Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

De Amerikaanse fastfoodketen Burger King wil de komende jaren volop vestigingen openen in Frankrijk. De bedenker van de legendarische 'Whopper' onderhandelt met de horecagroep Bertrand over een masterfranchise.

Niet Quick, wel Bertrand

Nog geen 14 dagen geleden gonsde het van de geruchten dat de Amerikanen Quick zouden overnemen, maar dat bericht werd al gauw formeel tegengesproken door eigenaar Qualium Investissement. Nu melden de Franse media dat Burger King volop gesprekken voert met horecagroep Bertrand over het opzetten van een masterfranchise, en dit keer is het nieuws "bevestigd door bronnen dicht bij het dossier", zoals dat heet.

 

Groupe Bertrand is bij ons een nobele onbekende, maar realiseert bij onze zuiderburen een omzet van 430 miljoen euro, waarvan 270 miljoen via horeca-activiteiten. Zo is de groep actief met pubs en brasseries (Lipp, Au Bureau, Leffe Café), theesalons (Angélina), kruidenierszaken (Arcady's), cafetaria's (Eris) en fastfoodrestaurants (Bert's).

 

Snel naar 500 vestigingen

Volgens Bernard Boutboul, directeur van het gespecialiseerde consultingbureau Gira Conseil, wil Burger King binnen 7 à 10 jaar een kleine 500 vestigingen open hebben. Of die allemaal exclusief door Groupe Bertrand zullen worden uitgerold, is niet zeker: volgens de consultant ligt er ook een plan op tafel om Frankrijk op te splitsten in vijf zones, telkens beheerd door één masterfranchise.

 

Voor welke formule de Amerikaanse gigant ook opteert, feit is dat Burger King terugkeert naar Frankrijk via de grote poort. Die hadden ze in 1997 achter zich dichtgetrokken, toen ze hun 39 Franse vestigingen sloten wegens niet rendabel.

 

Eind december vorig jaar opende Autogrill, de Italiaanse specialist van horeca in het automotive-segment (treinstations, luchthavens, snelwegen...) plots een Burger King op de luchthaven van Marseille (foto), even later gevolgd door een tweede vestiging aan de A4-autosnelweg bij Reims. Sindsdien gonsde het van de geruchten over een heuse comeback. Autogrill opent eind dit jaar trouwens nog een derde Burger King,, dit keer in het Parijse treinstation Saint-Lazare.

 

Als de hele expansie volgens plan verloopt, wordt Burger King meteen het nummer twee in Frankrijk, net vóór Quick (met 480 vestigingen), maar wel nog altijd op ruime afstand van McDonald's, dat in Frankrijk liefst 1.300 restaurants telt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top