Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak | RetailDetail

Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak

Carrefour valt Delhaize aan op huismerkvlak
Carrefour verklaart de oorlog aan Delhaize: nadat eerst de Belgische leeuw de focus opschoof naar prijsverlagingen en huismerken, pakt zijn Franse tegenhanger nu ook uit met hetzelfde recept.

"'Goedkopen' kan ook bij Carrefour"

Na de grote reorganisatie werkte Carrefour België volop aan zijn wederopstanding. 225 GB's werden omgetoverd tot Carrefour Markets, negen werden Carrefour Planets en de prijskloof met Colruyt en de harddiscounters werd aangepakt door de invoering van het instapmerk Carrefour Discount en de permanente prijsverlaging van de meest verkochte producten. Met succes, zo blijkt uit de jaarresultaten die de groep half januari publiceerde: Carrefour België boekte in 2011 een omzet van ruim 4,2 miljard euro, een daling met 0,8%. Op vergelijkbare basis is dat echter een stijging met 2,8%, dankzij de supermarkten (+ 2,3%) en vooral de hypermarkten (+3,7%).

 

Nu acht Carrefour de tijd rijp voor een grote imagocampagne met als slogan "Goedkopen kan ook bij Carrefour". "We willen geen prijzenoorlog ontketenen", zegt marketingdirecteur Sylviane Bockourt. "We willen bijvoorbeeld niet onder de prijzen van  Colruyt duiken, maar willen het verschil wel zo klein mogelijk maken." Die imagocampagne moet komaf maken met het dure imago dat Carrefour nog bij te veel mensen heeft: "Het verschil met de waarheid is vandaag te groot. We merken bijvoorbeeld dat een deel van onze klanten zijn basisproducten koopt bij harddiscounters of Colruyt, terwijl ze ook bij ons kunnen 'goedkopen'." De campagne zal eerst het gamma Carrefour Discount in de kijker zetten en vanaf maart ook de producten van het eigen huismerk.

 

Delhaize: "de kwaliteit van een groot merk tegen de beste prijs"

Daarmee rijdt Carrefour hard tegen de kar van Delhaize, dat al een hele tijd inzet op sterke prijzen en huismerken. De nieuwste campagne vertelt al wie het horen wil dat het merk Delhaize, dat inmiddels ruim 4.000 referenties telt, staat voor "gezonde kwaliteitsvolle huismerkproducten die 15 tot 30% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten van nationale merken." Delhaize wil met de campagne ook wijzen op de "troeven wat betreft kwaliteit en prijs" en wijst erop dat het huismerk "bijgedragen tot een betere voeding voor de bevolking."

 

De distributeur heeft met zijn interne Kwaliteitsdienst bijna 1.000 producten geherformuleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat de liefhebbers van bereide gerechten van het Delhaize-merk 12 ton vet minder hebben geconsumeerd. In 2010 was Delhaize er al in geslaagd 38 ton minder zout en 30 ton minder vet te gebruiken door de samenstelling van zijn broden en lasagnes te wijzigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".