Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak

Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak
Carrefour verklaart de oorlog aan Delhaize: nadat eerst de Belgische leeuw de focus opschoof naar prijsverlagingen en huismerken, pakt zijn Franse tegenhanger nu ook uit met hetzelfde recept.

"'Goedkopen' kan ook bij Carrefour"

Na de grote reorganisatie werkte Carrefour België volop aan zijn wederopstanding. 225 GB's werden omgetoverd tot Carrefour Markets, negen werden Carrefour Planets en de prijskloof met Colruyt en de harddiscounters werd aangepakt door de invoering van het instapmerk Carrefour Discount en de permanente prijsverlaging van de meest verkochte producten. Met succes, zo blijkt uit de jaarresultaten die de groep half januari publiceerde: Carrefour België boekte in 2011 een omzet van ruim 4,2 miljard euro, een daling met 0,8%. Op vergelijkbare basis is dat echter een stijging met 2,8%, dankzij de supermarkten (+ 2,3%) en vooral de hypermarkten (+3,7%).

 

Nu acht Carrefour de tijd rijp voor een grote imagocampagne met als slogan "Goedkopen kan ook bij Carrefour". "We willen geen prijzenoorlog ontketenen", zegt marketingdirecteur Sylviane Bockourt. "We willen bijvoorbeeld niet onder de prijzen van  Colruyt duiken, maar willen het verschil wel zo klein mogelijk maken." Die imagocampagne moet komaf maken met het dure imago dat Carrefour nog bij te veel mensen heeft: "Het verschil met de waarheid is vandaag te groot. We merken bijvoorbeeld dat een deel van onze klanten zijn basisproducten koopt bij harddiscounters of Colruyt, terwijl ze ook bij ons kunnen 'goedkopen'." De campagne zal eerst het gamma Carrefour Discount in de kijker zetten en vanaf maart ook de producten van het eigen huismerk.

 

Delhaize: "de kwaliteit van een groot merk tegen de beste prijs"

Daarmee rijdt Carrefour hard tegen de kar van Delhaize, dat al een hele tijd inzet op sterke prijzen en huismerken. De nieuwste campagne vertelt al wie het horen wil dat het merk Delhaize, dat inmiddels ruim 4.000 referenties telt, staat voor "gezonde kwaliteitsvolle huismerkproducten die 15 tot 30% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten van nationale merken." Delhaize wil met de campagne ook wijzen op de "troeven wat betreft kwaliteit en prijs" en wijst erop dat het huismerk "bijgedragen tot een betere voeding voor de bevolking."

 

De distributeur heeft met zijn interne Kwaliteitsdienst bijna 1.000 producten geherformuleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat de liefhebbers van bereide gerechten van het Delhaize-merk 12 ton vet minder hebben geconsumeerd. In 2010 was Delhaize er al in geslaagd 38 ton minder zout en 30 ton minder vet te gebruiken door de samenstelling van zijn broden en lasagnes te wijzigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top