Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013 | RetailDetail

Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Op 23 mei heeft marktonderzoeksbureau GfK voor het eerst de GfK PowerBrand Award uitgereikt, een prijs voor FMCG-merken die hun ‘brand equity’ en shopperbereik in deze uitdagende tijden goed weten te beheren. De eerste winnaar werd Coca-Cola. Op de tweede en derde plaats prijken respectievelijk Danone en Knorr.

A-merken ernstig bedreigd

Dit jaar heeft GfK voor het eerst een PowerBrand Index opgesteld, een ranking van A-merken in de FMCG-sector die uitblinken op het gebied van ‘brand equity’ (de waarde van een merk) enerzijds en marktpenetratie anderzijds. Reden hiertoe is dat het volgens GfK vandaag “alsmaar complexer en moeilijker wordt om ‘brand power’ in te zetten om een ‘powerbrand’ te bouwen”.

 

“Doorheen de tijd zijn merken geëvolueerd van een eenvoudig label naar wat we vandaag een totale merkbeleving kunnen noemen. Daarbij komt nog dat consumer en shopper journey in dit e-tijdperk volledig met elkaar versmelten in een zee van touch points”, aldus Dirk Vanderveken, divisiedirecteur Consumer Experiences bij GfK.

 

De crisis vormt daarbovenop ook nog eens een aanzienlijke bedreiging voor A-merken, vervolgt Vanderveken: “Voedingsinflatie voorspelt druk op volumegroei en ‘private label’-expansie: tijdens een inflatiepiek dalen FMCG-volumes, tijdens in periodes van lage inflatie volumes weer de hoogte in gaan. Echter, ondertussen is de consument van de huismerken gaan houden, waardoor shoppers die overstappen naar private label zeer moeilijk terug te halen zijn.”

 

Niet meer investeren in brand equity in tijden van contractie is volgens GfK met andere woorden uit den boze: wil een A-merkfabrikant zich wapenen, dan zal zijn focus moeten liggen op brand equity, met portfolioprijsmanagement en innovatie als belangrijkste instrumenten. En vandaar ook de PowerBrand Award, om de A-merken een duwtje in de rug te geven.

 

“Waardeperceptie drijfveer consumentengedrag”

Door middel van een nieuwe methodologie kan GfK sinds kort naar eigen zeggen multi-dimensioneel de merkwaarde van elk FMCG-merk berekenen. Zo werd dan ook een top vijf opgesteld van ‘powerbrands’ in de branche, met als eerste winnaar Coca-Cola.

 

GfK PowerBrand Top 5:

  1. Coca-Cola
  2. Danone
  3. Knorr
  4. Côte D’Or
  5. Tiense suiker

 

“Dit onderzoek toont aan dat ook in economisch uitdagende tijden ‘waardeperceptie’ een van de belangrijkste drijfveren van consumentengedrag is. Dit is iets wat je langzaam en duurzaam opbouwt. Het is dan ook onze langetermijnvisie om samen met de retailers deze waarde te vertalen naar duurzame groei,” reageert Stéphan Quatannens, senior manager Portfolio Development bij Coca-Cola Enterprises Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.