Burger King-franchiser wil Quick overnemen

Burger King-franchiser wil Quick overnemen

De Franse franchisehouder van fastfoodketen Burger King, de Groupe Bertrand, maakt zich op om Quick over te nemen van het Franse investeringsfonds Qualium. Daartoe zijn alvast exclusieve onderhandelingen opgestart.

Toch geen TDR Capital of Oaktree Capital

Vanochtend werden geruchten verspreid dat Quick een nieuwe eigenaar had en dat nog twee spelers in de running waren: het Britse investeringsfonds TDR Capital en het Amerikaanse OakTree Capital. Qualium maakte in juni bekend dat het Quick van de hand wilde doen voor 800 miljoen euro, waarvan driekwart moet dienen om eigen schulden aan te zuiveren. Qualium betaalde in 2007 zelf 730 miljoen euro voor de overname van Quick.

 

Toch is het blijkbaar een derde hond die met het fastfoodbot heen loopt, want vanmiddag verspreidde Quick een persbericht waaruit blijkt dat het de Franse franchisehouder van Burger King is die de hamburgerketen zou overnemen. Dat zou niet zonder gevolgen blijven voor het merk Quick, want alle Franse vestigingen van de keten zouden omgevormd worden tot Burger King, dat zo de tweede grootste fastfoodketen van Frankrijk zou worden. In België en Luxemburg zou Quick wel behouden blijven als merknaam.

 

De overname is opmerkelijk, aangezien de omzet van het Franse familiebedrijf Bertrand (600 miljoen euro) heel wat kleiner is dan die van de Belgische keten (met meer dan een miljard euro). Quick is momenteel de derde fastfoodketen in Europa, met 495 vestigingen en 19.000 werknemers.

 

Toch is de overname momenteel helemaal nog geen zekerheid: na het welslagen van de overnamegesprekken moeten immers ook nog de personeelsvertegenwoordigers, de verantwoordelijken voor de herschikking van bestaande obligatieleningen en de mededingingsautoriteiten akkoord gaan, aldus het persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top