Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken | RetailDetail

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be, de Unizo-afdeling voor de zelfstandige voedingshandel, werkt aan een keurmerk voor kaasspeciaalzaken. Eerste stap daartoe was het opstellen van een heus hygiëneplan, in samenwerking met de Universiteit van Gent. Dat plan is intussen officieel erkend.

Kazen rijpen, een stiel apart

Door de strenge wetgeving op voedselveiligheid is het voor heel wat kaasspeciaalzaken lastig om nog zelf kazen te rijpen. Nochtans ligt net daar een van de voornaamste bestaansredenen van deze gespecialiseerde winkels met een eigen rijpingskelder, waarmee ze zich kunnen differentiëren van het mainstreamaanbod in de supermarkten.

 

Daarom ontwikkelde Buurtsuper.be, samen met enkele kaasrijpers en de Universiteit van Gent, een specifiek HACCP-plan. Die risico-inventaris is intussen officieel erkend door het Federaal Voedselagentschap, laat de Unizo-afdeling weten: "Concreet kunnen kaasspeciaalzaken voortaan via dit HACCP-plan zonder enig hygiënerisico hun kazen laten rijpen."

 

Dat HACCP-plan is meteen de eerste officiële erkenning voor het specialisme van de kaasmeesters en moet op termijn uitmonden in een heus keurmerk voor erkende kaasmeesters. Met dat doel voor ogen en teneinde de kaaswinkels te begeleiden, heeft Buurtsuper.be alvast een speciale afdeling voor kaaswinkels opgericht.

 

300 kaasspeciaalzaken

Volgens de Unizo-organisatie bestaan er vandaag in België nog zo'n 300 kaasspeciaalzaken. Samen met zelfstandige supermarkten en openbare markten zijn die goed voor zo'n 20% van de totale kaasverkoop. Grootwarenhuizen en discounters nemen de andere 80% voor hun rekening.

 

"Bekijken we echter enkel de speciale kazen, dan hebben de 300 kaasspeciaalzaken een marktaandeel van 8 tot 9%. Kaasspeciaalzaken kunnen dan ook rekenen op een vast cliënteel en bouwen op hun goede reputatie", klinkt het nog bij Buurtsuper.be.

 

Hun reputatie maken onze Belgische kaasmeesters overigens ook waar in het internatonale kaaswereldje: Op het Wereldkampioenschap voor Kaasmeesters in Tours in Frankrijk, begin deze maand, haalden liefst twee Belgen het podium: Pascal Fauville uit Hannuit haalde zilver, Nathalie Vanhaver uit Oudenaarde kreeg brons. De Oudenaardse won vorig jaar, als eerste vrouw ooit, ook de titel van "Eerste Kaasmeester van België 2012".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.