen consumenten hun toevlucht tot bio. Dat succes was echter niet van lange duur, noch duurzaam.

 

Een nog immature biomarkt werd overweldigd door de plotse vraag, wat ondoordachte overproductie en een wildgroei aan labels met zich meebracht. Van de weeromstuit kelderde de vraag al in 2003. Pas in 2006 zou de biomarkt weer de eerste tekenen van herstel vertonen.


Sinds 2008 is bio met een sterke relance bezig. In 2008 groeide de omzet van bioproducten met 26%, in 2009 met 15%. In het derde kwartaal van 2010 steeg de verkoop van bio volgens VLAM en GfK zelfs met 30%.


Consumenten kiezen tegenwoordig met andere woorden bewust voor bio.Toch hebben bioproducten in België nog een marktaandeel van minder dan 2%, waar dat in landen als Denemarken en Zweden al ruim 5% beslaat.

 

 

Bron: De Tijd
 

Tags: