Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Op 23 mei heeft marktonderzoeksbureau GfK voor het eerst de GfK PowerBrand Award uitgereikt, een prijs voor FMCG-merken die hun ‘brand equity’ en shopperbereik in deze uitdagende tijden goed weten te beheren. De eerste winnaar werd Coca-Cola. Op de tweede en derde plaats prijken respectievelijk Danone en Knorr.

A-merken ernstig bedreigd

Dit jaar heeft GfK voor het eerst een PowerBrand Index opgesteld, een ranking van A-merken in de FMCG-sector die uitblinken op het gebied van ‘brand equity’ (de waarde van een merk) enerzijds en marktpenetratie anderzijds. Reden hiertoe is dat het volgens GfK vandaag “alsmaar complexer en moeilijker wordt om ‘brand power’ in te zetten om een ‘powerbrand’ te bouwen”.

 

“Doorheen de tijd zijn merken geëvolueerd van een eenvoudig label naar wat we vandaag een totale merkbeleving kunnen noemen. Daarbij komt nog dat consumer en shopper journey in dit e-tijdperk volledig met elkaar versmelten in een zee van touch points”, aldus Dirk Vanderveken, divisiedirecteur Consumer Experiences bij GfK.

 

De crisis vormt daarbovenop ook nog eens een aanzienlijke bedreiging voor A-merken, vervolgt Vanderveken: “Voedingsinflatie voorspelt druk op volumegroei en ‘private label’-expansie: tijdens een inflatiepiek dalen FMCG-volumes, tijdens in periodes van lage inflatie volumes weer de hoogte in gaan. Echter, ondertussen is de consument van de huismerken gaan houden, waardoor shoppers die overstappen naar private label zeer moeilijk terug te halen zijn.”

 

Niet meer investeren in brand equity in tijden van contractie is volgens GfK met andere woorden uit den boze: wil een A-merkfabrikant zich wapenen, dan zal zijn focus moeten liggen op brand equity, met portfolioprijsmanagement en innovatie als belangrijkste instrumenten. En vandaar ook de PowerBrand Award, om de A-merken een duwtje in de rug te geven.

 

“Waardeperceptie drijfveer consumentengedrag”

Door middel van een nieuwe methodologie kan GfK sinds kort naar eigen zeggen multi-dimensioneel de merkwaarde van elk FMCG-merk berekenen. Zo werd dan ook een top vijf opgesteld van ‘powerbrands’ in de branche, met als eerste winnaar Coca-Cola.

 

GfK PowerBrand Top 5:

  1. Coca-Cola
  2. Danone
  3. Knorr
  4. Côte D’Or
  5. Tiense suiker

 

“Dit onderzoek toont aan dat ook in economisch uitdagende tijden ‘waardeperceptie’ een van de belangrijkste drijfveren van consumentengedrag is. Dit is iets wat je langzaam en duurzaam opbouwt. Het is dan ook onze langetermijnvisie om samen met de retailers deze waarde te vertalen naar duurzame groei,” reageert Stéphan Quatannens, senior manager Portfolio Development bij Coca-Cola Enterprises Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top