Colruyt, CONAD, COOP Suisse en REWE starten nieuw verbond

Colruyt, CONAD, COOP Suisse en REWE starten nieuw verbond

Samen met de Europese distributeurs Conad (Italië), Coop Suisse (Zwitserland) en de REWE Group (Duitsland) heeft Colruyt Group een nieuw strategisch verbond CORE opgericht. De zet komt er nadat inkoopalliantie Coopernic in september uit elkaar viel.

Opvolger van inkoopalliantie Coopernic

In september 2013 kwam het bericht naar buiten dat inkoopalliantie Coopernic ontbonden werd wegens "onoverbrugbare verschillen in inzicht". Het probleem stelde zich met name bij E.Leclerc, die dan ook uit de samenwerking werd verbannen. Reeds toen werd bepaald dat de overige leden verder zouden gaan onder een nieuwe naam en met zetel in Brussel. De vier leden hebben Alain Caparros (CEO REWE Group) benoemd tot voorzitter, Gianluigi Ferrari werd aangesteld tot general manager.

 

“Met CORE hebben de partners een alliantie gevormd die beter gewapend is tegen de groeiende concurrentie in Europa en de toenemende internationalisering van de voedingsdistributie”, aldus Caparros. "Door gezamenlijk te onderhandelen met de leveranciers, willen we onze klanten betere prijzen kunnen bieden. Tegelijk zal het hechte en krachtige CORE-management sterke internationale partnerships uitbouwen met de voedingsindustrie en zijn leveranciers aantrekkelijke groeiperspectieven bieden.”

 

De vier onderling onafhankelijke distributiegroepen - Colruyt Group, CONAD, COOP Suisse en REWE Group - realiseerden in 2013 samen een omzet van 88 miljard euro, wat overeenkomt met een gezamenlijk marktaandeel in Europa van ca. 6,7%. Het verbond is aanwezig in 18 Europese landen met zowat 20.000 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top