Colruyt krijgt opnieuw geen voet aan de grond in Itterbeek

Colruyt krijgt opnieuw geen voet aan de grond in Itterbeek

Warenhuisgroep Colruyt slaagt er maar niet om in Itterbeek een vestiging te bouwen. Het nieuwe rooilijnenplan waarover de gemeenteraad had moeten stemmen, is in laatste instantie nog van de agenda geschrapt.

Soap loopt al 4,5 jaar

Het is de zoveelste aflevering in een soap die al meer dan 4,5 jaar duurt: Colruyt wil in de Dilbeekse deelgemeente namelijk een winkel van 2.800 m² bouwen en kocht daartoe een perceel aan op de hoek van de Ninoofsesteenweg en de Herdebeekstraat.

 

Het voorlopig laatste hoofdstuk werd begin dit jaar gestart, toen de Raad van State de bouwvergunning van Colruyt liet intrekken omdat die gebaseerd was op een ongeldig rooilijnenplan. Daarop werd een nieuw plan opgesteld, dat in april werd goedgekeurd op de gemeenteraad.

 

De definitieve goedkeuring ervan zou plaatsvinden tijdens de vorige gemeenteraad, maar plots werd het punt van de agenda teruggetrokken. Volgens de oppositie werd de beslissing genomen op een vergadering met vertegenwoordigers van de distributieketen, wat de vraag ontlokte wie nu de beslissingen neemt in de gemeente.

 

Buurtbewoners willen liever (kleine) Spar

Een actiecomité van buurtbewoners verzet zich met alle macht tegen de nieuwe Colruyt-vestiging, omdat die volgens hen voor verkeersoverlast zal zorgen. De winkel zou immers ook kopers uit Anderlecht, Vlezenbeek, Gaasbeek, Lennik, Roosdaal en Wambeek aantrekken.

 

Het comité stelt voor dat op het betrokken bouwterrein woningen komen, aangevuld met een kleinere handelszaken zoals een Spar. Voorlopig lijkt hun pleidooi echter in dovemansoren te vallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top