Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

Carrefour verrast met relatief goede cijfers in Frankrijk

De Franse warenhuisgroep Carrefour kon over de eerste zes maanden van 2013 uitpakken met een winststijging van 4,9% (tot 766 miljoen euro). Vooral in thuisland Frankrijk en in de opkomende markten werden bemoedigende cijfers gerealiseerd.

Wisselkoersen duwen omzet lager

Globaal boekte Carrefour in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet van 36,464 miljard euro, 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die lichte terugval was wel vooral het gevolg van minder gunstige wisselkoersen: bij constante wisselkoersen zouden de totale verkopen immers met 1,4% zijn gestegen.

 

In Frankrijk, waar Carrefour zo'n 40% van zijn omzet haalt, daalde het totale verkoopcijfer met 'maar' 0,3%. De nieuwe topman Georges Plassat, die in mei 2012 aantrad, slaagde er immers in om de Franse activiteiten weer op het goede spoor te krijgen.

 

Hij zorgde voor een modernisering van verouderde winkels, voor een vereenvoudiging van het productenaanbod en voor competitieve prijzen, waardoor de prijsperceptie van Carrefour bij de consument beter werd. Tegelijk sneed hij in de kosten. De nieuwe aanpak leverde het bedrijf op zijn Franse thuismarkt een stijging van de courante bedrijfswinst op van 275 miljoen euro naar 482 miljoen euro, een toename met 75%.

 

Zware omzetval in Zuid-Europa

De analisten die het aandeel volgen, reageerden erg positief. Ze hopen dat de warenhuisgroep die prestatie nog eens kan overdoen in Zuid-Europa, waar Carrefour eveneens getroffen wordt door de economische crisis.

 

In de rest van Europa, waarin Italië en Spanje zwaar doorwegen, zakte de omzet immers met 4,5% tot 9,176 miljard euro en liep de courante bedrijfswinst met 76,4% terug tot 36 miljoen euro. Aparte cijfers voor België gaf de Franse keten dit keer niet vrij.

 

Puike prestatie in groeilanden

In de groeilanden deed Carrefour het commercieel wel goed, maar zaten de wisselkoersevoluties tegen. Zo boekte het Franse bedrijf in Latijns-Amerika een omzet van 6,953 miljard euro, wat 1,1% meer is dan vorig jaar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou het verkoopcijfer 13,3% hoger zijn uitgekomen. In Azië groeide de omzet met 2,7 procent tot 3,388 miljard euro.

 

Op financieel vlak houdt Carrefour aan de eerste jaarhelft een nettowinst over van 902 miljoen euro, vorig jaar bleef de winstmeter nog staan op amper 3 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst, dus exclusief uitzonderlijke resultaten, ging 4,9% omhoog tot 766 miljoen euro. Voor de tweede jaarhelft zet Plassat verder in op een strikte kostendiscipline en een meer lokale aanpak van de winkelleiding.

 

Carrefour telde eind juni in totaal 10.102 winkels, waarvan 3.418 verkooppunten in thuismarkt Frankrijk. In België heeft Carrefour 721 winkels, verdeeld over 45 hypermarkten, 436 supermarkten en 240 gemakswinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top