Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

De Nederlandse likeurproducent Lucas Bols heeft het afgelopen boekjaar te maken gehad met een dalende omzet, maar het wist desondanks toch de winst op te krikken. Dit jaar wil het vooral groeien in Azië en de Verenigde Staten.

 

Minder vraag in Nederland

De omzet van Lucas Bols strandde in het voorbije boekjaar op 72,6 miljoen euro, 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Toch wist het de nettowinst op te drijven naar een bedrag van 11,7 miljoen euro, ten opzichte van 3,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het te danken aan de lagere schulden van het bedrijf, waardoor er minder rente moet worden betaald.

 

Bols zag bij vrijwel alle merken de omzet dalen, zowel regionaal als internationaal. Dat had voornamelijk te maken met distributeurs die hun voorraden afbouwden. Bols ziet dit dan ook als een eenmalig effect, dat dit boekjaar geen invloed zal hebben. Lokaal heeft Bols wel last van de dalende vraag naar jenever in Nederland.

 

Voor het lopende boekjaar ziet Bols wel groeikansen in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en opkomende markten. In West-Europa blijven de omstandigheden echter minder gunstig. Lucas Bols had eerder al aangekondigd dat het een omzetdaling van 4 tot 6 procent verwachtte voor het voorbije boekjaar. De huidige resultaten komen dus niet als een verrassing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top