Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

De Franse voedingsgroep Danone heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet gerealiseerd van 5,72 miljard euro, 6,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De cijfers liggen ook boven de verwachtingen, onder meer door een sterke vraag naar babyvoeding. In het door voedselschandalen geplaagde China schakelen veel consumenten over naar gekende internationale merken.

Schandalen in China goed voor Danone-verkoop

Tijdens het tweede kwartaal zag Danone vooral de verkoop van babyvoeding in China en Hong Kong aantrekken. Dat was het gevolg van voedselschandalen met lokale merken, waardoor consumenten massaal overschakelen op buitenlandse producten. De belangrijkste vier internationale groepen hebben daardoor nu al meer dan een derde van de markt in handen gekregen.

 

Recentelijk werden ze er trouwens van beschuldigd misbruik te maken van de situatie om prijsafspraken te maken. Onder meer Nestlé en Danone zegden intussen toe om de prijzen van enkele babymelk-producten te verlagen. Bij Danone resulteerde de toegenomen verkoop in China alvast in een stijging van de globale omzet voor de tak babyvoeding met 13,5% in het jongste kwartaal.

 

Water stijgt sterk, zuivel minder

De afdeling waters kende eveneens een sterke stijging van de verkoop: de omzet nam in het tweede kwartaal met 10,5% toe. Dat was zowel het gevolg van hogere volumes (+ 7,1%) als van hogere prijzen. Vooral in de opkomende landen, met de Aziatische afzetmarkten op kop, trokken de verkopen aan.

 

De meer mature zuivelafdeling groeide tegen een trager tempo (+2,6%). De verkoop van Griekse yoghurt in de VS en de hogere omzet in Rusland konden de zwakke resultaten op de Europese markt meer dan goedmaken. Vanaf volgend jaar gaat Danone overigens in zee met Starbucks voor die verkoop van Griekse yoghurt in de VS.

 

Dalende brutomarge drukt op onderliggende winst

Ondanks de hogere vraag zag Danone zijn brutomarge in het eerste halfjaar met 0,49% dalen tot 13,3%. Dat kwam vooral door de hogere kosten van grondstoffen en door enkele prijsaanpassingen in Europa, waar de markten door de economische omstandigheden erg moeilijk blijven. In het tweede kwartaal daalde het verkochte volume er op vergelijkbare basis nog met 1,6%.

 

Op financieel vlak boekte Danone in de eerste zes maanden van 2013 een nettowinst van 972 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de meter nog blijven staan op 881 miljoen euro. De vooruitgang is onder meer een gevolg van een hogere waardering van de participatie van 29,2% die Danone heeft in het Marokkaanse zuivelbedrijf Centrale Laitière. De onderliggende winst zou op vergelijkbare basis echter met 1,2% zijn gedaald tegenover vorig jaar.

 

Voor het volledige jaar gaat Danone nog steeds uit van een omzetgroei met ten minste 5%. De top van het bedrijf ziet de toestand in Europa nog steeds moeilijk blijven, maar elders verwacht Danone wel vooruitgang.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top