Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien | RetailDetail

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

De Franse supermarktgroep Carrefour boekte in het vierde kwartaal een organische omzetgroei van 3,2%. Die is vooral te danken aan Latijns-Amerika, maar ook ons land blijft groeien.

22,2 miljard euro omzet

Carrefour boekte in het vierde kwartaal een omzet van 22,2 miljard euro: een daling met 1,5%, die echter toe te schrijven is aan de desinvesteringen in onder meer Griekenland, het Verre Oosten en Turkije. Organisch (dus zonder de benzineverkoop en kalenderinvloeden) was er echter een groei van 3,2% bij constante wisselkoersen.

 

In Frankrijk noteerde Carrefour 1,7% meer omzet en daarmee blijft de thuismarkt ook Carrefours belangrijkste markt. Alle winkelformaten groeiden voor het tweede trimester op rij dankzij een agressievere prijzenpolitiek: +1,7% voor de hypermarkten, +1,8% voor de supermarkten en +4,6% voor de buurtsupermarkten en het online segment.

 

Internationaal steeg de verkoop met 4,2%: vooral in Latijns-Amerika doet Carrefour het prima, met een organische groei van 6,8% in Brazilië en 32,3% in Argentinië. In Azië was er een beperkte groei van 0,7%, terwijl in Europa (exclusief Frankrijk) de omzet net evenveel kromp. Dat is vooral de schuld van Italië (-5,8%), want Carrefours op twee na belangrijkste markt Spanje knoopte opnieuw aan met groei (+0,2%). Ook België ging weer 1,5% hoger.

 

2,5% groei in 2013

Over het hele jaar ging de omzet van Carrefour met 1,2% achteruit tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5% groei. Thuismarkt Frankrijk tekent hier met 39,72 miljard euro voor groei van een +1,3: meteen "het beste groeicijfer sinds 2007", aldus financieel directeur Pierre-Jean Sivignon.

 

De internationale activiteiten groeiden met +3,5% naar 44,59 miljard euro, met als uitschieter de Latijns-Amerikaanse groei van 12,6%. "Ondanks de minder gunstige wisselkoerseffecten", benadrukt Sivignon. Analisten verwachten dat de courante bedrijfswinst rond de 2,19 miljard euro zal uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top