Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Warenhuisgroep Colruyt heeft het afgelopen halfjaar beter gepresteerd dan werd verwacht. Niet alleen groeide de nettowinst opvallend goed, ook het marktaandeel groeide naar 26,1 procent.

Stijgingen over gehele lijn

De omzet van Colruyt steegt met 4,6 procent naar 4,3 miljard euro, waar analisten 4,2 miljard euro hadden voorspeld. De bedrijfswinsten voor belastingen stegen met 10,4 procent naar 254,7 miljoen euro en de nettowinst steeg met 9,7 procent naar 176,2 miljoen euro. Op dat vlak doet Colruyt het uitzonderlijk goed, want analisten hadden zowel voor de bedrijfswinst als bij de nettowinst een stijging van slechts drie procent verwacht.

 

Het sterkste onderdeel van de Colruyt Groep zijn en blijven de gelijkname winkels: het marktaandeel van het enseigne Colruyt steeg naar 26,1 procent, waarbij de omzet steeg met vier procent naar 2,7 miljard euro. Daarmee doet het beter dan de concurrentie. Vooral Carrefour zou het grootste slachtoffer zijn van de stijging bij Colruyt.

 

De divisie 'groothandel & foodservice', waaronder ook Spar valt, had een omzet van 725 miljoen euro (+5,2%). De divisie 'overige activiteiten', met vooral DATS24-tankstations, had de kleinste omzetgroei met 1,3 procent. Volgens Colruyt is die beperkte groei te wijten aan de prijzenslag met andere tankstations.

 

Colruyt blijft toch voorzichtig

Colruyt verwacht de sterke groei evenwel niet te kunnen doortrekken tijdens de rest van het jaar en blijft dan ook voorzichtig in verband met de winstprognoses. Vorig jaar had de groep een winst van 353,7 miljoen euro, voor dit jaar mikt de keten op 360 miljoen euro.

 

"Wij zijn permanent bezig met onze kosten te beheersen", zegt financieel directeur Marc Hofman aan De Tijd. "Omdat de inflatie van de voedingsprijzen beperkt blijft, is de strijd met de leveranciers gekalmeerd. Maar de prijzen blijven wel stijgen, en het consumentenvertrouwen zit nog steeds op negatief terrein. Daarom blijven we bij onze eerdere prognose."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top