Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog | RetailDetail

Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Klanten kunnen voortaan in elke Bio-Planet hun eigen bewaardoosjes meebrengen. Die kunnen ze aan de bedieningstoog laten vullen met vlees, kaas of vegetarische bereidingen.

Op vraag van de klanten

Naar aanleiding van Earth Day 2014 vroeg Bio-Planet aan zijn klanten hoe het zijn winkels nog duurzamer kon maken. 'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' kwam toen opvallend veel uit de bus. Bio-Planet voegde de daad bij het woord en startte een testproject op in Bio-Planet Wilrijk. Daar konden klanten vanaf het najaar 2014 hun eigen doosjes laten vullen aan de bedieningstoog. Hun mening over dat testproject konden ze kwijt op evaluatieformulieren.

 

Gezien de vele positieve reacties besloot de Colruyt-dochter het systeem sinds half november van dit jaar uit te rollen in alle vestigingen. "Voorlopig neemt een eerder beperkt aantal klanten eigen doosjes mee. We krijgen wel heel veel enthousiaste reacties, ook van klanten die nog geen eigen potjes meebrachten", zegt Dirk Peeters, regiomanager bij Bio-Planet. "Voor klanten is het belangrijk dat ze de keuze hebben: vlees, kaas of veggie mee naar huis nemen in hun eigen potjes of verpakt door Bio-Planet."

 

Bio-Planet leeft daarbij naar eigen zeggen de hygiënevoorschriften heel strikt na en legt zichzelf bijkomende voorzorgsmaatregelen op, aldus Christiaan Beerens, commerciële coach bedieningstoog bij Bio-Planet: "We hebben de lat heel hoog gelegd. Klanten deponeren hun eigen potjes in een diepe witte schaal die op een rekje buiten de bedieningstoog staat. De bediende-verkoper neemt ze op een platte witte schaal mee achter de bedieningstoog en vult de potjes. De witte schalen - alle andere schalen in de bedieningstoog zijn zwart - en de opscheplepels waarmee de potjes van de klanten in aanraking komen, worden strikt gescheiden van het andere materiaal. Op die manier is er geen contaminatie mogelijk."

 

Ook test met producten in bulk

'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' was niet het enige voorstel van klanten om de winkels nog duurzamer te maken. Velen vroegen ook om meer producten in bulk te verkopen, om op die manier verpakkingen te vermijden.

 

Die suggestie testte de keten uit in zijn vestiging in Grimbergen, waar het onder meer muesli, granen en noten in bulk aanbood. Klanten konden een recyclebaar zakje of een eigen potje naar keuze vullen. Die test wordt momenteel geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.