Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog | RetailDetail

Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour-topman Georges Plassat waarschuwt voor catastrofes in de Franse retailsector als de distributeurs blijven kiezen voor een prijzenoorlog. "De distributie heeft een rol te spelen in de bereikbaarheid van de prijzen, maar zoals het nu gaat, stevenen we af op een terugschroeven van investeringen, een daling van de innovaties en een vermindering van arbeidsplaatsen", zei hij in een interview met het vakblad LSA.

'Marktaandelen zijn overrated'

De strijd om de laagste prijs woedt bijzonder hevig in Frankrijk en de ketens proberen elkaar de loef af te steken om toch maar zo goed mogelijk uit prijsvergelijkingen te komen. Vooral Leclerc is de gebeten hond: "Ik heb respect voor onze concurrenten, maar hang hun methodes niet aan."

 

"Iedereen praat maar over het niveau van de prijzen en over marktaandelen. Alle dagen, alle weken, alle maanden... Die focus leidt tot niets. De jongeren verwerpen ze en de ouderen raken ze beu", aldus Plassat. Hij vindt wel dat Carrefour zijn prijsimago de voorbije maanden aanzienlijk verbeterd heeft, maar als beste uit de prijsvergelijkingen komen, is geen doel op zich meer.

 

"We moeten toch de toegevoegde waarde van iedereen in de productieketting erkennen in de prijzen", aldus nog Plassat. "Wie zou er niet bereid zijn om twee cent meer te geven voor zijn liter melk indien men daardoor de boeren een waardiger inkomen kan geven?" 

 

Volgens Plassat worden de lagere prijzen trouwens niet gecompenseerd door een hoger volume. "Het is toch niet omdat de appelen twintig cent goedkoper worden, dat men meer gaat kopen... maar het heeft wel gezorgd voor overcapaciteit in de sector, omdat men van die compensatie uitging. Intussen heeft men het verbruik gebagatelliseerd."

 

Intussen heeft Carrefour zijn strategie wel aangescherpt en geeft nu veel meer beslissingsbevoegdheden aan de verantwoordelijken van de lokale Franse hypermarken. Zij mogen zelf de ruimte bepalen voor seizoensgebonden producten en promotieproducten.

 

Voorts wil Carrefour zijn bevoorradingsketen efficiënter maken, zijn voorraadbeheer optimaliseren en zijn informatica performanter maken. Dat alles moet hepen om de operationele marge van 2,6% in Frankrijk op te drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.