Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft een zwak tweede kwartaal van 2013 achter de rug. De omzet kwam uit op 12,75 miljard dollar, wat 3% minder is dan in dezelfde periode van 2012. De concernleiding wees daarvoor de zwakte van de economie in Europa en China, de veranderde smaken en reglementaire ingrepen in de VS en het slechte weer in India met de vinger.

De hele wereld zit Coca-Cola tegen

Coca-Cola ging er lang vanuit dat het lokale tegenvallers kon opvangen door wereldwijd actief te zijn, maar nu blijkt het op zowat alle belangrijke markten tegen te zitten. “Een ongunstige samenloop van omstandigheden”, aldus topman Muhtar Kent.


Zo merkt Coca-Cola in de VS stilaan de invloed van de strijd tegen obesitas. In New York wordt bijvoorbeeld de omvang van de drinkbekers met suikerhoudende frisdranken gelimiteerd tot 480 cl in cafés, restaurants, sportzaken en bioscopen.


In Europa en China zaten dan weer de economische omstandigheden tegen. In Europa was er een daling van de omzet met 4%, en in China was er dan wel een toename met 4%, maar dat was vooral door het aantrekken van de verkoop van fruitsappen en waters. In India trok de omzet slechts 1% aan wegens de impact van vroege en hevige moessonregens.


Omzet en winst gedaald

Alles samen trok het volume aan verkochte frisdranken in het voorbije kwartaal met 1% aan. In omzet was er daarentegen een krimp: mede als gevolg van wisselkoersschommelingen kwam het totale verkoopcijfer 3% lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar.


Ook de nettowinst ging lager: Coca-Cola hield aan het tweede kwartaal een bonus van 2,67 miljard dollar of omgerekend 2 miljard euro over. Dat is 4% minder dan in dezelfde periode van 2012. Coca-Cola verwacht in de tweede jaarhelft wel beter te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top