Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken | RetailDetail

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be, de Unizo-afdeling voor de zelfstandige voedingshandel, werkt aan een keurmerk voor kaasspeciaalzaken. Eerste stap daartoe was het opstellen van een heus hygiëneplan, in samenwerking met de Universiteit van Gent. Dat plan is intussen officieel erkend.

Kazen rijpen, een stiel apart

Door de strenge wetgeving op voedselveiligheid is het voor heel wat kaasspeciaalzaken lastig om nog zelf kazen te rijpen. Nochtans ligt net daar een van de voornaamste bestaansredenen van deze gespecialiseerde winkels met een eigen rijpingskelder, waarmee ze zich kunnen differentiëren van het mainstreamaanbod in de supermarkten.

 

Daarom ontwikkelde Buurtsuper.be, samen met enkele kaasrijpers en de Universiteit van Gent, een specifiek HACCP-plan. Die risico-inventaris is intussen officieel erkend door het Federaal Voedselagentschap, laat de Unizo-afdeling weten: "Concreet kunnen kaasspeciaalzaken voortaan via dit HACCP-plan zonder enig hygiënerisico hun kazen laten rijpen."

 

Dat HACCP-plan is meteen de eerste officiële erkenning voor het specialisme van de kaasmeesters en moet op termijn uitmonden in een heus keurmerk voor erkende kaasmeesters. Met dat doel voor ogen en teneinde de kaaswinkels te begeleiden, heeft Buurtsuper.be alvast een speciale afdeling voor kaaswinkels opgericht.

 

300 kaasspeciaalzaken

Volgens de Unizo-organisatie bestaan er vandaag in België nog zo'n 300 kaasspeciaalzaken. Samen met zelfstandige supermarkten en openbare markten zijn die goed voor zo'n 20% van de totale kaasverkoop. Grootwarenhuizen en discounters nemen de andere 80% voor hun rekening.

 

"Bekijken we echter enkel de speciale kazen, dan hebben de 300 kaasspeciaalzaken een marktaandeel van 8 tot 9%. Kaasspeciaalzaken kunnen dan ook rekenen op een vast cliënteel en bouwen op hun goede reputatie", klinkt het nog bij Buurtsuper.be.

 

Hun reputatie maken onze Belgische kaasmeesters overigens ook waar in het internatonale kaaswereldje: Op het Wereldkampioenschap voor Kaasmeesters in Tours in Frankrijk, begin deze maand, haalden liefst twee Belgen het podium: Pascal Fauville uit Hannuit haalde zilver, Nathalie Vanhaver uit Oudenaarde kreeg brons. De Oudenaardse won vorig jaar, als eerste vrouw ooit, ook de titel van "Eerste Kaasmeester van België 2012".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top