Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt | RetailDetail

Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Carrefour ziet winst stijgen dankzij Franse thuismarkt

Het herstel van Carrefour gaat door: dankzij groei op de Franse thuismarkt kon ’s werelds op één na grootste retailer een operationele winststijging van 5,3% optekenen, wat meer is dan analisten verwachtten.

Franse groei verbetert marge

Carrefour klokte het afgelopen boekjaar af op een omzetstijging van 2% tegen constante wisselkoersen, al hadden de wisselkoerseffecten een negatieve impact: daardoor moest de distributeur uiteindelijk een omzetdaling van 1% procent toegeven tot 74,9 miljard euro.

 

Eenzelfde effect hadden de wisselkoersen op de winst van de distributiereus: rekening houdend met de wisselkoersen steeg de operationele winst met 5,3%, zonder kwam die 9,8% hoger uit op 2,24 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een bedrijfswinst van 2,2 miljard euro.

 

Opvallend waren vooral de prestaties op de Franse thuismarkt, die dankzij de nieuwe strategie van topman Georges Plassat het jaar uitkwam op een (gecorrigeerde) omzetstijging van 1% en een toename van de operationele marge naar 3,4%. Het liet Carrefour ook toe de groepsmarge op te trekken van 2,6% naar 3%.

 

Op koers in zwakke markt

Volgens Plassat houdt de Franse distributiegroep goed stand in een omgeving van lage groei en hoge volatiliteit wat de wisselkoersen betreft. Vooral in Europa – waar Carrefour nog steeds 73% van zijn omzet haalt – drukte het zwakke economische klimaat immers op de resultaten: de organische omzet daalde in Europa met 2,8%, vooral naar beneden getrokken door Spanje en Italië.

 

In België gingen de nettoverkoopresultaten er wel 1,4% op vooruit: van 3,913 miljoen euro in 2012 naar 3,968 miljoen euro in 2013.

 

Het komende jaar zegt Carrefour te zullen focussen op zijn kernmarkten (Europa, Latijns-Amerika en China) door onder meer 2,5 miljard euro te gaan investeren in het transformeren van winkels en in de uitbreiding van sommige (wellicht vooral gemaks-) formules van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".