Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak

Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak
Carrefour verklaart de oorlog aan Delhaize: nadat eerst de Belgische leeuw de focus opschoof naar prijsverlagingen en huismerken, pakt zijn Franse tegenhanger nu ook uit met hetzelfde recept.

"'Goedkopen' kan ook bij Carrefour"

Na de grote reorganisatie werkte Carrefour België volop aan zijn wederopstanding. 225 GB's werden omgetoverd tot Carrefour Markets, negen werden Carrefour Planets en de prijskloof met Colruyt en de harddiscounters werd aangepakt door de invoering van het instapmerk Carrefour Discount en de permanente prijsverlaging van de meest verkochte producten. Met succes, zo blijkt uit de jaarresultaten die de groep half januari publiceerde: Carrefour België boekte in 2011 een omzet van ruim 4,2 miljard euro, een daling met 0,8%. Op vergelijkbare basis is dat echter een stijging met 2,8%, dankzij de supermarkten (+ 2,3%) en vooral de hypermarkten (+3,7%).

 

Nu acht Carrefour de tijd rijp voor een grote imagocampagne met als slogan "Goedkopen kan ook bij Carrefour". "We willen geen prijzenoorlog ontketenen", zegt marketingdirecteur Sylviane Bockourt. "We willen bijvoorbeeld niet onder de prijzen van  Colruyt duiken, maar willen het verschil wel zo klein mogelijk maken." Die imagocampagne moet komaf maken met het dure imago dat Carrefour nog bij te veel mensen heeft: "Het verschil met de waarheid is vandaag te groot. We merken bijvoorbeeld dat een deel van onze klanten zijn basisproducten koopt bij harddiscounters of Colruyt, terwijl ze ook bij ons kunnen 'goedkopen'." De campagne zal eerst het gamma Carrefour Discount in de kijker zetten en vanaf maart ook de producten van het eigen huismerk.

 

Delhaize: "de kwaliteit van een groot merk tegen de beste prijs"

Daarmee rijdt Carrefour hard tegen de kar van Delhaize, dat al een hele tijd inzet op sterke prijzen en huismerken. De nieuwste campagne vertelt al wie het horen wil dat het merk Delhaize, dat inmiddels ruim 4.000 referenties telt, staat voor "gezonde kwaliteitsvolle huismerkproducten die 15 tot 30% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten van nationale merken." Delhaize wil met de campagne ook wijzen op de "troeven wat betreft kwaliteit en prijs" en wijst erop dat het huismerk "bijgedragen tot een betere voeding voor de bevolking."

 

De distributeur heeft met zijn interne Kwaliteitsdienst bijna 1.000 producten geherformuleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat de liefhebbers van bereide gerechten van het Delhaize-merk 12 ton vet minder hebben geconsumeerd. In 2010 was Delhaize er al in geslaagd 38 ton minder zout en 30 ton minder vet te gebruiken door de samenstelling van zijn broden en lasagnes te wijzigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top