Coca-Cola doet beter dan verwacht

Coca-Cola doet beter dan verwacht

Coca-Cola heeft in het eerste kwartaal van dit jaar beter gepresteerd dan verwacht. Betere verkoop in opkomende markten als China en een grote marketingcampagne waren redenen voor de betere resultaten.

Stijgend volume, dalende inkomsten

Coca-Cola heeft al een tijdje te kampen met dalende verkoop van frisdranken in ontwikkelde markten, zoals Europa en de Verenigde Staten: daar schakelen steeds meer mensen over op gezondere alternatieven. Daarom richt Coca-Cola zich nu op opkomende markten zoals China.

 

De omzet daalde wel met 4 procent naar 10,58 miljard dollar (7,64 miljard euro), maar analisten hadden een omzet van slechts 10,55 miljard dollar (7,62 miljard euro) verwacht. De nettowinst daalde van 1,75 miljard dollar (1,26 miljard euro) naar 1,62 miljard dollar (1,17 miljard euro).

 

Wereldwijd steeg het volume van Coca-Cola met twee procent, terwijl er in China alleen een stijging was van maar liefst twaalf procent. Een marketingcampagne rond het Chinese Nieuwjaar zorgde mee voor de betere verkoop. De regio Asia-Pasific, waartoe China behoort, is ondertussen de tweede grootste markt voor het bedrijf qua inkomsten: vorig jaar was die regio goed voor 13 procent van alle omzet.

 

Opkomende markten presteren sterk

Ook in andere opkomende markten steeg het volume sterker dan het gemiddelde: In India en Rusland was er een stijging van 6 procent en in Brazilië steeg het volume met 4 procent. In Noord-Amerika bleef de markt nog stabiel (maar de verkoop van frisdranken in 2013 in Noord-Amerika zat al wel op het laagste peil stond sinds 1995), maar in Europa daalde de omzet met 4 procent.

 

Coca-Cola is voorzichtig voor het volgende kwartaal en de rest van 2014, omdat slechte wisselkoersen en dan vooral de devaluatie van de Venezolaanse bolivar de resultaten zullen drukken. Om de verkoop terug op te krikken, plant Coca-Cola komende zomer één van de grootste marketingcampagnes uit de geschiedenis van het bedrijf, met een prominente rol voor het WK Voetbal in Brazilië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top