Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots | RetailDetail

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Brouwerijen Bavik en Bockor keren terug naar hun roots

Bavik en Bockor, twee West-Vlaamse brouwerijen, veranderen allebei van naam. Beide brouwers keren daarbij terug naar hun originele naam, maar de merken Bavik en Bockor blijven wel voortbestaan als merknaam voor het pilsbier van de respectieve brouwers.

Bockor wordt Brouwerij Omer Vander Ghinste

Brouwerij Bockor uit het West-Vlaamse Bellegem werd in 1892 opgericht onder de naam "Brouwerij Omer Vander Ghinste" maar ruilde die naam in 1977 in voor die van zijn pilsbier Bockor. "2014 wordt het jaar van de verandering", klinkt het echter nu in Bellegem.

 

Met de naamsverandering wil de brouwerij opnieuw haar geschiedenis en authenticiteit in de verf zetten. Die beweging zette het bedrijf al enkele jaren geleden in, toen het zijn bier Omer lanceerde (naar de voornaam van de stichter). Later op dit jaar volgen dan ook nog een nieuwe logo en een nieuwe huisstijl.

 

De naam Bockor blijft wel behouden voor het pilsbier. De brouwerij, ook bekend van Kriek Max en Gueuze Jacobins, lanceert op 15 januari het nieuwe speciaalbier "Brasserie LeFort". De groep brouwde in 2012 met 50 medewerkers zo'n 85.000 hectoliter, goed voor een omzet van 17,4 miljoen euro.

 

Bavik wordt opnieuw Brouwerij De Brabandere

Ook concurrent Bavik uit het nabijgelegen Bavikhove haalt zijn originele naam weer van onder het stof, naar aanleiding van de 120ste verjaardag van het bedrijf. In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam, maar uit een bevraging is gebleken dat de brouwerij nood heeft aan een nieuw imago, zo vertelt Albert De Brabandere, vijfde generatie al in het familiebedrijf.

 

Ook hier blijft de naam Bavik voortleven als pilsmerk. Behalve Bavik produceert de groep ook nog speciaalbieren als Petrus, Wittekerke en Kwaremont. Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 met 75 werknemers een omzet van 18,8 miljoen euro en produceerde 178.000 hectoliter dranken.

 

Volgens Ben Vincken, uitgever van het magazine Bierpassie, is dit een slimme zet van beide brouwerijen. "Ze hebben die traditie in huis en toch gebruikten ze jarenlang een nietszeggende naam. Buitenlandse bierliefhebbers zijn weg van trappisten, maar ook van brouwerijen met een geschiedenis. Ze drinken veel liever een pint waar een verhaal aan hangt, dan iets zonder enige betekenis zoals Bockor of Bavik", verklaart hij in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.