"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's" | RetailDetail

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

Volgens de internationale consumentenbeweging Consumers International en de World Obesity Federation moeten dikmakers gebrandmerkt worden, net als dat nu al het geval is met sigaretten.

Obesitasprobleem wordt steeds groter

Obesitas wordt een steeds groter probleem: tussen 1980 en 2008 verdubbelde het aantal mensen met een overgewicht, wat gedefineerd wordt als mensen met een body mass index van meer dan 30. Op wereldvlak zou 10 procent van alle mannen en 14 procent van alle vrouwen obees zijn, wat neerkomt op 205 miljoen mannen en 297 miljoen vrouwen. Het aantal doden door obesitas steeg van 2,6 miljoen in 2005 tot 3,4 miljoen in 2010, vooral in de VS, China, Brazilië en Mexico.

 

Volgens Consumers International en de World Obesity Federation kan er niet langer worden toegekeken. Er mag geen herhaling komen van het tabaksverhaal, waar de geviseerde sector eerst het probleem ontkende en zelfs liet uitschijnen dat roken gezond was.

 

Waarschuwingen op verpakking

De betrokken organisaties vragen dan ook dat er waarschuwingen afgedrukt zouden worden op verpakking van voedingsmiddelen die aanleiding geven tot obesitas, net zoals die er nu al zijn op pakjes sigaretten. Dit zou bovendien gepaard moeten gaan met maatregelen om het gehalte aan zout, verzadigde vetten en suikers terug te dringen. Ook de reclame voor de geviseerde producten moet worden aangepakt.

 

Het rapport over obesitas wordt voorgelegd op de algemene vergadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, die nog tot 24 mei in het Zwitserse Genève plaatsvindt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.