Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

Chocolatier Newtree gaat voor fair trade

De Belgische chocoladeproducent Newtree herziet zijn volledige gamma om de Max Havelaar-certificering te krijgen voor eerlijke handel. Al binnen enkele weken zou het chocolademerk in de Verenigde Staten het fairtradelabel moeten ontvangen, vanaf het tweede trimester zal het nieuwe assortiment ook in Europa beschikbaar zijn.

Sexy duurzaam

Newtree is er altijd prat op gegaan dat zijn chocolade “100% Belgisch en 100% natuurlijk” is. De producten van het bedrijf zijn met name volledig CO2-neutraal. Ook de verpakking is FSC-gecertificeerd en bedrukt met plantaardige inkt. Ook de smaken zijn ‘alternatief’ te noemen: elke chocoladereep zou een heilzame werking op het lichaam hebben. Zo zijn er onder meer de repen met de naam ‘Sexy’, die door een combinatie van zwarte chocolade en guaranabessen stimulerend en lustopwekkend zouden zijn. 

 

Het bedrijf probeert  zijn chocolade dan ook in het hogere segment te slijten, bij milieu- en gezondheidsbewuste fijnproevers. Die strategie heeft Newtree tot nu toe alvast geen windeieren opgeleverd: het Belgische merk is behalve in verschillende landen in Europa ook te vinden in de Verenigde Staten, Japan en Canada. In België wordt Newtree verdeeld in delicatessenzaken, maar ook bij enkele grootdistributeurs.

 

Onaanvaardbare praktijken cacaohandel

De samenwerking met Max Havelaar is een nieuwe stap in de strategie van de chocolatier: “Wij willen dat onze consumenten kunnen genieten van een unieke ervaring en dat kan niet als men ongevoelig blijft voor de onaanvaardbare praktijken die gelden in de cacaohandel,” aldus Benoît de Bruyn,  Managing Director van Newtree.


“Cacaoboeren leveren ten behoeve van Newtree een biologisch product van hoge kwaliteit en investeren met onze ondersteuning in een sociaal verantwoorde productie. Zo kunnen ze via de ‘trade not aid’ benadering de middelen verwerven om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen.  Dat is de essentie van fair trade,” vult Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top