Collivery en Foodinvest fusioneren tot Solucious | RetailDetail

Collivery en Foodinvest fusioneren tot Solucious

Collivery en Foodinvest fusioneren tot Solucious

Colruyt fusioneert zijn Belgische foodserviceactiviteiten Collivery en Foodinvest op 1 oktober 2013 tot Solucious. Die naam moet het samenspel tussen solutions (oplossingen) en delicous (heerlijk) belichamen. De Franse activiteiten blijven de naam Pro à Pro behouden.

Derde grootste speler in Frankrijk

De foodserviceactiviteiten van Colruyt haalden in 2012 een omzet van 524,5 miljoen euro. Zowat 90 miljoen euro daarvan werd in België verdiend, de overige 435 miljoen euro in Frankrijk. Daar is Pro à Pro trouwens opgeklommen tot de derde belangrijkste speler op de markt. Dit jaar rekent Colruyt op een stijging van zijn verkopen in de foodservice met 8%.

 

De foodservicetak levert voedingswaren en aanverwante goederen aan huis bij rusthuizen, scholen, horeca, broodjeszaken, bedrijven en jeugdbewegingen. Colruyt is sinds 1996 actief in de foodserviceactiviteit, “door de overname van de keten Codifrance. Die had een kleine activiteit op dat vlak. We hebben toen besloten om ze te houden en ze uit te breiden. Vervolgens hebben we er 15 bedrijven overgenomen in 10 jaar, zodat we in Frankrijk nu de derde speler zijn”, zeggen algemeen directeur foodservice Dries Colpaert en bedrijfseenheidmanager Yves Van den Brande.

 

Foodservice in België sinds 1998

In België is de activiteit jonger en iets minder uitgebreid. Hier gaat ze terug tot 1998, toen Colruyt via Collivery startte met een huis-aan-huislevering bij particulieren. Gaandeweg verschoof de activiteit naar de belevering van bedrijven en organisaties, al is er ook nog een kleinere groep van particuliere consumenten.

 

“Dat zijn mensen die geen vervoer hebben en bijvoorbeeld nog een of tweemaal per maand een bestelling plaatsen, maar die activiteit staat voor minder dan 5% van de omzet. We adviseren die mensen trouwens zoveel mogelijk om naar de Collect & Go te gaan”, aldus nog Colpaert en Van den Brande.

 

Een extra impuls kwam er in april 2010 met de overname van Foodinvest. Dat bedrijf was drie jaar voordien ontstaan uit de fusie van grossist Walschap en zuivelspecialist Van der Plaetsen & Wolfs.

 

Transparante B2B 'food solutions'

Het nieuwe Solucious zegt de transparantie hoog in het vaandel te willen voeren. “Onze prijzen zijn publiek. Ze staan open en bloot op het internet. We maken dus geen prijzen à la tête du client”, aldus nog Colpaert en Van den Brande. Globaal spelen in die prijsbepaling twee elementen: de grootte van de bestelling en de gevraagde extra diensten, zoals naar verdiepingen brengen en uitpakken.

 

De klanten van Solucious komen vooral uit de sociale sector (40%), bedrijven (38%) en horeca (15%). Ze worden beleverd vanuit depots in Gent, Antwerpen, Machelen en Gembloers. Distributiecentra voor de aanlevering aan de depots heeft de onderneming in Lot (Collivery) en Bornem (Foodinvest).

 

Het globale aanbod bestaat uit 11.000 artikelen, waarbij de klant online kan zien of ze in voorraad zijn of niet. Bij Solucious werken 350 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.