Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar | RetailDetail

Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Colruyt pakt uit met verrassend sterk halfjaar

Warenhuisgroep Colruyt heeft het afgelopen halfjaar beter gepresteerd dan werd verwacht. Niet alleen groeide de nettowinst opvallend goed, ook het marktaandeel groeide naar 26,1 procent.

Stijgingen over gehele lijn

De omzet van Colruyt steegt met 4,6 procent naar 4,3 miljard euro, waar analisten 4,2 miljard euro hadden voorspeld. De bedrijfswinsten voor belastingen stegen met 10,4 procent naar 254,7 miljoen euro en de nettowinst steeg met 9,7 procent naar 176,2 miljoen euro. Op dat vlak doet Colruyt het uitzonderlijk goed, want analisten hadden zowel voor de bedrijfswinst als bij de nettowinst een stijging van slechts drie procent verwacht.

 

Het sterkste onderdeel van de Colruyt Groep zijn en blijven de gelijkname winkels: het marktaandeel van het enseigne Colruyt steeg naar 26,1 procent, waarbij de omzet steeg met vier procent naar 2,7 miljard euro. Daarmee doet het beter dan de concurrentie. Vooral Carrefour zou het grootste slachtoffer zijn van de stijging bij Colruyt.

 

De divisie 'groothandel & foodservice', waaronder ook Spar valt, had een omzet van 725 miljoen euro (+5,2%). De divisie 'overige activiteiten', met vooral DATS24-tankstations, had de kleinste omzetgroei met 1,3 procent. Volgens Colruyt is die beperkte groei te wijten aan de prijzenslag met andere tankstations.

 

Colruyt blijft toch voorzichtig

Colruyt verwacht de sterke groei evenwel niet te kunnen doortrekken tijdens de rest van het jaar en blijft dan ook voorzichtig in verband met de winstprognoses. Vorig jaar had de groep een winst van 353,7 miljoen euro, voor dit jaar mikt de keten op 360 miljoen euro.

 

"Wij zijn permanent bezig met onze kosten te beheersen", zegt financieel directeur Marc Hofman aan De Tijd. "Omdat de inflatie van de voedingsprijzen beperkt blijft, is de strijd met de leveranciers gekalmeerd. Maar de prijzen blijven wel stijgen, en het consumentenvertrouwen zit nog steeds op negatief terrein. Daarom blijven we bij onze eerdere prognose."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.