Colruyt, CONAD, COOP Suisse en REWE starten nieuw verbond | RetailDetail

Colruyt, CONAD, COOP Suisse en REWE starten nieuw verbond

Colruyt, CONAD, COOP Suisse en REWE starten nieuw verbond

Samen met de Europese distributeurs Conad (Italië), Coop Suisse (Zwitserland) en de REWE Group (Duitsland) heeft Colruyt Group een nieuw strategisch verbond CORE opgericht. De zet komt er nadat inkoopalliantie Coopernic in september uit elkaar viel.

Opvolger van inkoopalliantie Coopernic

In september 2013 kwam het bericht naar buiten dat inkoopalliantie Coopernic ontbonden werd wegens "onoverbrugbare verschillen in inzicht". Het probleem stelde zich met name bij E.Leclerc, die dan ook uit de samenwerking werd verbannen. Reeds toen werd bepaald dat de overige leden verder zouden gaan onder een nieuwe naam en met zetel in Brussel. De vier leden hebben Alain Caparros (CEO REWE Group) benoemd tot voorzitter, Gianluigi Ferrari werd aangesteld tot general manager.

 

“Met CORE hebben de partners een alliantie gevormd die beter gewapend is tegen de groeiende concurrentie in Europa en de toenemende internationalisering van de voedingsdistributie”, aldus Caparros. "Door gezamenlijk te onderhandelen met de leveranciers, willen we onze klanten betere prijzen kunnen bieden. Tegelijk zal het hechte en krachtige CORE-management sterke internationale partnerships uitbouwen met de voedingsindustrie en zijn leveranciers aantrekkelijke groeiperspectieven bieden.”

 

De vier onderling onafhankelijke distributiegroepen - Colruyt Group, CONAD, COOP Suisse en REWE Group - realiseerden in 2013 samen een omzet van 88 miljard euro, wat overeenkomt met een gezamenlijk marktaandeel in Europa van ca. 6,7%. Het verbond is aanwezig in 18 Europese landen met zowat 20.000 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.