Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

De Franse warenhuisgroep Carrefour kon over de eerste zes maanden van 2013 uitpakken met een winststijging van 4,9% (tot 766 miljoen euro). Vooral in thuisland Frankrijk en in de opkomende markten werden bemoedigende cijfers gerealiseerd.

Wisselkoersen duwen omzet lager

Globaal boekte Carrefour in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet van 36,464 miljard euro, 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die lichte terugval was wel vooral het gevolg van minder gunstige wisselkoersen: bij constante wisselkoersen zouden de totale verkopen immers met 1,4% zijn gestegen.

 

In Frankrijk, waar Carrefour zo'n 40% van zijn omzet haalt, daalde het totale verkoopcijfer met 'maar' 0,3%. De nieuwe topman Georges Plassat, die in mei 2012 aantrad, slaagde er immers in om de Franse activiteiten weer op het goede spoor te krijgen.

 

Hij zorgde voor een modernisering van verouderde winkels, voor een vereenvoudiging van het productenaanbod en voor competitieve prijzen, waardoor de prijsperceptie van Carrefour bij de consument beter werd. Tegelijk sneed hij in de kosten. De nieuwe aanpak leverde het bedrijf op zijn Franse thuismarkt een stijging van de courante bedrijfswinst op van 275 miljoen euro naar 482 miljoen euro, een toename met 75%.

 

Zware omzetval in Zuid-Europa

De analisten die het aandeel volgen, reageerden erg positief. Ze hopen dat de warenhuisgroep die prestatie nog eens kan overdoen in Zuid-Europa, waar Carrefour eveneens getroffen wordt door de economische crisis.

 

In de rest van Europa, waarin Italië en Spanje zwaar doorwegen, zakte de omzet immers met 4,5% tot 9,176 miljard euro en liep de courante bedrijfswinst met 76,4% terug tot 36 miljoen euro. Aparte cijfers voor België gaf de Franse keten dit keer niet vrij.

 

Puike prestatie in groeilanden

In de groeilanden deed Carrefour het commercieel wel goed, maar zaten de wisselkoersevoluties tegen. Zo boekte het Franse bedrijf in Latijns-Amerika een omzet van 6,953 miljard euro, wat 1,1% meer is dan vorig jaar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou het verkoopcijfer 13,3% hoger zijn uitgekomen. In Azië groeide de omzet met 2,7 procent tot 3,388 miljard euro.

 

Op financieel vlak houdt Carrefour aan de eerste jaarhelft een nettowinst over van 902 miljoen euro, vorig jaar bleef de winstmeter nog staan op amper 3 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst, dus exclusief uitzonderlijke resultaten, ging 4,9% omhoog tot 766 miljoen euro. Voor de tweede jaarhelft zet Plassat verder in op een strikte kostendiscipline en een meer lokale aanpak van de winkelleiding.

 

Carrefour telde eind juni in totaal 10.102 winkels, waarvan 3.418 verkooppunten in thuismarkt Frankrijk. In België heeft Carrefour 721 winkels, verdeeld over 45 hypermarkten, 436 supermarkten en 240 gemakswinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.