CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

CBA wil Hongaarse Louis Delhaize-vestigingen overnemen

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

De Hongaarse supermarktketen CBA is van plan om de Hongaarse vestigingen van Cora (7), Profi (73) en Match (121) over te nemen van de Belgische groep Louis Delhaize. Dat zei woordvoerder Attila Fodor aan de krant Magyar Nemzet.

De Hongaarse kaart trekken

De woordvoerder meldde dat zijn keten "ernstig geïnteresseerd is", mochten de geruchten bevestigd worden dat Louis Delhaize zijn supermarkten wil verkopen. Dat zou de keten moeten wapenen in de strijd om het marktaandeel in de Hongaarse markt, die alsmaar populairder wordt bij West-Europese groepen.

 

Bovendien zou deze overname in de kaart spelen van de Hongaarse voedselproducenten, aangezien in sommige ketens het aandeel lokale producten nog amper 20% bedraagt. CBA gaat dan ook prat op zijn afkomst: hun slogan is simpelweg "De Hongaarse keten".

Over de grenzen

CBA is in 1992 ontstaan door een fusie van 17 net geprivatiseerde levensmiddelenzaken. Sinds 2000 is het, onder supervisie van het Duitse EDEKA, uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler in Centraal- en Zuid-Europa. De keten heeft intussen bijna vierduizend buitenlandse vestigingen in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Roemenië, Bulgarije en Griekenland en nog eens zoveel in Hongarije zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top