Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

De Amerikaanse fastfoodketen Burger King wil de komende jaren volop vestigingen openen in Frankrijk. De bedenker van de legendarische 'Whopper' onderhandelt met de horecagroep Bertrand over een masterfranchise.

Niet Quick, wel Bertrand

Nog geen 14 dagen geleden gonsde het van de geruchten dat de Amerikanen Quick zouden overnemen, maar dat bericht werd al gauw formeel tegengesproken door eigenaar Qualium Investissement. Nu melden de Franse media dat Burger King volop gesprekken voert met horecagroep Bertrand over het opzetten van een masterfranchise, en dit keer is het nieuws "bevestigd door bronnen dicht bij het dossier", zoals dat heet.

 

Groupe Bertrand is bij ons een nobele onbekende, maar realiseert bij onze zuiderburen een omzet van 430 miljoen euro, waarvan 270 miljoen via horeca-activiteiten. Zo is de groep actief met pubs en brasseries (Lipp, Au Bureau, Leffe Café), theesalons (Angélina), kruidenierszaken (Arcady's), cafetaria's (Eris) en fastfoodrestaurants (Bert's).

 

Snel naar 500 vestigingen

Volgens Bernard Boutboul, directeur van het gespecialiseerde consultingbureau Gira Conseil, wil Burger King binnen 7 à 10 jaar een kleine 500 vestigingen open hebben. Of die allemaal exclusief door Groupe Bertrand zullen worden uitgerold, is niet zeker: volgens de consultant ligt er ook een plan op tafel om Frankrijk op te splitsten in vijf zones, telkens beheerd door één masterfranchise.

 

Voor welke formule de Amerikaanse gigant ook opteert, feit is dat Burger King terugkeert naar Frankrijk via de grote poort. Die hadden ze in 1997 achter zich dichtgetrokken, toen ze hun 39 Franse vestigingen sloten wegens niet rendabel.

 

Eind december vorig jaar opende Autogrill, de Italiaanse specialist van horeca in het automotive-segment (treinstations, luchthavens, snelwegen...) plots een Burger King op de luchthaven van Marseille (foto), even later gevolgd door een tweede vestiging aan de A4-autosnelweg bij Reims. Sindsdien gonsde het van de geruchten over een heuse comeback. Autogrill opent eind dit jaar trouwens nog een derde Burger King,, dit keer in het Parijse treinstation Saint-Lazare.

 

Als de hele expansie volgens plan verloopt, wordt Burger King meteen het nummer twee in Frankrijk, net vóór Quick (met 480 vestigingen), maar wel nog altijd op ruime afstand van McDonald's, dat in Frankrijk liefst 1.300 restaurants telt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top