Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots | RetailDetail

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Bavik en Bockor, twee West-Vlaamse brouwerijen, veranderen allebei van naam. Beide brouwers keren daarbij terug naar hun originele naam, maar de merken Bavik en Bockor blijven wel voortbestaan als merknaam voor het pilsbier van de respectieve brouwers.

Bockor wordt Brouwerij Omer Vander Ghinste

Brouwerij Bockor uit het West-Vlaamse Bellegem werd in 1892 opgericht onder de naam "Brouwerij Omer Vander Ghinste" maar ruilde die naam in 1977 in voor die van zijn pilsbier Bockor. "2014 wordt het jaar van de verandering", klinkt het echter nu in Bellegem.

 

Met de naamsverandering wil de brouwerij opnieuw haar geschiedenis en authenticiteit in de verf zetten. Die beweging zette het bedrijf al enkele jaren geleden in, toen het zijn bier Omer lanceerde (naar de voornaam van de stichter). Later op dit jaar volgen dan ook nog een nieuwe logo en een nieuwe huisstijl.

 

De naam Bockor blijft wel behouden voor het pilsbier. De brouwerij, ook bekend van Kriek Max en Gueuze Jacobins, lanceert op 15 januari het nieuwe speciaalbier "Brasserie LeFort". De groep brouwde in 2012 met 50 medewerkers zo'n 85.000 hectoliter, goed voor een omzet van 17,4 miljoen euro.

 

Bavik wordt opnieuw Brouwerij De Brabandere

Ook concurrent Bavik uit het nabijgelegen Bavikhove haalt zijn originele naam weer van onder het stof, naar aanleiding van de 120ste verjaardag van het bedrijf. In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam, maar uit een bevraging is gebleken dat de brouwerij nood heeft aan een nieuw imago, zo vertelt Albert De Brabandere, vijfde generatie al in het familiebedrijf.

 

Ook hier blijft de naam Bavik voortleven als pilsmerk. Behalve Bavik produceert de groep ook nog speciaalbieren als Petrus, Wittekerke en Kwaremont. Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 met 75 werknemers een omzet van 18,8 miljoen euro en produceerde 178.000 hectoliter dranken.

 

Volgens Ben Vincken, uitgever van het magazine Bierpassie, is dit een slimme zet van beide brouwerijen. "Ze hebben die traditie in huis en toch gebruikten ze jarenlang een nietszeggende naam. Buitenlandse bierliefhebbers zijn weg van trappisten, maar ook van brouwerijen met een geschiedenis. Ze drinken veel liever een pint waar een verhaal aan hangt, dan iets zonder enige betekenis zoals Bockor of Bavik", verklaart hij in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.