Carrefour France zoekt ruim 7.000 nieuwe medewerkers in 2014

Carrefour France zoekt ruim 7.000 nieuwe medewerkers in 2014

134 Franse topbedrijven zijn van plan volgend jaar ruim 200.000 nieuwe medewerkers in dienst te nemen. Carrefour, Frankrijks grootste distributeur, moet volgend jaar naar eigen zeggen op zoek naar zo'n 7.000 werkkrachten.

Ruim 1 miljoen cv's per jaar

Carrefour France, dat vandaag 106.000 medewerkers telt en daarmee qua tewerkstelling een van Frankrijks grootste privé-ondernemingen is, zal eind dit jaar 6.000 mensen in dienst genomen hebben en rekent voor volgend jaar op zo'n 7.000 nieuwkomers (vervangingen inbegrepen). 

 

"Bij Carrefour drijven we onze rekruteringsinspanningen op, omdat we opnieuw meer mensen aan de kassa's, in de rekken en bij de infobalies willen, zodat we onze klanten beter kunnen bedienen", verklaart HR-directrice Isabelle Calvez het hoge cijfer aan Le Figaro. Die Franse krant publiceerde gisteren de resultaten van een enquête rond de rekruteringsintenties van 134 grote en middelgrote bedrijven in Frankrijk.

 

Na enkele woelige jaren kan Carrefour zich in zijn thuisland naar eigen zeggen alvast opnieuw verheugen in een toegenomen interesse, onder meer voor kaderfuncties. Volgens Calvez ontvangt Carrefour jaarlijks meer dan één miljoen cv's. Die worden behandeld door een team van 60 medewerkers.

 

Fastfood zoekt m/v's bij de vleet

Alles samen zijn de 134 bevraagde Franse bedrijven van plan om in 2014 206.800 fulltime-equivalenten (FTE's) te rekruteren. Bovendien zullen ze 2013 afsluiten met méér aanwervingen dan oorspronkelijk gedacht: 209.122 tegenover de 170.000 waar de bedrijven een goed jaar geleden nog van uitgingen. Eindelijk eens goed nieuws dus voor de Franse economie, die volgens de officiële statistieken het voorbije jaar liefst 140.000 voltijdse jobs definitief verloren zag gaan.

 

Grootste rekruteerder is en blijft fastfoodketen McDonald's (nu al voor het vijfde jaar op rij). McDo moet volgend jaar naar eigen zeggen op zoek naar 42.000 nieuwe medewerkers. Dat zijn wel veelal deeltijdsen, maar zelfs omgerekend in FTE's gaat het nog altijd om een indrukwekkende 28.000 mensen.

 

Dat enorme cijfer valt niet alleen te verklaren door het traditioneel hoge personeelsverloop in deze sector, maar ook door ambitieuze expansieplannen: McDonald's wil volgend jaar nog eens een vijftigtal extra vestigingen openen bij onze zuiderburen.

 

McDonald's is overigens niet de enige fastfoodketen die massaal op zoek is naar extra mensen: ook Quick en Kentucky Fried Chicken werven volop aan, respectievelijk 8.000 en een kleine 4.000 medewerkers. Daarmee halen ook zij de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top