Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be, de Unizo-afdeling voor de zelfstandige voedingshandel, werkt aan een keurmerk voor kaasspeciaalzaken. Eerste stap daartoe was het opstellen van een heus hygiëneplan, in samenwerking met de Universiteit van Gent. Dat plan is intussen officieel erkend.

Kazen rijpen, een stiel apart

Door de strenge wetgeving op voedselveiligheid is het voor heel wat kaasspeciaalzaken lastig om nog zelf kazen te rijpen. Nochtans ligt net daar een van de voornaamste bestaansredenen van deze gespecialiseerde winkels met een eigen rijpingskelder, waarmee ze zich kunnen differentiëren van het mainstreamaanbod in de supermarkten.

 

Daarom ontwikkelde Buurtsuper.be, samen met enkele kaasrijpers en de Universiteit van Gent, een specifiek HACCP-plan. Die risico-inventaris is intussen officieel erkend door het Federaal Voedselagentschap, laat de Unizo-afdeling weten: "Concreet kunnen kaasspeciaalzaken voortaan via dit HACCP-plan zonder enig hygiënerisico hun kazen laten rijpen."

 

Dat HACCP-plan is meteen de eerste officiële erkenning voor het specialisme van de kaasmeesters en moet op termijn uitmonden in een heus keurmerk voor erkende kaasmeesters. Met dat doel voor ogen en teneinde de kaaswinkels te begeleiden, heeft Buurtsuper.be alvast een speciale afdeling voor kaaswinkels opgericht.

 

300 kaasspeciaalzaken

Volgens de Unizo-organisatie bestaan er vandaag in België nog zo'n 300 kaasspeciaalzaken. Samen met zelfstandige supermarkten en openbare markten zijn die goed voor zo'n 20% van de totale kaasverkoop. Grootwarenhuizen en discounters nemen de andere 80% voor hun rekening.

 

"Bekijken we echter enkel de speciale kazen, dan hebben de 300 kaasspeciaalzaken een marktaandeel van 8 tot 9%. Kaasspeciaalzaken kunnen dan ook rekenen op een vast cliënteel en bouwen op hun goede reputatie", klinkt het nog bij Buurtsuper.be.

 

Hun reputatie maken onze Belgische kaasmeesters overigens ook waar in het internatonale kaaswereldje: Op het Wereldkampioenschap voor Kaasmeesters in Tours in Frankrijk, begin deze maand, haalden liefst twee Belgen het podium: Pascal Fauville uit Hannuit haalde zilver, Nathalie Vanhaver uit Oudenaarde kreeg brons. De Oudenaardse won vorig jaar, als eerste vrouw ooit, ook de titel van "Eerste Kaasmeester van België 2012".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top