Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen | RetailDetail

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

De Nederlandse likeurproducent Lucas Bols heeft het afgelopen boekjaar te maken gehad met een dalende omzet, maar het wist desondanks toch de winst op te krikken. Dit jaar wil het vooral groeien in Azië en de Verenigde Staten.

 

Minder vraag in Nederland

De omzet van Lucas Bols strandde in het voorbije boekjaar op 72,6 miljoen euro, 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Toch wist het de nettowinst op te drijven naar een bedrag van 11,7 miljoen euro, ten opzichte van 3,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het te danken aan de lagere schulden van het bedrijf, waardoor er minder rente moet worden betaald.

 

Bols zag bij vrijwel alle merken de omzet dalen, zowel regionaal als internationaal. Dat had voornamelijk te maken met distributeurs die hun voorraden afbouwden. Bols ziet dit dan ook als een eenmalig effect, dat dit boekjaar geen invloed zal hebben. Lokaal heeft Bols wel last van de dalende vraag naar jenever in Nederland.

 

Voor het lopende boekjaar ziet Bols wel groeikansen in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en opkomende markten. In West-Europa blijven de omstandigheden echter minder gunstig. Lucas Bols had eerder al aangekondigd dat het een omzetdaling van 4 tot 6 procent verwachtte voor het voorbije boekjaar. De huidige resultaten komen dus niet als een verrassing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.