Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Bananenreus Chiquita gaat een fusie aangaan met het Ierse Fyffes: samen zullen ze het grootste bananenbedrijf ter wereld vormen. De fusie moet nog voor het einde van dit jaar helemaal afgerond zijn.

ChiquitaFyffes

De deal tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes zal volledig in aandelen afgehandeld worden en zal een waarde hebben van ongeveer 380 miljoen euro. In het nieuwe bedrijf, dat de geïnspireerde naam ChiquitaFyffes zal krijgen, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen hebben, de rest komt in handen van Fyffes.

 

De fusie zou voor het einde van het jaar rond moeten zijn, maar er kunnen nog enkele problemen opduiken. Momenteel is de volledige bananenindustrie volgens de Verenigde Naties in handen van vier grote spelers: Chiquita, Fyffes, Fresh Del Monte en Dole Food Company. Een fusie van Chiquita en Fyffes zou hen een te sterke positie op de markt kunnen geven.

 

De twee bedrijven zullen samen een jaaromzet van 3,3 miljard euro hebben en zullen hun hoofdkantoren in Charlotte (VS) en in Dublin houden. Door de fusie zou het nieuwe bedrijf jaarlijks tot veertig miljoen euro kunnen besparen en het zal ook flink besparen op belastingen door zijn vestiging in Ierland, dat een gunstig belastingklimaat heeft voor bedrijven.

 

Samen zullen Chiquita en Fyffes ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top