Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

De Franse warenhuisgroep Carrefour kon over de eerste zes maanden van 2013 uitpakken met een winststijging van 4,9% (tot 766 miljoen euro). Vooral in thuisland Frankrijk en in de opkomende markten werden bemoedigende cijfers gerealiseerd.

Wisselkoersen duwen omzet lager

Globaal boekte Carrefour in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet van 36,464 miljard euro, 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die lichte terugval was wel vooral het gevolg van minder gunstige wisselkoersen: bij constante wisselkoersen zouden de totale verkopen immers met 1,4% zijn gestegen.

 

In Frankrijk, waar Carrefour zo'n 40% van zijn omzet haalt, daalde het totale verkoopcijfer met 'maar' 0,3%. De nieuwe topman Georges Plassat, die in mei 2012 aantrad, slaagde er immers in om de Franse activiteiten weer op het goede spoor te krijgen.

 

Hij zorgde voor een modernisering van verouderde winkels, voor een vereenvoudiging van het productenaanbod en voor competitieve prijzen, waardoor de prijsperceptie van Carrefour bij de consument beter werd. Tegelijk sneed hij in de kosten. De nieuwe aanpak leverde het bedrijf op zijn Franse thuismarkt een stijging van de courante bedrijfswinst op van 275 miljoen euro naar 482 miljoen euro, een toename met 75%.

 

Zware omzetval in Zuid-Europa

De analisten die het aandeel volgen, reageerden erg positief. Ze hopen dat de warenhuisgroep die prestatie nog eens kan overdoen in Zuid-Europa, waar Carrefour eveneens getroffen wordt door de economische crisis.

 

In de rest van Europa, waarin Italië en Spanje zwaar doorwegen, zakte de omzet immers met 4,5% tot 9,176 miljard euro en liep de courante bedrijfswinst met 76,4% terug tot 36 miljoen euro. Aparte cijfers voor België gaf de Franse keten dit keer niet vrij.

 

Puike prestatie in groeilanden

In de groeilanden deed Carrefour het commercieel wel goed, maar zaten de wisselkoersevoluties tegen. Zo boekte het Franse bedrijf in Latijns-Amerika een omzet van 6,953 miljard euro, wat 1,1% meer is dan vorig jaar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou het verkoopcijfer 13,3% hoger zijn uitgekomen. In Azië groeide de omzet met 2,7 procent tot 3,388 miljard euro.

 

Op financieel vlak houdt Carrefour aan de eerste jaarhelft een nettowinst over van 902 miljoen euro, vorig jaar bleef de winstmeter nog staan op amper 3 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst, dus exclusief uitzonderlijke resultaten, ging 4,9% omhoog tot 766 miljoen euro. Voor de tweede jaarhelft zet Plassat verder in op een strikte kostendiscipline en een meer lokale aanpak van de winkelleiding.

 

Carrefour telde eind juni in totaal 10.102 winkels, waarvan 3.418 verkooppunten in thuismarkt Frankrijk. In België heeft Carrefour 721 winkels, verdeeld over 45 hypermarkten, 436 supermarkten en 240 gemakswinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top