RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

icon
Food19 juli, 2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. “Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin”, vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

 

Eerst Knokke, dan Brussel

De nieuwe dienst heet ShipTo en wijst klanten een personal shopper toe, die de bestelling samenstelt en alternatieven suggereert als er bijvoorbeeld een artikel niet voorradig is of als er goedkopere alternatieven zijn, bijvoorbeeld door kortingsacties. De dienstverlening kost vijf euro, die naar de personal shopper gaat.

 

Is de bestelling volledig, wordt die binnen het anderhalf uur thuisgeleverd in een straal van vier kilometer bij de deelnemende winkels. Voorlopig doet enkel Knokke-Heist mee, maar binnenkort wordt het servicegebied uitgebreid tot Brussel (te beginnen met Watermaal-Bosvoorde en Ukkel) en, indien de resultaten positief zijn, ook naar elders. De keten wil tegen eind dit jaar minstens achttien winkels bestrijken.

 

Carrefour zegt zich te richten op mensen die hun tijd beter willen besteden dan door te gaan winkelen en meer comfort voor zichzelf zoeken. Bovendien moet de ShipTo-app ook een dienst verlenen aan mensen die omwille van welke reden dan ook niet zelf kúnnen gaan winkelen.

 

Marktplaats en extra services

Daar houdt de ambitie echter niet bij op: als er voldoende partners gevonden worden, wil de keten via ShipTo ook toegang verlenen tot andere winkels en van haar app een echte marktplaats maken. Die winkels moeten dan wel binnen dezelfde straal rond het leveradres zitten. Bovendien wordt de app een marktplaats voor koeriers, want ‘gewone’ klanten kunnen zichzelf opgeven om koerier te worden.

 

De dienst levert Carrefour geen rechtstreekse extra inkomsten op, maar volgens Snoeck kan de keten niet anders dan het service-element aanboren. Zoals die andere retailgoeroe Rodney Fitch eerder al poneerde op een studiedag van RetailDetail: “Er kan maar één keten de goedkoopste zijn, al de rest zal zich moeten onderscheiden door beleving en dienstverlening.”

 

Het fenomeen blurring kennen we al langer (kijk bijvoorbeeld maar naar Jumbo en zijn Foodmarkten), maar voor supermarkten is een ‘personalshopperservice’ relatief nieuw. Toch staat die extra dienstverlening in andere landen al verder: zo is er Spar, dat in Nederlandse steden bij de klanten langsgaat om wasgoed op te halen bij vooral oudere klanten.

 

Ketens én merken moeten mee

Ook in andere sectoren zoeken ketens naar de heilige graal van de dienstverlening: Ikea heeft vorig jaar een platform overgenomen waar klanten niet alleen materiaal kunnen kopen, maar ook meteen een klusser kunnen bestellen om de nieuwe meubelen in elkaar te zetten – Hubo doet tegenwoordig overigens hetzelfde in België. “Zelfs webshops gaan daarin mee, kijk maar naar Coolblue dat niet alleen toestellen levert, maar ook aansluit en indien nodig zelfs het oude exemplaar mee terugneemt”, ziet Snoeck.

 

Zelfs merken doen daar tegenwoordig aan mee: denk maar aan het platform Helpling, een marktplaats voor poetsvrouwen… die allemaal (niet) toevallig gebruik maken van producten van Unilever. Concurrent Henkel laat zich evenmin onbetuigd: de Duitsers creëerden een digitale was-leverdienst Dobbi, die belooft dat je nooit meer zélf moet kleren wassen, strijken of vouwen.

 

De toekomst komt uit de VS

En dit is allemaal nog maar het begin, meent de retailexpert: de volgende stap is in onder andere de Verenigde Staten al gezet en houdt in dat je als klant niet eens meer zelf moet bestellen. Er zijn slimme kookboeken die eerst met een camera kijken wat er nog in je koelkast zit en dan de overige producten oplijsten in één handige pagina: met een druk op de knop reserveer je alles bij jouw gewoonlijke leverancier (bijvoorbeeld Peapod of Amazon).

 

Die laatste gaat overigens nog verder: bij sommige bestellingen zet Amazon al een tweede zak bij de deur, met producten die de klant helemaal niet zelf heeft besteld, maar waarvan de e-tailreus met meer dan 90% zekerheid weet dat de klant die wél wil. In de zeldzame gevallen dat dat niet klopt, is terugsturen uiteraard gratis…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    “Marktaandeel Carrefour hypermarkten stijgt tijdens feestdagen”

    Elk jaar stijgt tijdens de eindejaarsperiode het marktaandeel van de Carrefour hypermarkten. Dat heeft alles te maken met het uitgebreide assortiment en de focus op innovatie, zegt inkoopdirectrice Nathalie Matterne.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Aldi opent op deze drie Cora-sites

    Ook Aldi ziet brood in het einde van Cora: de discounter zal in de zomer van 2026 drie winkels openen op voormalige Cora-sites. Het betreft de vestigingen in Anderlecht, Châtelineau en Sint-Lambrechts-Woluwe.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Belgische supermarkten uitblinkers in hygiëne

    Meer dan de helft van de Belgische supermarkten behaalt de maximumscore bij de hygiëne-inspecties van het voedselagentschap. Kleinere voedingswinkels en nachtwinkels doen het beduidend minder goed. Resultaten geanalyseerd Sinds vorige maand kunnen consumenten de inspectieresultaten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) opvragen via de “Food...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN