Chiquita gaat fuseren met branchegenoot | RetailDetail

Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Bananenreus Chiquita gaat een fusie aangaan met het Ierse Fyffes: samen zullen ze het grootste bananenbedrijf ter wereld vormen. De fusie moet nog voor het einde van dit jaar helemaal afgerond zijn.

ChiquitaFyffes

De deal tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes zal volledig in aandelen afgehandeld worden en zal een waarde hebben van ongeveer 380 miljoen euro. In het nieuwe bedrijf, dat de geïnspireerde naam ChiquitaFyffes zal krijgen, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen hebben, de rest komt in handen van Fyffes.

 

De fusie zou voor het einde van het jaar rond moeten zijn, maar er kunnen nog enkele problemen opduiken. Momenteel is de volledige bananenindustrie volgens de Verenigde Naties in handen van vier grote spelers: Chiquita, Fyffes, Fresh Del Monte en Dole Food Company. Een fusie van Chiquita en Fyffes zou hen een te sterke positie op de markt kunnen geven.

 

De twee bedrijven zullen samen een jaaromzet van 3,3 miljard euro hebben en zullen hun hoofdkantoren in Charlotte (VS) en in Dublin houden. Door de fusie zou het nieuwe bedrijf jaarlijks tot veertig miljoen euro kunnen besparen en het zal ook flink besparen op belastingen door zijn vestiging in Ierland, dat een gunstig belastingklimaat heeft voor bedrijven.

 

Samen zullen Chiquita en Fyffes ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.