CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen | RetailDetail

CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groenteproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.