"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

Volgens de internationale consumentenbeweging Consumers International en de World Obesity Federation moeten dikmakers gebrandmerkt worden, net als dat nu al het geval is met sigaretten.

Obesitasprobleem wordt steeds groter

Obesitas wordt een steeds groter probleem: tussen 1980 en 2008 verdubbelde het aantal mensen met een overgewicht, wat gedefineerd wordt als mensen met een body mass index van meer dan 30. Op wereldvlak zou 10 procent van alle mannen en 14 procent van alle vrouwen obees zijn, wat neerkomt op 205 miljoen mannen en 297 miljoen vrouwen. Het aantal doden door obesitas steeg van 2,6 miljoen in 2005 tot 3,4 miljoen in 2010, vooral in de VS, China, Brazilië en Mexico.

 

Volgens Consumers International en de World Obesity Federation kan er niet langer worden toegekeken. Er mag geen herhaling komen van het tabaksverhaal, waar de geviseerde sector eerst het probleem ontkende en zelfs liet uitschijnen dat roken gezond was.

 

Waarschuwingen op verpakking

De betrokken organisaties vragen dan ook dat er waarschuwingen afgedrukt zouden worden op verpakking van voedingsmiddelen die aanleiding geven tot obesitas, net zoals die er nu al zijn op pakjes sigaretten. Dit zou bovendien gepaard moeten gaan met maatregelen om het gehalte aan zout, verzadigde vetten en suikers terug te dringen. Ook de reclame voor de geviseerde producten moet worden aangepakt.

 

Het rapport over obesitas wordt voorgelegd op de algemene vergadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, die nog tot 24 mei in het Zwitserse Genève plaatsvindt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top