Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet | RetailDetail

Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

De Franse voedingsgroep Danone heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet gerealiseerd van 5,72 miljard euro, 6,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De cijfers liggen ook boven de verwachtingen, onder meer door een sterke vraag naar babyvoeding. In het door voedselschandalen geplaagde China schakelen veel consumenten over naar gekende internationale merken.

Schandalen in China goed voor Danone-verkoop

Tijdens het tweede kwartaal zag Danone vooral de verkoop van babyvoeding in China en Hong Kong aantrekken. Dat was het gevolg van voedselschandalen met lokale merken, waardoor consumenten massaal overschakelen op buitenlandse producten. De belangrijkste vier internationale groepen hebben daardoor nu al meer dan een derde van de markt in handen gekregen.

 

Recentelijk werden ze er trouwens van beschuldigd misbruik te maken van de situatie om prijsafspraken te maken. Onder meer Nestlé en Danone zegden intussen toe om de prijzen van enkele babymelk-producten te verlagen. Bij Danone resulteerde de toegenomen verkoop in China alvast in een stijging van de globale omzet voor de tak babyvoeding met 13,5% in het jongste kwartaal.

 

Water stijgt sterk, zuivel minder

De afdeling waters kende eveneens een sterke stijging van de verkoop: de omzet nam in het tweede kwartaal met 10,5% toe. Dat was zowel het gevolg van hogere volumes (+ 7,1%) als van hogere prijzen. Vooral in de opkomende landen, met de Aziatische afzetmarkten op kop, trokken de verkopen aan.

 

De meer mature zuivelafdeling groeide tegen een trager tempo (+2,6%). De verkoop van Griekse yoghurt in de VS en de hogere omzet in Rusland konden de zwakke resultaten op de Europese markt meer dan goedmaken. Vanaf volgend jaar gaat Danone overigens in zee met Starbucks voor die verkoop van Griekse yoghurt in de VS.

 

Dalende brutomarge drukt op onderliggende winst

Ondanks de hogere vraag zag Danone zijn brutomarge in het eerste halfjaar met 0,49% dalen tot 13,3%. Dat kwam vooral door de hogere kosten van grondstoffen en door enkele prijsaanpassingen in Europa, waar de markten door de economische omstandigheden erg moeilijk blijven. In het tweede kwartaal daalde het verkochte volume er op vergelijkbare basis nog met 1,6%.

 

Op financieel vlak boekte Danone in de eerste zes maanden van 2013 een nettowinst van 972 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de meter nog blijven staan op 881 miljoen euro. De vooruitgang is onder meer een gevolg van een hogere waardering van de participatie van 29,2% die Danone heeft in het Marokkaanse zuivelbedrijf Centrale Laitière. De onderliggende winst zou op vergelijkbare basis echter met 1,2% zijn gedaald tegenover vorig jaar.

 

Voor het volledige jaar gaat Danone nog steeds uit van een omzetgroei met ten minste 5%. De top van het bedrijf ziet de toestand in Europa nog steeds moeilijk blijven, maar elders verwacht Danone wel vooruitgang.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top