Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Bavik en Bockor, twee West-Vlaamse brouwerijen, veranderen allebei van naam. Beide brouwers keren daarbij terug naar hun originele naam, maar de merken Bavik en Bockor blijven wel voortbestaan als merknaam voor het pilsbier van de respectieve brouwers.

Bockor wordt Brouwerij Omer Vander Ghinste

Brouwerij Bockor uit het West-Vlaamse Bellegem werd in 1892 opgericht onder de naam "Brouwerij Omer Vander Ghinste" maar ruilde die naam in 1977 in voor die van zijn pilsbier Bockor. "2014 wordt het jaar van de verandering", klinkt het echter nu in Bellegem.

 

Met de naamsverandering wil de brouwerij opnieuw haar geschiedenis en authenticiteit in de verf zetten. Die beweging zette het bedrijf al enkele jaren geleden in, toen het zijn bier Omer lanceerde (naar de voornaam van de stichter). Later op dit jaar volgen dan ook nog een nieuwe logo en een nieuwe huisstijl.

 

De naam Bockor blijft wel behouden voor het pilsbier. De brouwerij, ook bekend van Kriek Max en Gueuze Jacobins, lanceert op 15 januari het nieuwe speciaalbier "Brasserie LeFort". De groep brouwde in 2012 met 50 medewerkers zo'n 85.000 hectoliter, goed voor een omzet van 17,4 miljoen euro.

 

Bavik wordt opnieuw Brouwerij De Brabandere

Ook concurrent Bavik uit het nabijgelegen Bavikhove haalt zijn originele naam weer van onder het stof, naar aanleiding van de 120ste verjaardag van het bedrijf. In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam, maar uit een bevraging is gebleken dat de brouwerij nood heeft aan een nieuw imago, zo vertelt Albert De Brabandere, vijfde generatie al in het familiebedrijf.

 

Ook hier blijft de naam Bavik voortleven als pilsmerk. Behalve Bavik produceert de groep ook nog speciaalbieren als Petrus, Wittekerke en Kwaremont. Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 met 75 werknemers een omzet van 18,8 miljoen euro en produceerde 178.000 hectoliter dranken.

 

Volgens Ben Vincken, uitgever van het magazine Bierpassie, is dit een slimme zet van beide brouwerijen. "Ze hebben die traditie in huis en toch gebruikten ze jarenlang een nietszeggende naam. Buitenlandse bierliefhebbers zijn weg van trappisten, maar ook van brouwerijen met een geschiedenis. Ze drinken veel liever een pint waar een verhaal aan hangt, dan iets zonder enige betekenis zoals Bockor of Bavik", verklaart hij in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top