Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

De Franse supermarktgroep Carrefour boekte in het vierde kwartaal een organische omzetgroei van 3,2%. Die is vooral te danken aan Latijns-Amerika, maar ook ons land blijft groeien.

22,2 miljard euro omzet

Carrefour boekte in het vierde kwartaal een omzet van 22,2 miljard euro: een daling met 1,5%, die echter toe te schrijven is aan de desinvesteringen in onder meer Griekenland, het Verre Oosten en Turkije. Organisch (dus zonder de benzineverkoop en kalenderinvloeden) was er echter een groei van 3,2% bij constante wisselkoersen.

 

In Frankrijk noteerde Carrefour 1,7% meer omzet en daarmee blijft de thuismarkt ook Carrefours belangrijkste markt. Alle winkelformaten groeiden voor het tweede trimester op rij dankzij een agressievere prijzenpolitiek: +1,7% voor de hypermarkten, +1,8% voor de supermarkten en +4,6% voor de buurtsupermarkten en het online segment.

 

Internationaal steeg de verkoop met 4,2%: vooral in Latijns-Amerika doet Carrefour het prima, met een organische groei van 6,8% in Brazilië en 32,3% in Argentinië. In Azië was er een beperkte groei van 0,7%, terwijl in Europa (exclusief Frankrijk) de omzet net evenveel kromp. Dat is vooral de schuld van Italië (-5,8%), want Carrefours op twee na belangrijkste markt Spanje knoopte opnieuw aan met groei (+0,2%). Ook België ging weer 1,5% hoger.

 

2,5% groei in 2013

Over het hele jaar ging de omzet van Carrefour met 1,2% achteruit tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5% groei. Thuismarkt Frankrijk tekent hier met 39,72 miljard euro voor groei van een +1,3: meteen "het beste groeicijfer sinds 2007", aldus financieel directeur Pierre-Jean Sivignon.

 

De internationale activiteiten groeiden met +3,5% naar 44,59 miljard euro, met als uitschieter de Latijns-Amerikaanse groei van 12,6%. "Ondanks de minder gunstige wisselkoerseffecten", benadrukt Sivignon. Analisten verwachten dat de courante bedrijfswinst rond de 2,19 miljard euro zal uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top