Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

De Belgische chocoladeproducent Newtree herziet zijn volledige gamma om de Max Havelaar-certificering te krijgen voor eerlijke handel. Al binnen enkele weken zou het chocolademerk in de Verenigde Staten het fairtradelabel moeten ontvangen, vanaf het tweede trimester zal het nieuwe assortiment ook in Europa beschikbaar zijn.

Sexy duurzaam

Newtree is er altijd prat op gegaan dat zijn chocolade “100% Belgisch en 100% natuurlijk” is. De producten van het bedrijf zijn met name volledig CO2-neutraal. Ook de verpakking is FSC-gecertificeerd en bedrukt met plantaardige inkt. Ook de smaken zijn ‘alternatief’ te noemen: elke chocoladereep zou een heilzame werking op het lichaam hebben. Zo zijn er onder meer de repen met de naam ‘Sexy’, die door een combinatie van zwarte chocolade en guaranabessen stimulerend en lustopwekkend zouden zijn. 

 

Het bedrijf probeert  zijn chocolade dan ook in het hogere segment te slijten, bij milieu- en gezondheidsbewuste fijnproevers. Die strategie heeft Newtree tot nu toe alvast geen windeieren opgeleverd: het Belgische merk is behalve in verschillende landen in Europa ook te vinden in de Verenigde Staten, Japan en Canada. In België wordt Newtree verdeeld in delicatessenzaken, maar ook bij enkele grootdistributeurs.

 

Onaanvaardbare praktijken cacaohandel

De samenwerking met Max Havelaar is een nieuwe stap in de strategie van de chocolatier: “Wij willen dat onze consumenten kunnen genieten van een unieke ervaring en dat kan niet als men ongevoelig blijft voor de onaanvaardbare praktijken die gelden in de cacaohandel,” aldus Benoît de Bruyn,  Managing Director van Newtree.


“Cacaoboeren leveren ten behoeve van Newtree een biologisch product van hoge kwaliteit en investeren met onze ondersteuning in een sociaal verantwoorde productie. Zo kunnen ze via de ‘trade not aid’ benadering de middelen verwerven om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen.  Dat is de essentie van fair trade,” vult Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top