Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt | RetailDetail

Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Het herstel van Carrefour gaat door: dankzij groei op de Franse thuismarkt kon ’s werelds op één na grootste retailer een operationele winststijging van 5,3% optekenen, wat meer is dan analisten verwachtten.

Franse groei verbetert marge

Carrefour klokte het afgelopen boekjaar af op een omzetstijging van 2% tegen constante wisselkoersen, al hadden de wisselkoerseffecten een negatieve impact: daardoor moest de distributeur uiteindelijk een omzetdaling van 1% procent toegeven tot 74,9 miljard euro.

 

Eenzelfde effect hadden de wisselkoersen op de winst van de distributiereus: rekening houdend met de wisselkoersen steeg de operationele winst met 5,3%, zonder kwam die 9,8% hoger uit op 2,24 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een bedrijfswinst van 2,2 miljard euro.

 

Opvallend waren vooral de prestaties op de Franse thuismarkt, die dankzij de nieuwe strategie van topman Georges Plassat het jaar uitkwam op een (gecorrigeerde) omzetstijging van 1% en een toename van de operationele marge naar 3,4%. Het liet Carrefour ook toe de groepsmarge op te trekken van 2,6% naar 3%.

 

Op koers in zwakke markt

Volgens Plassat houdt de Franse distributiegroep goed stand in een omgeving van lage groei en hoge volatiliteit wat de wisselkoersen betreft. Vooral in Europa – waar Carrefour nog steeds 73% van zijn omzet haalt – drukte het zwakke economische klimaat immers op de resultaten: de organische omzet daalde in Europa met 2,8%, vooral naar beneden getrokken door Spanje en Italië.

 

In België gingen de nettoverkoopresultaten er wel 1,4% op vooruit: van 3,913 miljoen euro in 2012 naar 3,968 miljoen euro in 2013.

 

Het komende jaar zegt Carrefour te zullen focussen op zijn kernmarkten (Europa, Latijns-Amerika en China) door onder meer 2,5 miljard euro te gaan investeren in het transformeren van winkels en in de uitbreiding van sommige (wellicht vooral gemaks-) formules van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.