Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Coca-Cola is GfK PowerBrand van 2013

Op 23 mei heeft marktonderzoeksbureau GfK voor het eerst de GfK PowerBrand Award uitgereikt, een prijs voor FMCG-merken die hun ‘brand equity’ en shopperbereik in deze uitdagende tijden goed weten te beheren. De eerste winnaar werd Coca-Cola. Op de tweede en derde plaats prijken respectievelijk Danone en Knorr.

A-merken ernstig bedreigd

Dit jaar heeft GfK voor het eerst een PowerBrand Index opgesteld, een ranking van A-merken in de FMCG-sector die uitblinken op het gebied van ‘brand equity’ (de waarde van een merk) enerzijds en marktpenetratie anderzijds. Reden hiertoe is dat het volgens GfK vandaag “alsmaar complexer en moeilijker wordt om ‘brand power’ in te zetten om een ‘powerbrand’ te bouwen”.

 

“Doorheen de tijd zijn merken geëvolueerd van een eenvoudig label naar wat we vandaag een totale merkbeleving kunnen noemen. Daarbij komt nog dat consumer en shopper journey in dit e-tijdperk volledig met elkaar versmelten in een zee van touch points”, aldus Dirk Vanderveken, divisiedirecteur Consumer Experiences bij GfK.

 

De crisis vormt daarbovenop ook nog eens een aanzienlijke bedreiging voor A-merken, vervolgt Vanderveken: “Voedingsinflatie voorspelt druk op volumegroei en ‘private label’-expansie: tijdens een inflatiepiek dalen FMCG-volumes, tijdens in periodes van lage inflatie volumes weer de hoogte in gaan. Echter, ondertussen is de consument van de huismerken gaan houden, waardoor shoppers die overstappen naar private label zeer moeilijk terug te halen zijn.”

 

Niet meer investeren in brand equity in tijden van contractie is volgens GfK met andere woorden uit den boze: wil een A-merkfabrikant zich wapenen, dan zal zijn focus moeten liggen op brand equity, met portfolioprijsmanagement en innovatie als belangrijkste instrumenten. En vandaar ook de PowerBrand Award, om de A-merken een duwtje in de rug te geven.

 

“Waardeperceptie drijfveer consumentengedrag”

Door middel van een nieuwe methodologie kan GfK sinds kort naar eigen zeggen multi-dimensioneel de merkwaarde van elk FMCG-merk berekenen. Zo werd dan ook een top vijf opgesteld van ‘powerbrands’ in de branche, met als eerste winnaar Coca-Cola.

 

GfK PowerBrand Top 5:

  1. Coca-Cola
  2. Danone
  3. Knorr
  4. Côte D’Or
  5. Tiense suiker

 

“Dit onderzoek toont aan dat ook in economisch uitdagende tijden ‘waardeperceptie’ een van de belangrijkste drijfveren van consumentengedrag is. Dit is iets wat je langzaam en duurzaam opbouwt. Het is dan ook onze langetermijnvisie om samen met de retailers deze waarde te vertalen naar duurzame groei,” reageert Stéphan Quatannens, senior manager Portfolio Development bij Coca-Cola Enterprises Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top