Casino blikt "vol vertrouwen" vooruit naar 2014

Casino blikt "vol vertrouwen" vooruit naar 2014

Dankzij betere resultaten in Frankrijk en een aanhoudend sterke groei in Latijns-Amerika en Azië heeft de Franse distributiegroep Casino er een sterk 2013 op zitten. Topman Jean-Charles Naouri kan tevreden zijn en blikt vol vertrouwen vooruit.

Frankrijk stilaan aan de beterhand

De Franse groep Casino pakte gisteren uit met een mooi rapport: de distributeur zag zijn groepsomzet met 15,9% stijgen tot 48,65 miljard euro en zijn operationele winst met 18,1% toenemen tot 2,36 miljard euro. Op de thuismarkt klokte de groep af op een omzet van 19,49 miljard euro, een stijging met 5,7% die het vooral te danken heeft aan de consolidatie van Monoprix.

 

Op vergelijkbare basis was er weliswaar nog altijd een daling met 3,9%, al laten de diverse formules van de groep uiteenlopende resultaten optekenen. In het verliezende kamp vinden we de Géant-hypermarkten (-6,3%), de Casino-supermarkten (-4,4%) en de buurtwinkels CasinoShop en Vival (-2,3%). De sterkste prestatie komt op naam van de e-commercepoot Cdiscount/Monshowroom (+16,1%), terwijl ook LeaderPrice (+5,3%) en Monoprix (+1,4%) er mooi op vooruitgaan.

 

Bij de voorstelling van de jaarresultaten wees CEO Naouri vooral op de opmerkelijke ommekeer bij de 126 Géant-hypermarkten, die er tijdens het vierde kwartaal in slaagden om eindelijk nog eens te groeien: +0,8% tegenover -7% in het vierde kwartaal van 2012. "Het duidelijkste bewijs dat onze politiek van lagere prijzen begint te werken", aldus Naouri, want "we mochten dat kwartaal 1,9% meer klanten verwelkomen en die kochten alles samen 8,1% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder."

 

Een soortgelijke evolutie merkt Casino in zijn 444 supermarkten. De topman aarzelde dan ook niet om aan te kondigen dat zijn groep dit jaar in Frankrijk opnieuw met organische groei zal aanknopen.

 

60% omzet internationaal

Daarenboven kan Casino blijven rekenen op beresterke prestaties van zijn internationale activiteiten: die genereren intussen al ruim 29,15 miljard euro, of dik 60% van de groepsomzet. Het heeft die mooie omzet te danken aan expansie, maar ook aan de sterke organische groei (+11,9%).

 

In Latijns-Amerika (+13,1%) zet Brazilië de sterkste prestaties neer, al doen ook Colombia en Uruguay een stevige duit in het zakje (+3,6%). In Azië (+7,5%) tekent Thailand voor een groei van 6,7% en Vietnam voor een groei van 13,5%. Casino blijft in beide laatstgenoemde landen trouwens volop winkels openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top