Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog | RetailDetail

Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour waarschuwt voor catastrofes door prijzenoorlog

Carrefour-topman Georges Plassat waarschuwt voor catastrofes in de Franse retailsector als de distributeurs blijven kiezen voor een prijzenoorlog. "De distributie heeft een rol te spelen in de bereikbaarheid van de prijzen, maar zoals het nu gaat, stevenen we af op een terugschroeven van investeringen, een daling van de innovaties en een vermindering van arbeidsplaatsen", zei hij in een interview met het vakblad LSA.

'Marktaandelen zijn overrated'

De strijd om de laagste prijs woedt bijzonder hevig in Frankrijk en de ketens proberen elkaar de loef af te steken om toch maar zo goed mogelijk uit prijsvergelijkingen te komen. Vooral Leclerc is de gebeten hond: "Ik heb respect voor onze concurrenten, maar hang hun methodes niet aan."

 

"Iedereen praat maar over het niveau van de prijzen en over marktaandelen. Alle dagen, alle weken, alle maanden... Die focus leidt tot niets. De jongeren verwerpen ze en de ouderen raken ze beu", aldus Plassat. Hij vindt wel dat Carrefour zijn prijsimago de voorbije maanden aanzienlijk verbeterd heeft, maar als beste uit de prijsvergelijkingen komen, is geen doel op zich meer.

 

"We moeten toch de toegevoegde waarde van iedereen in de productieketting erkennen in de prijzen", aldus nog Plassat. "Wie zou er niet bereid zijn om twee cent meer te geven voor zijn liter melk indien men daardoor de boeren een waardiger inkomen kan geven?" 

 

Volgens Plassat worden de lagere prijzen trouwens niet gecompenseerd door een hoger volume. "Het is toch niet omdat de appelen twintig cent goedkoper worden, dat men meer gaat kopen... maar het heeft wel gezorgd voor overcapaciteit in de sector, omdat men van die compensatie uitging. Intussen heeft men het verbruik gebagatelliseerd."

 

Intussen heeft Carrefour zijn strategie wel aangescherpt en geeft nu veel meer beslissingsbevoegdheden aan de verantwoordelijken van de lokale Franse hypermarken. Zij mogen zelf de ruimte bepalen voor seizoensgebonden producten en promotieproducten.

 

Voorts wil Carrefour zijn bevoorradingsketen efficiënter maken, zijn voorraadbeheer optimaliseren en zijn informatica performanter maken. Dat alles moet hepen om de operationele marge van 2,6% in Frankrijk op te drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.