Chocolatier Newtree gaat voor fair trade | RetailDetail

Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

De Belgische chocoladeproducent Newtree herziet zijn volledige gamma om de Max Havelaar-certificering te krijgen voor eerlijke handel. Al binnen enkele weken zou het chocolademerk in de Verenigde Staten het fairtradelabel moeten ontvangen, vanaf het tweede trimester zal het nieuwe assortiment ook in Europa beschikbaar zijn.

Sexy duurzaam

Newtree is er altijd prat op gegaan dat zijn chocolade “100% Belgisch en 100% natuurlijk” is. De producten van het bedrijf zijn met name volledig CO2-neutraal. Ook de verpakking is FSC-gecertificeerd en bedrukt met plantaardige inkt. Ook de smaken zijn ‘alternatief’ te noemen: elke chocoladereep zou een heilzame werking op het lichaam hebben. Zo zijn er onder meer de repen met de naam ‘Sexy’, die door een combinatie van zwarte chocolade en guaranabessen stimulerend en lustopwekkend zouden zijn. 

 

Het bedrijf probeert  zijn chocolade dan ook in het hogere segment te slijten, bij milieu- en gezondheidsbewuste fijnproevers. Die strategie heeft Newtree tot nu toe alvast geen windeieren opgeleverd: het Belgische merk is behalve in verschillende landen in Europa ook te vinden in de Verenigde Staten, Japan en Canada. In België wordt Newtree verdeeld in delicatessenzaken, maar ook bij enkele grootdistributeurs.

 

Onaanvaardbare praktijken cacaohandel

De samenwerking met Max Havelaar is een nieuwe stap in de strategie van de chocolatier: “Wij willen dat onze consumenten kunnen genieten van een unieke ervaring en dat kan niet als men ongevoelig blijft voor de onaanvaardbare praktijken die gelden in de cacaohandel,” aldus Benoît de Bruyn,  Managing Director van Newtree.


“Cacaoboeren leveren ten behoeve van Newtree een biologisch product van hoge kwaliteit en investeren met onze ondersteuning in een sociaal verantwoorde productie. Zo kunnen ze via de ‘trade not aid’ benadering de middelen verwerven om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen.  Dat is de essentie van fair trade,” vult Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".