Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen | RetailDetail

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

De Nederlandse likeurproducent Lucas Bols heeft het afgelopen boekjaar te maken gehad met een dalende omzet, maar het wist desondanks toch de winst op te krikken. Dit jaar wil het vooral groeien in Azië en de Verenigde Staten.

 

Minder vraag in Nederland

De omzet van Lucas Bols strandde in het voorbije boekjaar op 72,6 miljoen euro, 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Toch wist het de nettowinst op te drijven naar een bedrag van 11,7 miljoen euro, ten opzichte van 3,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het te danken aan de lagere schulden van het bedrijf, waardoor er minder rente moet worden betaald.

 

Bols zag bij vrijwel alle merken de omzet dalen, zowel regionaal als internationaal. Dat had voornamelijk te maken met distributeurs die hun voorraden afbouwden. Bols ziet dit dan ook als een eenmalig effect, dat dit boekjaar geen invloed zal hebben. Lokaal heeft Bols wel last van de dalende vraag naar jenever in Nederland.

 

Voor het lopende boekjaar ziet Bols wel groeikansen in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en opkomende markten. In West-Europa blijven de omstandigheden echter minder gunstig. Lucas Bols had eerder al aangekondigd dat het een omzetdaling van 4 tot 6 procent verwachtte voor het voorbije boekjaar. De huidige resultaten komen dus niet als een verrassing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.