Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien | RetailDetail

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

De Franse supermarktgroep Carrefour boekte in het vierde kwartaal een organische omzetgroei van 3,2%. Die is vooral te danken aan Latijns-Amerika, maar ook ons land blijft groeien.

22,2 miljard euro omzet

Carrefour boekte in het vierde kwartaal een omzet van 22,2 miljard euro: een daling met 1,5%, die echter toe te schrijven is aan de desinvesteringen in onder meer Griekenland, het Verre Oosten en Turkije. Organisch (dus zonder de benzineverkoop en kalenderinvloeden) was er echter een groei van 3,2% bij constante wisselkoersen.

 

In Frankrijk noteerde Carrefour 1,7% meer omzet en daarmee blijft de thuismarkt ook Carrefours belangrijkste markt. Alle winkelformaten groeiden voor het tweede trimester op rij dankzij een agressievere prijzenpolitiek: +1,7% voor de hypermarkten, +1,8% voor de supermarkten en +4,6% voor de buurtsupermarkten en het online segment.

 

Internationaal steeg de verkoop met 4,2%: vooral in Latijns-Amerika doet Carrefour het prima, met een organische groei van 6,8% in Brazilië en 32,3% in Argentinië. In Azië was er een beperkte groei van 0,7%, terwijl in Europa (exclusief Frankrijk) de omzet net evenveel kromp. Dat is vooral de schuld van Italië (-5,8%), want Carrefours op twee na belangrijkste markt Spanje knoopte opnieuw aan met groei (+0,2%). Ook België ging weer 1,5% hoger.

 

2,5% groei in 2013

Over het hele jaar ging de omzet van Carrefour met 1,2% achteruit tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5% groei. Thuismarkt Frankrijk tekent hier met 39,72 miljard euro voor groei van een +1,3: meteen "het beste groeicijfer sinds 2007", aldus financieel directeur Pierre-Jean Sivignon.

 

De internationale activiteiten groeiden met +3,5% naar 44,59 miljard euro, met als uitschieter de Latijns-Amerikaanse groei van 12,6%. "Ondanks de minder gunstige wisselkoerseffecten", benadrukt Sivignon. Analisten verwachten dat de courante bedrijfswinst rond de 2,19 miljard euro zal uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".