Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk | RetailDetail

Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

Burger King werkt aan grote comeback in Frankrijk

De Amerikaanse fastfoodketen Burger King wil de komende jaren volop vestigingen openen in Frankrijk. De bedenker van de legendarische 'Whopper' onderhandelt met de horecagroep Bertrand over een masterfranchise.

Niet Quick, wel Bertrand

Nog geen 14 dagen geleden gonsde het van de geruchten dat de Amerikanen Quick zouden overnemen, maar dat bericht werd al gauw formeel tegengesproken door eigenaar Qualium Investissement. Nu melden de Franse media dat Burger King volop gesprekken voert met horecagroep Bertrand over het opzetten van een masterfranchise, en dit keer is het nieuws "bevestigd door bronnen dicht bij het dossier", zoals dat heet.

 

Groupe Bertrand is bij ons een nobele onbekende, maar realiseert bij onze zuiderburen een omzet van 430 miljoen euro, waarvan 270 miljoen via horeca-activiteiten. Zo is de groep actief met pubs en brasseries (Lipp, Au Bureau, Leffe Café), theesalons (Angélina), kruidenierszaken (Arcady's), cafetaria's (Eris) en fastfoodrestaurants (Bert's).

 

Snel naar 500 vestigingen

Volgens Bernard Boutboul, directeur van het gespecialiseerde consultingbureau Gira Conseil, wil Burger King binnen 7 à 10 jaar een kleine 500 vestigingen open hebben. Of die allemaal exclusief door Groupe Bertrand zullen worden uitgerold, is niet zeker: volgens de consultant ligt er ook een plan op tafel om Frankrijk op te splitsten in vijf zones, telkens beheerd door één masterfranchise.

 

Voor welke formule de Amerikaanse gigant ook opteert, feit is dat Burger King terugkeert naar Frankrijk via de grote poort. Die hadden ze in 1997 achter zich dichtgetrokken, toen ze hun 39 Franse vestigingen sloten wegens niet rendabel.

 

Eind december vorig jaar opende Autogrill, de Italiaanse specialist van horeca in het automotive-segment (treinstations, luchthavens, snelwegen...) plots een Burger King op de luchthaven van Marseille (foto), even later gevolgd door een tweede vestiging aan de A4-autosnelweg bij Reims. Sindsdien gonsde het van de geruchten over een heuse comeback. Autogrill opent eind dit jaar trouwens nog een derde Burger King,, dit keer in het Parijse treinstation Saint-Lazare.

 

Als de hele expansie volgens plan verloopt, wordt Burger King meteen het nummer twee in Frankrijk, net vóór Quick (met 480 vestigingen), maar wel nog altijd op ruime afstand van McDonald's, dat in Frankrijk liefst 1.300 restaurants telt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.