Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour-topman Georges Plassat waarschuwt voor catastrofes in de Franse retailsector als de distributeurs blijven kiezen voor een prijzenoorlog. "De distributie heeft een rol te spelen in de bereikbaarheid van de prijzen, maar zoals het nu gaat, stevenen we af op een terugschroeven van investeringen, een daling van de innovaties en een vermindering van arbeidsplaatsen", zei hij in een interview met het vakblad LSA.

'Marktaandelen zijn overrated'

De strijd om de laagste prijs woedt bijzonder hevig in Frankrijk en de ketens proberen elkaar de loef af te steken om toch maar zo goed mogelijk uit prijsvergelijkingen te komen. Vooral Leclerc is de gebeten hond: "Ik heb respect voor onze concurrenten, maar hang hun methodes niet aan."

 

"Iedereen praat maar over het niveau van de prijzen en over marktaandelen. Alle dagen, alle weken, alle maanden... Die focus leidt tot niets. De jongeren verwerpen ze en de ouderen raken ze beu", aldus Plassat. Hij vindt wel dat Carrefour zijn prijsimago de voorbije maanden aanzienlijk verbeterd heeft, maar als beste uit de prijsvergelijkingen komen, is geen doel op zich meer.

 

"We moeten toch de toegevoegde waarde van iedereen in de productieketting erkennen in de prijzen", aldus nog Plassat. "Wie zou er niet bereid zijn om twee cent meer te geven voor zijn liter melk indien men daardoor de boeren een waardiger inkomen kan geven?" 

 

Volgens Plassat worden de lagere prijzen trouwens niet gecompenseerd door een hoger volume. "Het is toch niet omdat de appelen twintig cent goedkoper worden, dat men meer gaat kopen... maar het heeft wel gezorgd voor overcapaciteit in de sector, omdat men van die compensatie uitging. Intussen heeft men het verbruik gebagatelliseerd."

 

Intussen heeft Carrefour zijn strategie wel aangescherpt en geeft nu veel meer beslissingsbevoegdheden aan de verantwoordelijken van de lokale Franse hypermarken. Zij mogen zelf de ruimte bepalen voor seizoensgebonden producten en promotieproducten.

 

Voorts wil Carrefour zijn bevoorradingsketen efficiënter maken, zijn voorraadbeheer optimaliseren en zijn informatica performanter maken. Dat alles moet hepen om de operationele marge van 2,6% in Frankrijk op te drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top