Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Klanten kunnen voortaan in elke Bio-Planet hun eigen bewaardoosjes meebrengen. Die kunnen ze aan de bedieningstoog laten vullen met vlees, kaas of vegetarische bereidingen.

Op vraag van de klanten

Naar aanleiding van Earth Day 2014 vroeg Bio-Planet aan zijn klanten hoe het zijn winkels nog duurzamer kon maken. 'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' kwam toen opvallend veel uit de bus. Bio-Planet voegde de daad bij het woord en startte een testproject op in Bio-Planet Wilrijk. Daar konden klanten vanaf het najaar 2014 hun eigen doosjes laten vullen aan de bedieningstoog. Hun mening over dat testproject konden ze kwijt op evaluatieformulieren.

 

Gezien de vele positieve reacties besloot de Colruyt-dochter het systeem sinds half november van dit jaar uit te rollen in alle vestigingen. "Voorlopig neemt een eerder beperkt aantal klanten eigen doosjes mee. We krijgen wel heel veel enthousiaste reacties, ook van klanten die nog geen eigen potjes meebrachten", zegt Dirk Peeters, regiomanager bij Bio-Planet. "Voor klanten is het belangrijk dat ze de keuze hebben: vlees, kaas of veggie mee naar huis nemen in hun eigen potjes of verpakt door Bio-Planet."

 

Bio-Planet leeft daarbij naar eigen zeggen de hygiënevoorschriften heel strikt na en legt zichzelf bijkomende voorzorgsmaatregelen op, aldus Christiaan Beerens, commerciële coach bedieningstoog bij Bio-Planet: "We hebben de lat heel hoog gelegd. Klanten deponeren hun eigen potjes in een diepe witte schaal die op een rekje buiten de bedieningstoog staat. De bediende-verkoper neemt ze op een platte witte schaal mee achter de bedieningstoog en vult de potjes. De witte schalen - alle andere schalen in de bedieningstoog zijn zwart - en de opscheplepels waarmee de potjes van de klanten in aanraking komen, worden strikt gescheiden van het andere materiaal. Op die manier is er geen contaminatie mogelijk."

 

Ook test met producten in bulk

'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' was niet het enige voorstel van klanten om de winkels nog duurzamer te maken. Velen vroegen ook om meer producten in bulk te verkopen, om op die manier verpakkingen te vermijden.

 

Die suggestie testte de keten uit in zijn vestiging in Grimbergen, waar het onder meer muesli, granen en noten in bulk aanbood. Klanten konden een recyclebaar zakje of een eigen potje naar keuze vullen. Die test wordt momenteel geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top