Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

De Nederlandse likeurproducent Lucas Bols heeft het afgelopen boekjaar te maken gehad met een dalende omzet, maar het wist desondanks toch de winst op te krikken. Dit jaar wil het vooral groeien in Azië en de Verenigde Staten.

 

Minder vraag in Nederland

De omzet van Lucas Bols strandde in het voorbije boekjaar op 72,6 miljoen euro, 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Toch wist het de nettowinst op te drijven naar een bedrag van 11,7 miljoen euro, ten opzichte van 3,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het te danken aan de lagere schulden van het bedrijf, waardoor er minder rente moet worden betaald.

 

Bols zag bij vrijwel alle merken de omzet dalen, zowel regionaal als internationaal. Dat had voornamelijk te maken met distributeurs die hun voorraden afbouwden. Bols ziet dit dan ook als een eenmalig effect, dat dit boekjaar geen invloed zal hebben. Lokaal heeft Bols wel last van de dalende vraag naar jenever in Nederland.

 

Voor het lopende boekjaar ziet Bols wel groeikansen in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en opkomende markten. In West-Europa blijven de omstandigheden echter minder gunstig. Lucas Bols had eerder al aangekondigd dat het een omzetdaling van 4 tot 6 procent verwachtte voor het voorbije boekjaar. De huidige resultaten komen dus niet als een verrassing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top