Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug | RetailDetail

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft een zwak tweede kwartaal van 2013 achter de rug. De omzet kwam uit op 12,75 miljard dollar, wat 3% minder is dan in dezelfde periode van 2012. De concernleiding wees daarvoor de zwakte van de economie in Europa en China, de veranderde smaken en reglementaire ingrepen in de VS en het slechte weer in India met de vinger.

De hele wereld zit Coca-Cola tegen

Coca-Cola ging er lang vanuit dat het lokale tegenvallers kon opvangen door wereldwijd actief te zijn, maar nu blijkt het op zowat alle belangrijke markten tegen te zitten. “Een ongunstige samenloop van omstandigheden”, aldus topman Muhtar Kent.


Zo merkt Coca-Cola in de VS stilaan de invloed van de strijd tegen obesitas. In New York wordt bijvoorbeeld de omvang van de drinkbekers met suikerhoudende frisdranken gelimiteerd tot 480 cl in cafés, restaurants, sportzaken en bioscopen.


In Europa en China zaten dan weer de economische omstandigheden tegen. In Europa was er een daling van de omzet met 4%, en in China was er dan wel een toename met 4%, maar dat was vooral door het aantrekken van de verkoop van fruitsappen en waters. In India trok de omzet slechts 1% aan wegens de impact van vroege en hevige moessonregens.


Omzet en winst gedaald

Alles samen trok het volume aan verkochte frisdranken in het voorbije kwartaal met 1% aan. In omzet was er daarentegen een krimp: mede als gevolg van wisselkoersschommelingen kwam het totale verkoopcijfer 3% lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar.


Ook de nettowinst ging lager: Coca-Cola hield aan het tweede kwartaal een bonus van 2,67 miljard dollar of omgerekend 2 miljard euro over. Dat is 4% minder dan in dezelfde periode van 2012. Coca-Cola verwacht in de tweede jaarhelft wel beter te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.