Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Bio-Planet vult potjes van klanten aan de bedieningstoog

Klanten kunnen voortaan in elke Bio-Planet hun eigen bewaardoosjes meebrengen. Die kunnen ze aan de bedieningstoog laten vullen met vlees, kaas of vegetarische bereidingen.

Op vraag van de klanten

Naar aanleiding van Earth Day 2014 vroeg Bio-Planet aan zijn klanten hoe het zijn winkels nog duurzamer kon maken. 'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' kwam toen opvallend veel uit de bus. Bio-Planet voegde de daad bij het woord en startte een testproject op in Bio-Planet Wilrijk. Daar konden klanten vanaf het najaar 2014 hun eigen doosjes laten vullen aan de bedieningstoog. Hun mening over dat testproject konden ze kwijt op evaluatieformulieren.

 

Gezien de vele positieve reacties besloot de Colruyt-dochter het systeem sinds half november van dit jaar uit te rollen in alle vestigingen. "Voorlopig neemt een eerder beperkt aantal klanten eigen doosjes mee. We krijgen wel heel veel enthousiaste reacties, ook van klanten die nog geen eigen potjes meebrachten", zegt Dirk Peeters, regiomanager bij Bio-Planet. "Voor klanten is het belangrijk dat ze de keuze hebben: vlees, kaas of veggie mee naar huis nemen in hun eigen potjes of verpakt door Bio-Planet."

 

Bio-Planet leeft daarbij naar eigen zeggen de hygiënevoorschriften heel strikt na en legt zichzelf bijkomende voorzorgsmaatregelen op, aldus Christiaan Beerens, commerciële coach bedieningstoog bij Bio-Planet: "We hebben de lat heel hoog gelegd. Klanten deponeren hun eigen potjes in een diepe witte schaal die op een rekje buiten de bedieningstoog staat. De bediende-verkoper neemt ze op een platte witte schaal mee achter de bedieningstoog en vult de potjes. De witte schalen - alle andere schalen in de bedieningstoog zijn zwart - en de opscheplepels waarmee de potjes van de klanten in aanraking komen, worden strikt gescheiden van het andere materiaal. Op die manier is er geen contaminatie mogelijk."

 

Ook test met producten in bulk

'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel' was niet het enige voorstel van klanten om de winkels nog duurzamer te maken. Velen vroegen ook om meer producten in bulk te verkopen, om op die manier verpakkingen te vermijden.

 

Die suggestie testte de keten uit in zijn vestiging in Grimbergen, waar het onder meer muesli, granen en noten in bulk aanbood. Klanten konden een recyclebaar zakje of een eigen potje naar keuze vullen. Die test wordt momenteel geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top