Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Het herstel van Carrefour gaat door: dankzij groei op de Franse thuismarkt kon ’s werelds op één na grootste retailer een operationele winststijging van 5,3% optekenen, wat meer is dan analisten verwachtten.

Franse groei verbetert marge

Carrefour klokte het afgelopen boekjaar af op een omzetstijging van 2% tegen constante wisselkoersen, al hadden de wisselkoerseffecten een negatieve impact: daardoor moest de distributeur uiteindelijk een omzetdaling van 1% procent toegeven tot 74,9 miljard euro.

 

Eenzelfde effect hadden de wisselkoersen op de winst van de distributiereus: rekening houdend met de wisselkoersen steeg de operationele winst met 5,3%, zonder kwam die 9,8% hoger uit op 2,24 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een bedrijfswinst van 2,2 miljard euro.

 

Opvallend waren vooral de prestaties op de Franse thuismarkt, die dankzij de nieuwe strategie van topman Georges Plassat het jaar uitkwam op een (gecorrigeerde) omzetstijging van 1% en een toename van de operationele marge naar 3,4%. Het liet Carrefour ook toe de groepsmarge op te trekken van 2,6% naar 3%.

 

Op koers in zwakke markt

Volgens Plassat houdt de Franse distributiegroep goed stand in een omgeving van lage groei en hoge volatiliteit wat de wisselkoersen betreft. Vooral in Europa – waar Carrefour nog steeds 73% van zijn omzet haalt – drukte het zwakke economische klimaat immers op de resultaten: de organische omzet daalde in Europa met 2,8%, vooral naar beneden getrokken door Spanje en Italië.

 

In België gingen de nettoverkoopresultaten er wel 1,4% op vooruit: van 3,913 miljoen euro in 2012 naar 3,968 miljoen euro in 2013.

 

Het komende jaar zegt Carrefour te zullen focussen op zijn kernmarkten (Europa, Latijns-Amerika en China) door onder meer 2,5 miljard euro te gaan investeren in het transformeren van winkels en in de uitbreiding van sommige (wellicht vooral gemaks-) formules van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top