RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour zet volop in op lokale producten met "producentgerichte" aanpak

icon
Food10 september, 2013

“Radicale verandering van de traditionele circuits”

Carrefour is niet over één nacht ijs gegaan. Nadat de groep de hypermarkten van Herstal en Mons-Les-Grands-Prés als pilootwinkels had aangeduid, selecteerde het in de zomer van vorig jaar een hele reeks lokale producenten. Dat gebeurde in samenwerking met de Landbouwfaculteit van de Luikse universiteit en de provincies waar de bewuste pilootwinkels gevestigd zijn (Luik en Henegouwen dus).

 

Speciaal voor die lokale producenten, veelal kleine familiezaken in een straal van 40 km rond de betrokken hypermarkt, paste Carrefour zijn hele aankoop-, leverings-, betaal- en verkoopsysteem aan. Er kwam ook een charter met zeven engagementen waarvan de naleving jaarlijks wordt geauditeerd.

 

Pascal Léglise, directeur kwaliteit duurzame ontwikkeling Carrefour Belgium, benadrukt dat het initiatief dan ook veel meer is dan een “gewone commercialisering van lokale producten“: “Carrefour Belgium heeft zich geëngageerd om een charter te respecteren dat is opgesteld door en voor de producenten. Het betekent een radicale verandering van de traditionele circuits van de grootdistributie op het gebied van aankopen, volumes, exclusiviteit, betaling, …” Deze bewust producentgerichte aanpak was volgens de Franse supermarktgroep totnogtoe ongezien in de Belgische grootdistributie.

 

Nu al 2.000 lokale producten

In de hypermarkten zelf krijgen de lokale producten een eigen afdeling of eiland, kwestie van ze niet te laten ‘verdrinken’ tussen alle andere nationale en internationale referenties. De producent zelf staat ook in de kijker met een affiche waarop zijn foto, zijn producten en zijn gegevens prijken, tot en met zelfs zijn telefoonnummer.

 

Intussen is het concept uitgerold in 11 Waalse hypermarkten en telt het gamma ongeveer 2.000 lokale producten van alles samen zo’n 200 producenten, aldus Carrefour. Elke winkel heeft 450 tot 700 referenties in zijn assortiment.

 

Carrefour breidt het initiatief nu provincie per provincie uit. “Er zijn dossiers lopende bij het Brussels Hoofdstedelijk en het Vlaams Gewest. Bedoeling is dat we tegen het voorjaar van 2014 meer dan 5.000 referenties in alle Belgische provincies verkopen“, laat de distributeur weten. En niet alleen in de hypermarkten, maar ook in de Carrefour Market-supermarkten.

 

Delhaize achterna

Daarmee krijgt Delhaize, dat al langer inzet op (hyper)lokale producten, er te duchten concurrentie bij. Delhaize verkoopt zijn streekproducten onder het label “Product van bij ons”. Net als Carrefour heeft ook Delhaize de nieuwe aanpak eerst uitgetest in enkele winkels alvorens het concept nationaal uit te rollen.

 

“Elke supermarkt krijgt een streekeigen assortiment met zo’n 40-tal lokaal geproduceerde artikelen. Het gaat dan vooral om artisanaal bereide zaken die louter lokaal worden verkocht. Delhaize viel voor de keuze terug op de kennis van de lokale markt van de medewerkers“, klinkt het bij de groep.

 

“Wij hebben al 530 zogeheten ‘Producten van bij ons’, afkomstig van zo’n 400 lokale boeren en producenten. Rechtstreeks aan ons geleverd, dus zonder tussenpersonen. Verser kan haast niet”, zei Dirk Van den Berghe, de grote baas van Delhaize België, deze zomer in Het Nieuwsblad. “En het is nog duurzamer ook, zonder daarom duurder te zijn.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN