Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Klanten kunnen voortaan in elke Bio-Planet hun eigen bewaardoosjes meebrengen. Die kunnen ze aan de bedieningstoog laten vullen met vlees, kaas of vegetarische bereidingen.

Op vraag van de klanten

Naar aanleiding van Earth Day 2014 vroeg Bio-Planet aan zijn klanten hoe het zijn winkels nog duurzamer kon maken. 'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' kwam toen opvallend veel uit de bus. Bio-Planet voegde de daad bij het woord en startte een testproject op in Bio-Planet Wilrijk. Daar konden klanten vanaf het najaar 2014 hun eigen doosjes laten vullen aan de bedieningstoog. Hun mening over dat testproject konden ze kwijt op evaluatieformulieren.

 

Gezien de vele positieve reacties besloot de Colruyt-dochter het systeem sinds half november van dit jaar uit te rollen in alle vestigingen. "Voorlopig neemt een eerder beperkt aantal klanten eigen doosjes mee. We krijgen wel heel veel enthousiaste reacties, ook van klanten die nog geen eigen potjes meebrachten", zegt Dirk Peeters, regiomanager bij Bio-Planet. "Voor klanten is het belangrijk dat ze de keuze hebben: vlees, kaas of veggie mee naar huis nemen in hun eigen potjes of verpakt door Bio-Planet."

 

Bio-Planet leeft daarbij naar eigen zeggen de hygiënevoorschriften heel strikt na en legt zichzelf bijkomende voorzorgsmaatregelen op, aldus Christiaan Beerens, commerciële coach bedieningstoog bij Bio-Planet: "We hebben de lat heel hoog gelegd. Klanten deponeren hun eigen potjes in een diepe witte schaal die op een rekje buiten de bedieningstoog staat. De bediende-verkoper neemt ze op een platte witte schaal mee achter de bedieningstoog en vult de potjes. De witte schalen - alle andere schalen in de bedieningstoog zijn zwart - en de opscheplepels waarmee de potjes van de klanten in aanraking komen, worden strikt gescheiden van het andere materiaal. Op die manier is er geen contaminatie mogelijk."

 

Ook test met producten in bulk

'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' was niet het enige voorstel van klanten om de winkels nog duurzamer te maken. Velen vroegen ook om meer producten in bulk te verkopen, om op die manier verpakkingen te vermijden.

 

Die suggestie testte de keten uit in zijn vestiging in Grimbergen, waar het onder meer muesli, granen en noten in bulk aanbood. Klanten konden een recyclebaar zakje of een eigen potje naar keuze vullen. Die test wordt momenteel geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top