"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

Volgens de internationale consumentenbeweging Consumers International en de World Obesity Federation moeten dikmakers gebrandmerkt worden, net als dat nu al het geval is met sigaretten.

Obesitasprobleem wordt steeds groter

Obesitas wordt een steeds groter probleem: tussen 1980 en 2008 verdubbelde het aantal mensen met een overgewicht, wat gedefineerd wordt als mensen met een body mass index van meer dan 30. Op wereldvlak zou 10 procent van alle mannen en 14 procent van alle vrouwen obees zijn, wat neerkomt op 205 miljoen mannen en 297 miljoen vrouwen. Het aantal doden door obesitas steeg van 2,6 miljoen in 2005 tot 3,4 miljoen in 2010, vooral in de VS, China, Brazilië en Mexico.

 

Volgens Consumers International en de World Obesity Federation kan er niet langer worden toegekeken. Er mag geen herhaling komen van het tabaksverhaal, waar de geviseerde sector eerst het probleem ontkende en zelfs liet uitschijnen dat roken gezond was.

 

Waarschuwingen op verpakking

De betrokken organisaties vragen dan ook dat er waarschuwingen afgedrukt zouden worden op verpakking van voedingsmiddelen die aanleiding geven tot obesitas, net zoals die er nu al zijn op pakjes sigaretten. Dit zou bovendien gepaard moeten gaan met maatregelen om het gehalte aan zout, verzadigde vetten en suikers terug te dringen. Ook de reclame voor de geviseerde producten moet worden aangepakt.

 

Het rapport over obesitas wordt voorgelegd op de algemene vergadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, die nog tot 24 mei in het Zwitserse Genève plaatsvindt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top