Collivery en Foodinvest fusioneren tot Solucious

Collivery en Foodinvest fusioneren tot Solucious

Colruyt fusioneert zijn Belgische foodserviceactiviteiten Collivery en Foodinvest op 1 oktober 2013 tot Solucious. Die naam moet het samenspel tussen solutions (oplossingen) en delicous (heerlijk) belichamen. De Franse activiteiten blijven de naam Pro à Pro behouden.

Derde grootste speler in Frankrijk

De foodserviceactiviteiten van Colruyt haalden in 2012 een omzet van 524,5 miljoen euro. Zowat 90 miljoen euro daarvan werd in België verdiend, de overige 435 miljoen euro in Frankrijk. Daar is Pro à Pro trouwens opgeklommen tot de derde belangrijkste speler op de markt. Dit jaar rekent Colruyt op een stijging van zijn verkopen in de foodservice met 8%.

 

De foodservicetak levert voedingswaren en aanverwante goederen aan huis bij rusthuizen, scholen, horeca, broodjeszaken, bedrijven en jeugdbewegingen. Colruyt is sinds 1996 actief in de foodserviceactiviteit, “door de overname van de keten Codifrance. Die had een kleine activiteit op dat vlak. We hebben toen besloten om ze te houden en ze uit te breiden. Vervolgens hebben we er 15 bedrijven overgenomen in 10 jaar, zodat we in Frankrijk nu de derde speler zijn”, zeggen algemeen directeur foodservice Dries Colpaert en bedrijfseenheidmanager Yves Van den Brande.

 

Foodservice in België sinds 1998

In België is de activiteit jonger en iets minder uitgebreid. Hier gaat ze terug tot 1998, toen Colruyt via Collivery startte met een huis-aan-huislevering bij particulieren. Gaandeweg verschoof de activiteit naar de belevering van bedrijven en organisaties, al is er ook nog een kleinere groep van particuliere consumenten.

 

“Dat zijn mensen die geen vervoer hebben en bijvoorbeeld nog een of tweemaal per maand een bestelling plaatsen, maar die activiteit staat voor minder dan 5% van de omzet. We adviseren die mensen trouwens zoveel mogelijk om naar de Collect & Go te gaan”, aldus nog Colpaert en Van den Brande.

 

Een extra impuls kwam er in april 2010 met de overname van Foodinvest. Dat bedrijf was drie jaar voordien ontstaan uit de fusie van grossist Walschap en zuivelspecialist Van der Plaetsen & Wolfs.

 

Transparante B2B 'food solutions'

Het nieuwe Solucious zegt de transparantie hoog in het vaandel te willen voeren. “Onze prijzen zijn publiek. Ze staan open en bloot op het internet. We maken dus geen prijzen à la tête du client”, aldus nog Colpaert en Van den Brande. Globaal spelen in die prijsbepaling twee elementen: de grootte van de bestelling en de gevraagde extra diensten, zoals naar verdiepingen brengen en uitpakken.

 

De klanten van Solucious komen vooral uit de sociale sector (40%), bedrijven (38%) en horeca (15%). Ze worden beleverd vanuit depots in Gent, Antwerpen, Machelen en Gembloers. Distributiecentra voor de aanlevering aan de depots heeft de onderneming in Lot (Collivery) en Bornem (Foodinvest).

 

Het globale aanbod bestaat uit 11.000 artikelen, waarbij de klant online kan zien of ze in voorraad zijn of niet. Bij Solucious werken 350 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top