Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Warenhuisgroep Colruyt heeft het afgelopen halfjaar beter gepresteerd dan werd verwacht. Niet alleen groeide de nettowinst opvallend goed, ook het marktaandeel groeide naar 26,1 procent.

Stijgingen over gehele lijn

De omzet van Colruyt steegt met 4,6 procent naar 4,3 miljard euro, waar analisten 4,2 miljard euro hadden voorspeld. De bedrijfswinsten voor belastingen stegen met 10,4 procent naar 254,7 miljoen euro en de nettowinst steeg met 9,7 procent naar 176,2 miljoen euro. Op dat vlak doet Colruyt het uitzonderlijk goed, want analisten hadden zowel voor de bedrijfswinst als bij de nettowinst een stijging van slechts drie procent verwacht.

 

Het sterkste onderdeel van de Colruyt Groep zijn en blijven de gelijkname winkels: het marktaandeel van het enseigne Colruyt steeg naar 26,1 procent, waarbij de omzet steeg met vier procent naar 2,7 miljard euro. Daarmee doet het beter dan de concurrentie. Vooral Carrefour zou het grootste slachtoffer zijn van de stijging bij Colruyt.

 

De divisie 'groothandel & foodservice', waaronder ook Spar valt, had een omzet van 725 miljoen euro (+5,2%). De divisie 'overige activiteiten', met vooral DATS24-tankstations, had de kleinste omzetgroei met 1,3 procent. Volgens Colruyt is die beperkte groei te wijten aan de prijzenslag met andere tankstations.

 

Colruyt blijft toch voorzichtig

Colruyt verwacht de sterke groei evenwel niet te kunnen doortrekken tijdens de rest van het jaar en blijft dan ook voorzichtig in verband met de winstprognoses. Vorig jaar had de groep een winst van 353,7 miljoen euro, voor dit jaar mikt de keten op 360 miljoen euro.

 

"Wij zijn permanent bezig met onze kosten te beheersen", zegt financieel directeur Marc Hofman aan De Tijd. "Omdat de inflatie van de voedingsprijzen beperkt blijft, is de strijd met de leveranciers gekalmeerd. Maar de prijzen blijven wel stijgen, en het consumentenvertrouwen zit nog steeds op negatief terrein. Daarom blijven we bij onze eerdere prognose."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top