CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top