Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Bavik en Bockor, twee West-Vlaamse brouwerijen, veranderen allebei van naam. Beide brouwers keren daarbij terug naar hun originele naam, maar de merken Bavik en Bockor blijven wel voortbestaan als merknaam voor het pilsbier van de respectieve brouwers.

Bockor wordt Brouwerij Omer Vander Ghinste

Brouwerij Bockor uit het West-Vlaamse Bellegem werd in 1892 opgericht onder de naam "Brouwerij Omer Vander Ghinste" maar ruilde die naam in 1977 in voor die van zijn pilsbier Bockor. "2014 wordt het jaar van de verandering", klinkt het echter nu in Bellegem.

 

Met de naamsverandering wil de brouwerij opnieuw haar geschiedenis en authenticiteit in de verf zetten. Die beweging zette het bedrijf al enkele jaren geleden in, toen het zijn bier Omer lanceerde (naar de voornaam van de stichter). Later op dit jaar volgen dan ook nog een nieuwe logo en een nieuwe huisstijl.

 

De naam Bockor blijft wel behouden voor het pilsbier. De brouwerij, ook bekend van Kriek Max en Gueuze Jacobins, lanceert op 15 januari het nieuwe speciaalbier "Brasserie LeFort". De groep brouwde in 2012 met 50 medewerkers zo'n 85.000 hectoliter, goed voor een omzet van 17,4 miljoen euro.

 

Bavik wordt opnieuw Brouwerij De Brabandere

Ook concurrent Bavik uit het nabijgelegen Bavikhove haalt zijn originele naam weer van onder het stof, naar aanleiding van de 120ste verjaardag van het bedrijf. In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam, maar uit een bevraging is gebleken dat de brouwerij nood heeft aan een nieuw imago, zo vertelt Albert De Brabandere, vijfde generatie al in het familiebedrijf.

 

Ook hier blijft de naam Bavik voortleven als pilsmerk. Behalve Bavik produceert de groep ook nog speciaalbieren als Petrus, Wittekerke en Kwaremont. Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 met 75 werknemers een omzet van 18,8 miljoen euro en produceerde 178.000 hectoliter dranken.

 

Volgens Ben Vincken, uitgever van het magazine Bierpassie, is dit een slimme zet van beide brouwerijen. "Ze hebben die traditie in huis en toch gebruikten ze jarenlang een nietszeggende naam. Buitenlandse bierliefhebbers zijn weg van trappisten, maar ook van brouwerijen met een geschiedenis. Ze drinken veel liever een pint waar een verhaal aan hangt, dan iets zonder enige betekenis zoals Bockor of Bavik", verklaart hij in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top