Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

De Belgische chocoladeproducent Newtree herziet zijn volledige gamma om de Max Havelaar-certificering te krijgen voor eerlijke handel. Al binnen enkele weken zou het chocolademerk in de Verenigde Staten het fairtradelabel moeten ontvangen, vanaf het tweede trimester zal het nieuwe assortiment ook in Europa beschikbaar zijn.

Sexy duurzaam

Newtree is er altijd prat op gegaan dat zijn chocolade “100% Belgisch en 100% natuurlijk” is. De producten van het bedrijf zijn met name volledig CO2-neutraal. Ook de verpakking is FSC-gecertificeerd en bedrukt met plantaardige inkt. Ook de smaken zijn ‘alternatief’ te noemen: elke chocoladereep zou een heilzame werking op het lichaam hebben. Zo zijn er onder meer de repen met de naam ‘Sexy’, die door een combinatie van zwarte chocolade en guaranabessen stimulerend en lustopwekkend zouden zijn. 

 

Het bedrijf probeert  zijn chocolade dan ook in het hogere segment te slijten, bij milieu- en gezondheidsbewuste fijnproevers. Die strategie heeft Newtree tot nu toe alvast geen windeieren opgeleverd: het Belgische merk is behalve in verschillende landen in Europa ook te vinden in de Verenigde Staten, Japan en Canada. In België wordt Newtree verdeeld in delicatessenzaken, maar ook bij enkele grootdistributeurs.

 

Onaanvaardbare praktijken cacaohandel

De samenwerking met Max Havelaar is een nieuwe stap in de strategie van de chocolatier: “Wij willen dat onze consumenten kunnen genieten van een unieke ervaring en dat kan niet als men ongevoelig blijft voor de onaanvaardbare praktijken die gelden in de cacaohandel,” aldus Benoît de Bruyn,  Managing Director van Newtree.


“Cacaoboeren leveren ten behoeve van Newtree een biologisch product van hoge kwaliteit en investeren met onze ondersteuning in een sociaal verantwoorde productie. Zo kunnen ze via de ‘trade not aid’ benadering de middelen verwerven om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen.  Dat is de essentie van fair trade,” vult Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top