Casino blikt "vol vertrouwen" vooruit naar 2014 | RetailDetail

Casino blikt "vol vertrouwen" vooruit naar 2014

Casino blikt "vol vertrouwen" vooruit naar 2014

Dankzij betere resultaten in Frankrijk en een aanhoudend sterke groei in Latijns-Amerika en Azië heeft de Franse distributiegroep Casino er een sterk 2013 op zitten. Topman Jean-Charles Naouri kan tevreden zijn en blikt vol vertrouwen vooruit.

Frankrijk stilaan aan de beterhand

De Franse groep Casino pakte gisteren uit met een mooi rapport: de distributeur zag zijn groepsomzet met 15,9% stijgen tot 48,65 miljard euro en zijn operationele winst met 18,1% toenemen tot 2,36 miljard euro. Op de thuismarkt klokte de groep af op een omzet van 19,49 miljard euro, een stijging met 5,7% die het vooral te danken heeft aan de consolidatie van Monoprix.

 

Op vergelijkbare basis was er weliswaar nog altijd een daling met 3,9%, al laten de diverse formules van de groep uiteenlopende resultaten optekenen. In het verliezende kamp vinden we de Géant-hypermarkten (-6,3%), de Casino-supermarkten (-4,4%) en de buurtwinkels CasinoShop en Vival (-2,3%). De sterkste prestatie komt op naam van de e-commercepoot Cdiscount/Monshowroom (+16,1%), terwijl ook LeaderPrice (+5,3%) en Monoprix (+1,4%) er mooi op vooruitgaan.

 

Bij de voorstelling van de jaarresultaten wees CEO Naouri vooral op de opmerkelijke ommekeer bij de 126 Géant-hypermarkten, die er tijdens het vierde kwartaal in slaagden om eindelijk nog eens te groeien: +0,8% tegenover -7% in het vierde kwartaal van 2012. "Het duidelijkste bewijs dat onze politiek van lagere prijzen begint te werken", aldus Naouri, want "we mochten dat kwartaal 1,9% meer klanten verwelkomen en die kochten alles samen 8,1% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder."

 

Een soortgelijke evolutie merkt Casino in zijn 444 supermarkten. De topman aarzelde dan ook niet om aan te kondigen dat zijn groep dit jaar in Frankrijk opnieuw met organische groei zal aanknopen.

 

60% omzet internationaal

Daarenboven kan Casino blijven rekenen op beresterke prestaties van zijn internationale activiteiten: die genereren intussen al ruim 29,15 miljard euro, of dik 60% van de groepsomzet. Het heeft die mooie omzet te danken aan expansie, maar ook aan de sterke organische groei (+11,9%).

 

In Latijns-Amerika (+13,1%) zet Brazilië de sterkste prestaties neer, al doen ook Colombia en Uruguay een stevige duit in het zakje (+3,6%). In Azië (+7,5%) tekent Thailand voor een groei van 6,7% en Vietnam voor een groei van 13,5%. Casino blijft in beide laatstgenoemde landen trouwens volop winkels openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.