Carrefour France zoekt ruim 7.000 nieuwe medewerkers in 2014 | RetailDetail

Carrefour France zoekt ruim 7.000 nieuwe medewerkers in 2014

Carrefour France zoekt ruim 7.000 nieuwe medewerkers in 2014

134 Franse topbedrijven zijn van plan volgend jaar ruim 200.000 nieuwe medewerkers in dienst te nemen. Carrefour, Frankrijks grootste distributeur, moet volgend jaar naar eigen zeggen op zoek naar zo'n 7.000 werkkrachten.

Ruim 1 miljoen cv's per jaar

Carrefour France, dat vandaag 106.000 medewerkers telt en daarmee qua tewerkstelling een van Frankrijks grootste privé-ondernemingen is, zal eind dit jaar 6.000 mensen in dienst genomen hebben en rekent voor volgend jaar op zo'n 7.000 nieuwkomers (vervangingen inbegrepen). 

 

"Bij Carrefour drijven we onze rekruteringsinspanningen op, omdat we opnieuw meer mensen aan de kassa's, in de rekken en bij de infobalies willen, zodat we onze klanten beter kunnen bedienen", verklaart HR-directrice Isabelle Calvez het hoge cijfer aan Le Figaro. Die Franse krant publiceerde gisteren de resultaten van een enquête rond de rekruteringsintenties van 134 grote en middelgrote bedrijven in Frankrijk.

 

Na enkele woelige jaren kan Carrefour zich in zijn thuisland naar eigen zeggen alvast opnieuw verheugen in een toegenomen interesse, onder meer voor kaderfuncties. Volgens Calvez ontvangt Carrefour jaarlijks meer dan één miljoen cv's. Die worden behandeld door een team van 60 medewerkers.

 

Fastfood zoekt m/v's bij de vleet

Alles samen zijn de 134 bevraagde Franse bedrijven van plan om in 2014 206.800 fulltime-equivalenten (FTE's) te rekruteren. Bovendien zullen ze 2013 afsluiten met méér aanwervingen dan oorspronkelijk gedacht: 209.122 tegenover de 170.000 waar de bedrijven een goed jaar geleden nog van uitgingen. Eindelijk eens goed nieuws dus voor de Franse economie, die volgens de officiële statistieken het voorbije jaar liefst 140.000 voltijdse jobs definitief verloren zag gaan.

 

Grootste rekruteerder is en blijft fastfoodketen McDonald's (nu al voor het vijfde jaar op rij). McDo moet volgend jaar naar eigen zeggen op zoek naar 42.000 nieuwe medewerkers. Dat zijn wel veelal deeltijdsen, maar zelfs omgerekend in FTE's gaat het nog altijd om een indrukwekkende 28.000 mensen.

 

Dat enorme cijfer valt niet alleen te verklaren door het traditioneel hoge personeelsverloop in deze sector, maar ook door ambitieuze expansieplannen: McDonald's wil volgend jaar nog eens een vijftigtal extra vestigingen openen bij onze zuiderburen.

 

McDonald's is overigens niet de enige fastfoodketen die massaal op zoek is naar extra mensen: ook Quick en Kentucky Fried Chicken werven volop aan, respectievelijk 8.000 en een kleine 4.000 medewerkers. Daarmee halen ook zij de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.