Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be werkt aan keurmerk voor kaasspeciaalzaken

Buurtsuper.be, de Unizo-afdeling voor de zelfstandige voedingshandel, werkt aan een keurmerk voor kaasspeciaalzaken. Eerste stap daartoe was het opstellen van een heus hygiëneplan, in samenwerking met de Universiteit van Gent. Dat plan is intussen officieel erkend.

Kazen rijpen, een stiel apart

Door de strenge wetgeving op voedselveiligheid is het voor heel wat kaasspeciaalzaken lastig om nog zelf kazen te rijpen. Nochtans ligt net daar een van de voornaamste bestaansredenen van deze gespecialiseerde winkels met een eigen rijpingskelder, waarmee ze zich kunnen differentiëren van het mainstreamaanbod in de supermarkten.

 

Daarom ontwikkelde Buurtsuper.be, samen met enkele kaasrijpers en de Universiteit van Gent, een specifiek HACCP-plan. Die risico-inventaris is intussen officieel erkend door het Federaal Voedselagentschap, laat de Unizo-afdeling weten: "Concreet kunnen kaasspeciaalzaken voortaan via dit HACCP-plan zonder enig hygiënerisico hun kazen laten rijpen."

 

Dat HACCP-plan is meteen de eerste officiële erkenning voor het specialisme van de kaasmeesters en moet op termijn uitmonden in een heus keurmerk voor erkende kaasmeesters. Met dat doel voor ogen en teneinde de kaaswinkels te begeleiden, heeft Buurtsuper.be alvast een speciale afdeling voor kaaswinkels opgericht.

 

300 kaasspeciaalzaken

Volgens de Unizo-organisatie bestaan er vandaag in België nog zo'n 300 kaasspeciaalzaken. Samen met zelfstandige supermarkten en openbare markten zijn die goed voor zo'n 20% van de totale kaasverkoop. Grootwarenhuizen en discounters nemen de andere 80% voor hun rekening.

 

"Bekijken we echter enkel de speciale kazen, dan hebben de 300 kaasspeciaalzaken een marktaandeel van 8 tot 9%. Kaasspeciaalzaken kunnen dan ook rekenen op een vast cliënteel en bouwen op hun goede reputatie", klinkt het nog bij Buurtsuper.be.

 

Hun reputatie maken onze Belgische kaasmeesters overigens ook waar in het internatonale kaaswereldje: Op het Wereldkampioenschap voor Kaasmeesters in Tours in Frankrijk, begin deze maand, haalden liefst twee Belgen het podium: Pascal Fauville uit Hannuit haalde zilver, Nathalie Vanhaver uit Oudenaarde kreeg brons. De Oudenaardse won vorig jaar, als eerste vrouw ooit, ook de titel van "Eerste Kaasmeester van België 2012".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top