Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

Carrefour blijft ook in vierde kwartaal groeien

De Franse supermarktgroep Carrefour boekte in het vierde kwartaal een organische omzetgroei van 3,2%. Die is vooral te danken aan Latijns-Amerika, maar ook ons land blijft groeien.

22,2 miljard euro omzet

Carrefour boekte in het vierde kwartaal een omzet van 22,2 miljard euro: een daling met 1,5%, die echter toe te schrijven is aan de desinvesteringen in onder meer Griekenland, het Verre Oosten en Turkije. Organisch (dus zonder de benzineverkoop en kalenderinvloeden) was er echter een groei van 3,2% bij constante wisselkoersen.

 

In Frankrijk noteerde Carrefour 1,7% meer omzet en daarmee blijft de thuismarkt ook Carrefours belangrijkste markt. Alle winkelformaten groeiden voor het tweede trimester op rij dankzij een agressievere prijzenpolitiek: +1,7% voor de hypermarkten, +1,8% voor de supermarkten en +4,6% voor de buurtsupermarkten en het online segment.

 

Internationaal steeg de verkoop met 4,2%: vooral in Latijns-Amerika doet Carrefour het prima, met een organische groei van 6,8% in Brazilië en 32,3% in Argentinië. In Azië was er een beperkte groei van 0,7%, terwijl in Europa (exclusief Frankrijk) de omzet net evenveel kromp. Dat is vooral de schuld van Italië (-5,8%), want Carrefours op twee na belangrijkste markt Spanje knoopte opnieuw aan met groei (+0,2%). Ook België ging weer 1,5% hoger.

 

2,5% groei in 2013

Over het hele jaar ging de omzet van Carrefour met 1,2% achteruit tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5% groei. Thuismarkt Frankrijk tekent hier met 39,72 miljard euro voor groei van een +1,3: meteen "het beste groeicijfer sinds 2007", aldus financieel directeur Pierre-Jean Sivignon.

 

De internationale activiteiten groeiden met +3,5% naar 44,59 miljard euro, met als uitschieter de Latijns-Amerikaanse groei van 12,6%. "Ondanks de minder gunstige wisselkoerseffecten", benadrukt Sivignon. Analisten verwachten dat de courante bedrijfswinst rond de 2,19 miljard euro zal uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top